Gå til hovedinnhold

Team Colibri på Sportfiskemässan 2018

Så var det endelig Lars sin tur til å oppleve den fantastiske Sportfiskemässan, som dette året gikk av stabelen i Stockholm. Jeg har vurdert tur til messa tidligere, men ettersom det ikke er i Stockholm mer enn annet hvert år har det aldri passet med andre planer, før i år.
Nå braker det løs!
Reisen til Sportfiskemässan kan gjøres på flere måter for oss som kommer fra Norge. Fordelen med å reise når det avholdes i Stockholm er at fly blir et reelt alternativ, noe jeg selv valgte grunnet rimelige flybilletter og god offentlig transport i Stockholm. Andre alternativer er tog til Stockholm eller å sette seg i bilen og kjøre hele veien. Messa avholdes etter hva jeg har skjønt enten på Kistamässan like ved Arlanda, et lite stykke nord for Stockholm sentrum, eller Älvsjö der det ble avholdt i år. Sistnevnte ligger rett sør for sentrum av Stockholm, og akkurat som Kista ligger det utenfor selve sentrum som gjør det enklere å parkere om man kommer med bil.
Bra trykk ved inngangen
For norske sportsfiskere som er vant med det vi har av messer og andre samlinger året gjennom kan møtet med Sportfiskemässan bli et lite sjokk. Dette er rett og slett svært, og selv om jeg ankom messehallen en time etter åpning var det relativt lange køer og mye folk. Man gjør lurt i å kjøpe billett på forhånd. At jeg var der på lørdagen hjalp heller ikke forhold til trengsel og kø.
Det er et viss fokus på torsk i Sverige også
Noe av det første man møter inne på messeområdet er standen til organisasjonen Sportfiskarna. De gjennomfører mange flotte prosjekter rundt omkring i Sverige og jobber for å fremme sportfiske, ta vare på fisken og sikre fremtiden for både fisk og fisker.
Mojoboats hadde plassert en Nitro Z21 ved inngangen, bare for å lokke litt ekstra
De første to timene brukte jeg på å prøve å orientere meg, og få et viss overblikk. Det gikk fort opp for meg at dette var mye større enn forventet. Planen var å få med meg noen av foredragene som skulle holdes, samt demonstrasjonene i bassengene og akvariet. Kort fortalt ble det veldig lite foredrag på meg, da det var altfor mye annet å se på. Jeg må prøve å få innvilget to dager neste gang, slik at jeg føler jeg har tid til å sitte ned og høre på for eksempel europamesteren i kajakkfiske fortelle og dele sine erfaringer. Det er definitivt mange nyttige tips å plukke opp via foredragene i løpet av en messedag. Man bør også møte opp i god tid før foredragene starter da dette virket å være veldig populært.
Det var ofte noen som demonstrerte utstyr i akvariet
Det som foregår ved bassengene og akvariet er mer eller mindre reklame for ulike selskaper, alt avhengig av hvem som står og "fisker". For meg handler det vel så mye om hvem som står der, som hva de fisker med. Det er alltid spennende å se noen av de kjente sportsfiskeprofilene som er å se på Sportfiskemässan. Noen kommer man tett innpå og kan slå av en prat med, mens andre er omringet av folk mer eller mindre hele tiden.
En av de mest populære (Svartzoner) på denne messa i ferd med å signere nok et eksemplar av sin nye bok
For de som er mest opptatt av "baits", kan denne messa by på noe helt spesielt, nemlig betesbyggargatan. Dette er en hel rekke med først og fremst svenske karer som bygger wobblere, softbaits, jiggskaller eller annet. Her er det virkelig mange godbiter, og mulig å ta en snarvei rett til TV3 og Luksusfellen...
Enestående håndverk
Jeg snakket med et par av "betesbyggarne" og det virket som det var ekstra høy interesse blant årets besøkere, for det var allerede satt nye omsetningsrekorder etter den første dagen (fredag).
Snadder
Det ble flere turer opp ned betesbyggargatan. Denne var, som tidligere antydet, meget populær så det var ikke alltid man kom helt frem til bordene hos alle. Da er det bare å snu om og sjekke ut noe helt annet. Det var nok av stands å besøke, så litt variasjon i løpet av dagen er bare fint. Messa byr på alt man kan tenke seg som relateres til sportsfiske. Av litt større ting kan det nevnes at det var flust av biler, båter, kajakker eller ekstrautstyr å fylle fartøyene med.
De aller fleste merkene av fiskekajakker var representert
Det var en egen avdeling for fiskekajakker på årets messe, og her kunne man prøve kajakk i et basseng for å teste stabilitet, komfort og annet man bør tenke på ved kjøp av kajakk. Jeg har selv en kajakk fra Old Town og brukte litt tid på å sjekke ut nyheter, og tilleggsutstyr til kajakk. Ram Mounts stilte med en kajakk som ikke akkurat manglet utstyr.
Alt, og litt til
Det var ikke mulig å få med alt på ett bilde, så dere får tåle ett til...
En fin ankerløsning jeg har fundert litt på selv
For de som er tilhengere av Jackson sine kajakker, så var den relativt nye Coosa FD på plass. En fin kajakk, med Jackson sin nye Flex Drive pedalløsning.
Jackson Coosa FD
Før jeg forlater temaet fiskekajakk vil jeg vise frem en kajakk jeg fant hos Felix Frey og Kayakstore.se. Her snakker vi skikkelig "fiskemaskin" fra Hobie.
Kajakken er topp utstyrt. Det er likevel én ting som stikker seg ut
Jeg vil anta Kayakstore.se fikk noen ekstra besøk ved å plassere en Lowrance HDS16 (!!) på sin Hobie Pro Angler 14.
Kjipt å velte med denne ombord
Etter å ha kikket på masse utstyr man ikke har råd til er det godt at man kan besøke standen til en av mange sportsfiskebutikker. Her finner man som regel mye man har lyst til å ta med hjem til Norge, ettersom det er mye spennende å få kjøpt som vi nordmenn foreløpig må over grensa for å handle.
Sporting sin vegg var imponerende
Bulldawg er ingen nyhet, og ikke ukjent for norske gjeddefiskere. Det er likevel alltid fascinerende å se utvalget som Sporting har. Det er imponerende at det satses såpass.
Solid matbit for sultne gjedder
Utover butikkene hvor man fikk kjøpt det meste man kunne tenke seg av utstyr, var det også flere leverandører som hadde egne stands hvor de presenterte sine heteste produkter. Jeg er veldig spent på Abu Garcia sine nye stenger Mass Beat II, Hornet Stinger Plus og Rocksweeper. Dette skal være kvalitetsstenger med solide komponenter. Det lille jeg fikk prøvd de på gulvet var lovende, så det blir spennende å se om noen norske butikker tar inn dette i 2018.
Mass Beat kommer i haspel og spinn til både abbor- og gjeddefiske
Et hakk opp i pris kommer Hornet Stinger som også ser meget fin ut.
Abu Hornet Stinger Plus
Abu Rocksweeper ble presentert som en nyhet av en av Abu-konsulentene da jeg spurte om den. Jeg var litt nysgjerrig på denne stanga, da jeg har fisket med Abu Rocksweeper tidligere, i Holland. Etter hva jeg kan se så virker det som materialene i selve stangemnet er oppgradert, og dermed har de relansert denne, og kjører den antageligvis som en ny serie i Skandinavia.
Den dyreste av de tre nye stengene fra Abu ser ut som en skikkelig godbit
Når man er lei av å se på stenger, sneller, baits eller annet smått er det kjekt at det står en grom sportfiskebåt på omtrent hvert hjørne. Båtene på messa er alt fra sportsfiskeprofilers egne båter til båter for salg hos forhandlere.
Finval er relativt nytt i Sverige og formidles av Upplev. Dette er virkelig fine båter
Båten på bildet over representerer, for meg, toppsjiktet blant båter. Jeg har ingen interesse av daycruisere o.l, men dedikerte sportsfiskebåter er virkelig snadder. Båter som Finval Eco 475 er dog et stykke utenfor mitt budsjett. Det er fint å ha slikt å se på, men samtidig er det også fint at man på en slik messe har plass til mer budsjettbåter som man selv kan modifisere.
Oskwig Hunter 370 med kastedekk i front
Oskwig hadde også med en 395 som er noe større enn 370.
Storebror på messa, men ikke størst. Hunter finnes også i 420
Slike båter er betydelig enklere i design enn langt dyrere båter, men har sin styrke i pris og enkel design. Dette gjør at man har et tilnærmet blank lerret som startpunkt for å lage sin egen skreddersydde båt. På messa var det også to finalister blant konkurransen drømmefiskebåten. Jeg tok noen bilder av den båten som var nærmest mitt eget fiske. Utgangspunktet var en enkel Crescent som ble ribbet og bygd opp igjen.
Enkelt og funksjonelt design
Det er lett å se at de har hentet inspirasjon fra langt dyrere bygg.
Fine detaljer
Etter å ha studert båtbygging gikk turen videre til Catch With Care hvor jeg fant et par montre med baits jeg ikke har sett på kloss hold tidligere. Disse måtte inspiseres, og jeg fikk også Stefan "Trumman" Trumstedt til å kjøre en liten demo i CWC's basseng.
Pig Shad Jr. Nano
Shad'en på bildet ser nok kjent ut for de fleste. Den tilhører Pig Shad familien, men er den aller minste i rekken med sine 15 cm. Trumman viste også frem den nye wobbleren fra CWC, Jonny Wobbler.
Den smått legendariske Trumman i fronten på sin egen båt, en Larson FX
Trumman kjørte i kjent stil et lite show mens han viste frem både Pig Shad Jr, Nano og Jonny Wobbler. Han fortalte når og hvor han ville satt på de ulike agnene.
Jonny Wobbler, et hett salgsobjekt
Daiwa hadde også et par representanter på messa i form av Best Fishing Crew, og de hadde med seg noen av nyhetene for å år, blant annet Prorex Lazy Jerk.
Spennende jerkbait i herlige farger
Ved siden av Best Fishing Crew sin stand sto akvariet med ulike ferskvannsarter. De mest populære var godt representert.
Populære fotoobjekter
I andre enden av hallen fra akvariet hadde Mojoboats sin stand, og den var stappet med fine båter. Noen av de er allerede avbildet her i rapporten, men jeg vil legge ved et bilde av båten til fluefiskeren Niklaus Bauer, en Tracker Grizzly. Denne skiller seg litt ut fra de andre båtene fra Mojo, med sin flatere bunn og mer åpne layout. At denne passer en gjeddefluefisker som bruker mye tid i grunne viker er ikke vanskelig å se.
Tracker Grizzly 1648 TL
Videre fra Mojoboats tok jeg turen innom standen til FKP-Gear som har blitt veldig populært i Sverige. Hovedpersonen FK Lubbe, eller Lubomir Pytel er en utrolig dyktig sportsfisker, og de siste årene er det abbor som har stått i fokus. FKP-Gear har satt sitt navn på gummibaits og såkalte lipless cranks. Jeg tok med noen slike for å teste de ut selv. Fiskkonservator Lubbe gjør, som navnet indikerer, avstøpninger av fisk, samt montasjer av troféfisk som er sluppet tilbake i sitt rette element. Det betyr at alt man trenger for å få et trofé på veggen er gode bilder av fangsten.
En pen abbor laget av Lubbe. Lubbe har også laget en slik montasje av Svartzoner sin enorme Musky fra USA
Sportfiskemässan 2018 hadde så mye å by på at jeg neppe har gjort mer enn å skrape på overflaten med denne rapporten. Det er uten tvil mye som ikke har fått plass her som definitivt hadde fortjent det. Fluefiske er veldig populært i Sverige akkurat som her hjemme og det var mange stands med utstyr, samt en svær kastebane hvor proffene instruerte og viste, mens alle som ville kunne få prøve seg.
Kastebanen var strategisk plassert i midten, og fikk mye oppmerksomhet
Hvis noen spør om jeg kunne tenke meg å oppleve denne messa igjen, er svaret helt klart JA. Dette frister til gjentagelse, samtidig som jeg tenker det er godt man bare kan oppleve slikt en gang i året. Det er viktig å ha noe å se frem til, og jeg kan ikke tenke meg en bedre start på sesongen enn å rusle rundt blant likesinnede, prate med kjente profiler, se på nyheter og handle inn til sesongstart. På vei ut fra messa stoppet jeg hos Sportfiskarna og kjøpte et par småting. Deres budskap er klart, og det som er imponerende med denne gjengen er at de er handlekraftige. Ser man på hva de har gjort for gjedda i Østersjøen med nye leksområder for å erstatte oppdemmet mark så er det tydelig at det hjelper å engasjere seg. Vi er muligens for få til å få noe slikt i Norge, men jeg hadde ikke takket nei.
Det mobiliseres for torsken i Østersjøen
Neste gang jeg besøker Sportfiskemässan ønsker jeg å ta det som en todagers tur. Det er rett og slett så mye at det blir vanskelig å rekke alt, samtidig som man tar seg tid til å nyte opplevelsen, og gjerne høre på et foredrag eller to. Hvem vet, kanskje jeg er på plass igjen allerede i mars 2019?!









Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?