Nei, du leser ikke feil. Navionics har blitt kjøpt av en av sine to største konkurrenter.
Her må undertegnede innrømme at han ble litt paff, men når man tenker på saken er det sannsynligvis noe av det smarteste Garmin kan gjøre i dagens markedssituasjon. Med kjøpet av Navionics vil de både spare betydelige ressurser ved kombinert datainnsamling, de får tilgang til Navionics brukerdata (Sonarchart og Community Edits) som kan gi deres skybasrte deling av Quickdraw et ekstremt løft, og de åpner opp et mye større marked for sine egne kartprodukter enn de har i dag.
Tidligere kjøpte Navico (Lowrance/ Simrad) Navionics andre hovedkonkurrent C-Map, noe vi skrev om i DENNE artikkelen, og skapte et kartografiselskap ved siden av hardware-virksomheten, så med dette kjøpet har vi i praksis et oligopol. Det finnes riktignok en drøss med små aktører, men vi sitter nå igjen med bare to store. Jeg har veldig vondt for å tro at det er en fordel for oss forbrukere og kunder.
Samtidig så innebærer dette at den eneste av de store merkene innen marin elektronikk som ikke har noen egen kartløsning i det hele tatt, Raymarine, bør ha noen tunge strategivalg å ta fremover. Tør de å fortsette med Navionics så tett på seg, eller vil de nå søke tettere mot Navicos C-Map? Hva med Furuno? De har en egen live-mapping men bare på de dyreste modellene, er det nok for dem?
Vi går opplagt en spennende periode i møte her, men jeg er ikke overbevist om at alt det spennende har et positivt fortegn.
Vi går opplagt en spennende periode i møte her, men jeg er ikke overbevist om at alt det spennende har et positivt fortegn.
Kilde:
Kommentarer
Legg inn en kommentar