Det finnes dessverre endel kjeltringer her i verden, og man må passe på tingene sine. En alarm er en enkel måte å sørge for at man sannsynligvis legger merke til det hvis noen er klåfingret.
Det finnes flere gode, men akk så kostbare, alternativer på markedet. Her ser på på en variant til under tusenlappen.
Det finnes flere gode, men akk så kostbare, alternativer på markedet. Her ser på på en variant til under tusenlappen.
Jeg har hatt alarm i båten i flere år, men den jeg hadde tok kvelden så da var det på tide å se på alternativer. Den jeg hadde var et kjent merke med GPS og SIM-kort for sporing av båten. Men siden jeg nå har båten i hagen hjemme, er tanken at jeg ikke trenger en løsning med SIM-kort og styring/ kontroll via mobilen. Variantene med SIM-kort er stort sett helt topp, men de koster endel penger både i innkjøp og bruk.
Jeg kjøpte derfor en SPY 5000 på eBay, egentlig en motorsykkelalarm men jeg fikk tips via Facebook om at denne var verdt en nærmere kikk også med tanke på båtbruk.
Før vi går videre skal jeg spare deg som ønsker en alarm du kan bruke mens båten ligger på vannet for videre lesning. Du skal IKKE ha SPY 5000. Du trenger en alarm som ikke er basert på vibrasjoner men på bevegelse utenfor en gitt GPS-basert grid. Dvs du trenger en alarm som løses ut når båten forflyttes, ikke av at båten vipper opp og ned. Dersom du har båten et sted du ikke ser den ville jeg dessuten vurdert en med SIM-kort så du kan overvåke båten fra mobilen. Slike løsninger koster mer penger, men i mine øyne er de verdt det da man sover mye bedre om natten med de. De innebærer som regel også en rabatt på tyveriforsikringen som er noe høyere enn rabatten med alarm ala den jeg tester her.
SPY 5000 er basert på to sensorer. Den ene er en vibrasjonssensor, den andre en bevegelsessensor. Sistnevnte er valgfri og kan justeres eller kobles helt ut, førstnevnte kan ikke justeres.
Vibrasjonssensoren er den klassiske. Den reagerer på rystelser, feks fordi noen går på båten din eller flytter på den. Med min båt løser den ikke ut når jeg klatrer opp i båten via badestigen, men når jeg går fra den ene siden til den andre løser den ut. Den løser også ut hvis jeg glemmer å deaktivere alarmen og smekker hengeren på bilen.
Bevegelsessensoren er litt mer fancy. Som nevnt tidligere er det valgfritt om du vil bruke denne, og siden følsomheten er justerbar må du prøve deg litt frem før den fungerer optimalt. På sitt mest følsomme løser den ut hos oss hvis folk passerer båten på 5 meters avstand, jeg endte opp med å justere den nesten helt ned på sitt minst følsomme. Da løser den ut dersom noen går inn i båtens kabin. Merk at bevegelsessensoren må stå på linje med, eller over, det området du vil at den skal fungere. I en åpen båt vil det være naturlig å montere den i konsollen, mens den i en kabinbåt bør monteres i nærheten av døren inn til kabinen.
Selve alarmlyden vil jeg beskrive som passe plagsom. Den oppgis til 115db, og det er høyt nok til at du stresser godt med å finne igjen fjernkontrollen hvis alarmen utløses.
Heldigvis følger det med to fjernkontroller, som drives med hvert sitt AAA-batteri. Så man kan feks ha en liggende hjemme og en i bilen så man er rimelig sikker på at man har en tilgjengelig. Displayet er stort nok og bakgrunnsbelysningen fungerer bra.
Lengre opp her nevnte jeg alarmer med GPS og overvåkning via mobilnettet. Det er ikke bare prisen som er en ulempene disse, de kan også blokkeres. Vi har sett flere eksempler på at de litt mer avanserte tjuvraddene benytter utstyr som gjør at slike alarmer ikke løser ut, og du får aldri varsel på mobilen om at du har blitt en båt fattigere. En enkel variant ala den jeg tester her kan derfor være et bra tillegg til de mer fancy variantene.
Jeg bruker et 14Ah Gelbatteri fra Biltema som energikilde. Det er stort nok til at jeg kan la alarmen stå i flere uker uten å lade batteriet. Med to slike batteriet står alltid et fulladet og klart til bruk, og så rullerer jeg på hvilket som står i båten.
Siden jeg ikke kobler alarmen til tenningssystemet slik den opprinnelig er tenkt, må jeg modifisere den litt. (Den er ment å kobles mot tenning og lys.) I den største koblingskontakten vipper jeg ut pinnen for strøm slik at jeg kan kappe av pinnen og sette på en kabelsko.
Den sorte jordkabelen hadde passende kabelsko rett ut fra pakken, så dermed var alt klart for testing:
Montering
Noe av det første en tjuvradd gjør i en båt er å klippe alle kabler til batteriet, og det er selvfølgelig for å stanse eventuelle alarmer og sporingsutstyr. For at det skal være noe poeng i å ha slikt i båten bør det derfor ha egen strømtilførsel, og så bør man skjule det litt. Jeg har ingen tro på at det er noe poeng å gå veldig nøye til verks, tjuvradden stikker når alarmen går eller slår i stykker alt for å stanse alarmen. Er han av typen som begynner å slå i stykker ting er det nesten bedre at han klarer å koble fra alarmen før skadene blir for store.Jeg bruker et 14Ah Gelbatteri fra Biltema som energikilde. Det er stort nok til at jeg kan la alarmen stå i flere uker uten å lade batteriet. Med to slike batteriet står alltid et fulladet og klart til bruk, og så rullerer jeg på hvilket som står i båten.
Siden jeg ikke kobler alarmen til tenningssystemet slik den opprinnelig er tenkt, må jeg modifisere den litt. (Den er ment å kobles mot tenning og lys.) I den største koblingskontakten vipper jeg ut pinnen for strøm slik at jeg kan kappe av pinnen og sette på en kabelsko.
Rød pin tatt ut. |
Kommentarer
Legg inn en kommentar