Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

torsdag 16. mars 2017

Drømmen om portabel farkost del II - jolle

Det eneste som ikke endrer seg i livet, er det faktum at alt endrer seg.

Det ble en helt annen jolle enn den jeg hadde tenkt meg.
Perfect fit?

I del 1 skrev jeg at jeg hadde bestemt meg for denne lille tassen:
Kimple Angler
Kimple Angler virket ideell. Jeg tok en telefon til min nærmeste forhandler for å se nærmere på den. De hadde ikke 330 inne men jeg fikk prøvesitte 370. De to har samme bredde og samme høyde på fribordet, og det var de faktorene jeg var mest spent på. Norsk Tilhengersenter stilte altså opp når en båtgal blogger ville se på blikkbokser midt på vinteren, og dro frem en 370 for prøvesitting. 

Det ble ikke så positivt for NTS og Kimple, jeg endte opp med betenkningstid for Angler ble vel smal og med litt lavere fribord enn jeg hadde sett for meg i mitt mentale galleri. (Med trykk på GAL-leri der kanskje.) NTS skal uansett ha takk for god service, noe de forresten har for vane å yte. Det er ikke uten grunn at jeg har lagt igjen såpass mye penger der de siste årene.

Det ble retur til West System og Alumarine 10, før betenkningstid gikk over til shoppingtid. Takket være glimrende service fra Gustav og resten av gjengen hos West endte det med at jeg dro kortet.
Foreløpig plassering på henger
Jeg hadde egentlig tenkt meg en jolle som var såpass smal at den kunne ligge opp ned på hengeren. Alumarine 10 er 2 cm for bred ved relingslisten til at det går, så den må ligge "riktig vei" på hengeren.

Jeg skal prøve meg litt mer frem hva gjelder plassering på hengeren, men slik hun ligger på bildene fungerte forsåvidt bra nok.
Baugtofte
Under jolla er det en ekstra forsterkning, en slags "kjøl" som dekker de bakerste 2/3-delene av skrogets dypeste punkt. Tanken er å skjære til en 2X4 som en enkel krybbe som hun kan ligge på og dermed ligge stabilt nede i hengeren.
"Kjøl"
Selv om båten er billig, har den et par små detaljer som tyder på at designeren har tenkt litt. Det er et lite spant på innsiden av akterspeilet, og i det spantet er det et eget lite hull for bunnpluggen når den ikke skal stå i akterspeilet. Lurt, for da mister man den ikke. Det jeg ikke er så begeistret for er at drenshullet i akterspeilet står vel høyt opp fra bunnen.
Innsiden av akterspeil med feste for plugg


Nå er blikkboksen på plass i garasjen, med tilhørende årer og åregafler fra West og solid låsewire og hengelås. Det er sikkert flere enn meg som lurer på detaljer i båten, og da er det kjekt å ha en drøss med bilder. Du glemmer forbausende fort hvordan detaljene i en båt er, men med bilder tilgjengelig kan hukommelsen få litt hjelp. Dessuten bruker jeg slike bilder under planlegging av utstyrsmontering, i form av enkle skisser i Paint. Som et eksempel er takstativet på den store båten min "designet" på den måten. Her en skisse på montering av rails:
Skisse
Listen over ripa er smal. Siden jeg har en plan om å montere rails på den må det gjøres etter at jeg har fått laget noen L-jern i aluminium eller syrefast stål som festes i båten. Først da får jeg et underlag stabilt nok til rails:
Bredde på relingslist

Midttoften og bakerste tofte har samme bredde:
Bredde på bakre- og midtre tofte

I hvert hjørne bak er det et aluminiumsbeslag mot ripelisten. Kanskje et godt utganspunkt for montering av utstyr?
Hjørnebeslag bak


Neste prosjekt blir nettopp å montere litt tilleggsutstyr. Jeg må nesten ha noen stangholdere, og fester for HDSene jeg nevnte i del I. Jeg drøyer dog innkjøp av det jeg trenger til jeg har hatt første testtur så jeg får ett bedre bilde av hvordan jeg kommer til å sitte i båten under praktisk fiske og under transportetappene.

Etter litt diskusjon med diverse andre, ender jeg som nevnt med å montere rails på jolla. Med rekkverk blir det mye enklere å feste ekstrautstyret, og ikke minst lettere å flytte det rundt etterhvert som praktisk erfaring tilsier det. Siden rekkelisten er for smal til å montere fester for rails rett på, må det først monteres fester i skrogsiden. Dette kan gjøres på flere måter. L-jern i aluminium/ syrefast stål kan skrus i siden og over ripa, eller man bruke pulpitfot ala den under som kan vinkles 90 grader. Det finnes også andre fester med fast vinkel, som er en hundrelapp eller så billigere enn denne:
0-90 grader pulpitfot


Bildet over er hentet fra SeaSea sine nettsider. Disse føttene er dog ganske kostbare til 311,- per stykk og jeg trenger minst fire og helst 8 hvis jeg skal ha rails langs hele siden og på hver side av motoren bak. Ca 3.500,- i fester alene, så kommer rør og vinkler i tillegg, da snakker vi nesten halvparten av båtens verdi for å få rails... Jeg ser at jeg går på en budsjettsmell på dette uansett hva jeg gjør, nettopp for å få det praktisk. Men siden båten i seg selv kom inn litt under budsjett har jeg noe å gå på og resten får jeg ta over noen lønninger fremover.

Tanken er fire Normark De Luxe stangholdere for både dorging og oppbevaring under transport. To foran og to bak tilsvarende det jeg hadde på min Silver Colibri:
Min gamle Silver
Det blir ikke dyprigg og planerboardmast i denne, så gal er jeg ikke. Det kan derimot tenkes at det blir noen vertikale stangholdere montert på siden av den ene toften også, primært for transport. Men det står langt ned på prioriteringslisten foreløpig.

Neste på listen etter stangholdere er rekkemontert ekkoloddgiver, her rapper jeg litt fra Dags patent på hans Pioneer:
Dags RAM-feste for ekkoloddgiver.
Et RAM-feste i rekka og til et passende rør. I enden av røret monterer jeg begge ekkoloddgiverne jeg har tenkt til å bruke. En HST-WSBL og en LSS-1. (HST-WSBL må jeg kjøpe mens jeg har en LSS-1 liggende.) Dermed kan dette enkelt tas av og på, og ikke minst flyttes fremover og bakover avhengig av hvor jeg sitter i båten. Selve RAM-festet mot rekkerøret koster ikke mange hundrelappene så de kjøper jeg nok to av så stativet kan flyttes uten bruk av verktøy. Når jeg bruker elektrisk motor vil jeg nødvendigvis sitte bak, og da ha ekkoloddgiverne ganske langt frem, mens når jeg ror vil jeg ha de så langt bak det går. Da blir det enkelt å droppe jiggen rett under giverne, som igjen er en forutsetning for nogenlunde fornuftig vertikalfiske. 

Farkosten må selvfølgelig ha et navn, og "Blikkboksen" virket som et passende sådan. To dekaler i 8" lengde og 2,5" høyde ble raskt bestilt på eBay. Før slike klistremerker kommer på, er det viktig at man bruker et middel som fjerner møkk og fett der de skal sitte. Hvis ikke er det et spørsmål om tid før de slipper eller bobler. Jeg har litt aceton stående etter diverse glassfiberarbeid i min større båt, aceton er perfekt for slik "ekstremrengjøring".


Jeg har forresten oppdaget en feil også. På West sine nettsider står det at båten veier 37kg. På skiltet i båten står det 41kg. Jeg har ikke veid henne selv enda, men kommer tilbake til dette når jeg får henne på badevekten.

Hvis du som leser dette er av typen som har litt problemer med å skille mellom mitt og ditt, og nå tenker at du skal ta deg en tur til Bærum for å hente en båt, så tenk en gang til. Jeg er like opptatt av å sikre leketøyet mitt som jeg er av å leke med det.


Ønsker du mer lesestoff om temaet "pimp my blikkboks"? Ta en kikk på denne artikkelen skrevet av Joakim Åberg:
Pimp din Jonboat.
Han har tatt den enda lengre enn jeg har tenkt å ta den, selv om de setene så digge ut...

2 kommentarer:

  1. Betänk att det kan bli väl spännande att kombinera olika material, framförallt rostfritt och aluminium. Dessa två bildas det galvaniska strömmar emellan vilket i sig kan ge oönskade effekter tex genom stora hål i aluminiumet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Utvilsomt, det må kun brukes aluminium, plast og syrefast stål i en aluminiumsbåt som denne.

      Slett