Gå til hovedinnhold

Ettermiddagstur etter abbor og gjedde

Tirsdag denne uka møtte jeg Dag for en tur ut i båten min etter jobb. Det første som slo meg var at Dag hadde plukket opp noen triks fra de foregående turene på Jaren.

Jeg hadde nemlig bestemt på forhånd at vi skulle starte med å dorge litt og han valgte da å benytte sjangsen mens jeg rodde ut fra båtplassen, til å ta "min" stangholder. Det er lagt opp til to stangholdere, en på hver side, og ettersom den ene er plassert en god del nærmere roeren plasserer jeg alltid min stang der. På de tidligere turene har det nappet oftest på min stang, så denne turen valgte altså Dag å bruke den stangholderen. Som dere ser kom resultatet ganske raskt i form av en velkondisjonert gjedde.
Fin høstgjedde

Etter noen kjappe bilder av gjedda brukte vi litt tid på å kartlegge et nytt område, før vi rodde langs en ny kant med agn på slep. Dag dorget med gummi, mens jeg satte min lit til en wobbler i gjeddefarge, som har gitt mye fisk de siste turene.

Ekkoloddet viste tydelig hvor gjedda stakk etter at Dag slapp den.

I stedet for at jeg skulle få min første fisk for dagen gjentok historien seg på dagens andre dorgerunde. Mens Dag var opptatt av å rigge abborstanga, sto stanga hans i dyp bue nok en gang. Fisken var ikke like tung som den første, men det var like fullt en fin fisk.

Slank, men sprek.
Det var ikke bare gjedde vi skulle fiske i dag, og etter å ha sluppet ut igjen gjedde nummer to valgte vi å sette kursen direkte mot ei grunne vi har fått abbor ved tidligere. Gjeddeutstyret ble ganske raskt byttet ut med abborstenger. Dag så seg nødt til å sikre området først og kastet ut en større jigg myntet på gjedde. Resultatet ble dagens minste gjedde, som han overlot til meg slik at jeg skulle få kjenne på aksjonen i stanga han fisket med. Mer om den i en senere artikkel!
Etter at den obligatoriske gjedda var fanget, skiftet vi begge til abborutstyr. Mens Dag prøvde diverse teknikker, gjorde jeg som vanlig og kjørte standard jigghode med shad. Jeg kjører oftest med 10 grams jiggskalle og varierer innsveiving og rykk med stanga. Vi hadde noen få kontakter, men fisket var veldig tregt. Slik har det vært de siste turene, og jeg har som regel ikke fått mange sjansene når hugget først kommer.

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves er det noe som heter, og slik var det også denne turen. Etter utallige kast rundt grunntoppen var det endelig noe i andre enden. Jeg kjente det karakteristiske, men noe forsiktig abbornappet. Det føltes som den lille jiggen bare stoppet opp, og i neste øyeblikk svarte det tungt i andre enden. Selve fighten med fisken var udramatisk, og det tok ikke lang tid før den lå trygt i håven.
45 cm og 1350 gram.
For min del var turen allerede en suksess etter de to gjeddene vi tok tidligere på turen. I ettertid er det likevel ingen tvil om at abboren er høydepunktet. I år har jeg satset stort sett bare på abbor, og lyktes veldig bra med det. Dette er årets andre abbor over 45 cm siden jeg startet jakten i sommer, og det var ikke noe jeg kunne sett for meg etter fjoråret hvor fiskene stoppet på 42 cm og ikke nådde kiloen i vekt.

Slike dager på høsten blir fort mørke, og kalde, og kort tid etter at abboren var sluppet ut igjen valgte vi  å ro nærmere båtplassen for å avslutte der i skumringen. Mørket senket seg uten noe særlig mer aktivitet. Vi fikk ei lita gjedde til, samt et par abbornapp, men det skjedde veldig lite når frostrøyken la seg som et teppe over vannet.

Ettersom det var helt mørkt da vi avsluttet, velger jeg å takke for turen med nok et bilde av den fine abboren. Takk for turen, Dag.
Høstabbor i all sin prakt







Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?