Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

mandag 31. oktober 2016

Båten på land for i år

Sist vinter tok jeg også båten opp for landligge ganske tidlig. Årsaken den gangen var at familiens fjerde medlem hadde meldt sin ankomst mot slutten av oktober og erfaringen fra vårt første barn tilsa at perioden rett etter fødsel er det bare å få båten på land og prioritere de nærmeste. 

Behovet for vedlikehold og ettersyn er drastisk mindre når båten er tømt og står på hengeren med presenningen på. Nå pleier jeg uansett å etterse båten minst en gang i uken, men så lenge hun står på land får jeg ikke magesår hvis det plutselig må gå to uker mellom hver gang jeg er innom. I år er vi i ferd med å skifte bolig så igjen kommer det til å gå mye tid på andre sysler enn båtliv og fisking en periode. Jeg kan absolutt ikke klage, båten ble tatt opp på siste dag i pappapermen min, og markerte dermed slutten på en 10 uker lang periode med båtliv 3 dager i uken de fleste ukene og en hel del fisking. Dessuten vil skiftet av bolig by på store muligheter også for mine fritidssysler på sikt. 

Gutta på Blommeholm har virkelig hjulpet meg masse disse ukene. Det er rett og slett klasseforskjell mellom servicenivå og innstilling her kontra mange andre marinaer og båtforeninger. At anlegget er veldrevet og godt vedlikeholdt, med et aktivt miljø nesten året rundt er et stort pluss. Det skal nesten godt gjøres å komme seg fra bilen og bort til båten her uten at man møter på en eller annen hyggelig sjel. Så ser du etter kranløft og service på båt eller motor så kontakt disse gutta. De har utstyr til det meste, og anbefales på det varmeste. Det er veldig kult for en som er såpass båtnerd som meg selv at det finnes et slikt miljø rett rundt hjørnet for der jeg bor.

Her følger noen mobilbilder fra løftet av Frøken Evada. Gutta brukte to ulike trucker, fordi de ønsket å teste vektene i de to mot hverandre.

Klar for løft med den minste trucken
Snart over vann, før veiing og så ned igjen
Vekten på den lille trucken viste 1214 kg og er den antatt mest presise vekten de har for båter i min størrelse. Så var det klart for den store trucken.
En blir litt nervøs når hun er på vei opp.
I lufta
Høyt henger de og sure er de?
På vei bort til vaskegraven for spyling
Spyling 1
Spyling 2
Spyling 3
Der stroppene fra trucken var, ser du hvor mye det har grodd på ti uker
Vekten i den store trucken viste 1200 kg så da kan jeg være rimelig sikker på hva Frøken Evada veier med det meste ombord. Under løftet hadde hun ca 50 liter bensin og 93 kg batterier ombord, pluss endel annet utstyr som også veier endel. Samtidig har hun nå ligget sammenhengende i vannet en lengre periode, og i motsetning til hva endel later til å tro så suger et glassfiberskrog til seg en hel del vann. Så helt ribbet og med litt tørketid på land er hun fortsatt lovlig på hengeren jeg bruker som har nyttelast på 1001 kg og totalvekt på 1350 kg. Men det begynner å bli på tide å se på en større henger etterhvert, om ikke annet så for å slippe å tømme henne helt ved transport på veien. Men større henger vil også kreve skifte av bil, så en slik overgang skjer ikke med det første.

Nå skal hun opp til sin vante vinterlagringsplass, og så skal jeg ta service på begge påhengerne før burkaen kommer på og vi erklærer vinteren 2016/2017 som offisielt påbegynt. Så får vi se om dette kanskje blir hennes siste vinter ved Tyrifjorden?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar