Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

fredag 16. september 2016

Simrad GO 9 XSE

Store skjermer med mindre funksjoner enn toppmodellene er i vinden. Etter at Humminbird utvidet Helix-serien med 9"-, 10"- og 12"-modeller med litt enklere funksjonalitet enn toppmodellene (Onix/ Ion) og Garmin ga gass med EchoMap 9 Chirp har vi lurt på når Navicos merker Lowrance og Simrad skulle følge etter, selv om de var tidlig ute med en rimelig 9" i Elite-serien som i dag heter HOOK. Den ventetiden går mot slutten.

Tidligere har konkurransen om "mest, størst, først" foregått primært på toppmodellene, men vi ser at det hardner til stadig mer også på mellomklassemodellene. Det til en slik grad at jeg har forståelse for at det tidvis kan være vanskelig å se hvilke modeller hos hvilket merke det er naturlig å sammenlikne med. Men for undertegnede er følgende modeller mellomklassemodellene til de respektive merkene:

  • Simrad Go XSE
  • Humminbird Helix
  • Lowrance Elite Ti
  • Garmin EchoMap Chirp
  • Raymarine Dragonfly
  • Furuno GP-1670/GP-1870
Dette baserer jeg delvis på prislappen, delvis på deres plass i modell-hierarkiet hos de respektive merkene, og delvis på funksjonalitet/ nettverk. Men dette er ikke helt enkelt, se for eksempel på Raymarine Dragonfly. Dette er Raymarines billigste modeller, ergo ikke mellomklasse. Men samtidig har de det samme innebygde ekkoloddet som de dyrere modellene i a-serien men ingen nettverksmuligheter utover WIFI. Samtidig blir det feil å si at modellserien over (a-serie) er mellomklassemodellene, da denne har langt mer avanserte nettverksmuligheter. Det skal ikke være enkelt.
Simrad GO 9 XSE

Men tilbake til GO 9 XSE. Modellen er spennende, fordi dette er den første mellomklassemodellen fra Navico med et begrenset ethernet. Ethernet er den nettverksformen som muliggjør de mest avanserte og "tunge" formene for deling av data, slik som kartinformasjon, ekkolodd og radar. Hvis dette var gresk for deg kan du lese min artikkel om hva som er hva av marine nettverk HER. Ethernet-funksjonaliteten i GO 9 XSE er begrenset kontra Simrad NSS Evo2 og Lowrance HDS Gen 3 i form av at det kun er radar som deles på Go 9 XSE.

Skjermen er i likhet med 5" og 7" ren berøringsskjerm, ingen knapper. Oppløsningen er på høyst forutsigbare 800X480, i likhet med alt annet av 9" i widescreenformatet på markedet. (Og som vanlig blir jeg litt skuffet over at ingen tar 9" ett steg videre med bedre oppløsning.) I motsetning til alt for mange andre merker oppgir Simrad skjermens lysstyrke, 1200 nits er meget bra også for båter uten tak. 
Simrad GO 9 XSE ekkoloddbilde


Ekkoloddet er som skapt for TotalScan-ekkoloddgiveren som jeg skrev om HER. Men GO XSE kan også brukes med flere ekkoloddgivere beregnet på dypere vann, kanskje vel så egnet her i Norge er 50/200/455/800-HDI men flere av Airmars givere er kompatible med adapter og jeg regner med at Airmar snart vil komme med den nye 9-pins kontakten til Simrad/ Lowrance på alle sine ekkoloddgivere. GO XSE har selvfølgelig chirp-ekkolodd for 2D-bildet. GO 9 XSE er også kompatibel med ForwardScan, ekkolodd som ser foran båten.

GO XSE har to minnekortporter plassert bak, og er i likhet med øvrige Simrad og Lowrance markedsledende på kartkompabilitet. Navionics, C-Map, Insight Genesis og Dybdekart.no er det mest aktuelle her i Norge. 

Men hva skiller egentlig GO 9 XSE fra de nærmeste konkurrentene? Helix 9 er også kompatibel med radar, selv om Humminbirds radaralternativer er gamle og lite egnet for norske forhold eller vanlige sportsfiskebåter. EchoMap 9 er ikke kompatibel med radar, men har i likhet med GO 9 XSE et begrenset ethernet men da for Garmins Panoptix. Der GO 9 XSE virkelig brillierer over konkurrentene er på NMEA2000. Her har du mulighet for det meste, inkludert stereoanlegg, autopilot, retningssensor og motordata. Den er den eneste av disse med touch, dessverre vil kanskje noen si er den da også den eneste uten noen knapper. Der GO 9 XSE henger etter de to nærmeste konkurrentene er på live-kartlegging.

I USA starter prisen for GO 9 XSE på 1.049,- USD. Forventet pris her i Norge er ukjent på skrivende tidspunkt, men vi havner nok over 13.000 NOK ved mindre det skjer noe drastisk med USD/ NOK. Prisforskjellen mellom GO 7 XSE og GO 9 XSE er i så måte mye større enn mellom 5 og 7. Dette er naturlig med tanke på radar-kompabiliteten. Ser du på tilsvarende hopp mellom for eksempel Helix 7 (som ikke har ethernet) og Helix 9 (som har et begrenset ethernet) er også der forskjellen større enn mellom 5 og 7. I USA leveres de første GO 9 XSE ut i november, så forvent levering i Norge rett over nyttår.

Da gjenstår to spørsmål.
  • Når kommer Lowrance Elite 9 Ti?
  • Når kommer GO 12 XSE?


PS.
Jeg skrev om forgjengeren til GO XSE HER, den het bare GO,
Lowrance sin tilsvarende modell som GO XSE er Elite Ti, den kan du lese om HER.

Alle bildene i artikkelen er hentet fra Simrads hjemmesider HER.


Edit 19.12.16.
Også Lowrance kommer med større skjermer i mellomklassen, dvs Lowrance Elite Ti. Les mer om det HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar