Etter de to foregående rapportene fra vraksøk med ekkolodd, har jeg blitt kontaktet via både mail og Facebook av dykkere som ønsker seg mer informasjon. Det har også blitt noen forespørsler om ikke jeg kan logge opp noen steder med tanke på rekognosering før dykk.
Den første rapporten om en gammel reketråler utenfor
Sandvikselva kan du lese HER. Rapport nummer to om enda et vrak utenfor Sandvikselva og ett ved Ildjernsflua
kan du lese HER. Den første rapporten inneholder også informasjon om utstyret jeg bruker, og noen tips til hvordan det kan brukes.
Denne gangen var det en mail fra en dykker ved navn Erik som sendte oss ut på tur. Han ønsket at jeg skulle skanne over to områder helt inne ved Oslo, på kartbildet fra
Gule Sider under har jeg grovt markert områdene jeg skannet over:
|
Her har jeg kjørt |
Vi starter med å se på det jeg fant på østsiden av Gressholmen/ Rambergøya. Her ligger vrak av båter og lektere strødd ut over et ganske begrenset område. Jeg talte 14 klart definerte båter og 4 lektere, sannsynligvis er det flere men de ligger stedvis så tett at det er vanskelig å skille de fra hverandre.
|
Gressholmen oversiktsbilde i Google Earth |
Bildet over viser biter fra sidescanloggen min, satt sammen til et bilde og vist i Google Earth. Du ser bukta inn mellom Gressholmen og Rambergøya i midten av venstre bildekant. Øverst til venstre ser du en flik av Gressholmen, nederst til venstre en flik av Rambergøya. Jeg har kjørt her flere ganger før, men da har jeg bare sett på det konvensjonelle ekkoloddet, ikke brukt skannende ekkolodd (StructureScan). Bruker man en ekkoloddgiver med smal nok konevinkel (dvs opp til ca 12 grader) er flere av disse vrakene synlige også med konvensjonelt ekkolodd, men da ser du selvfølgelig ikke om det som tegnes opp på skjermen er en bergknaus eller et vrak direkte. Du kan dog få hint om hva som er hva så lengde du også studerer hva som er rett under bunnlinjen som tegnes opp på ekkoloddet. For eksempel noe slikt, her med både tradisjonelt ekkolodd og downscan.
|
Skjermbilde fra HDS 5 med Airmar P66 og downscan |
Skjermbildet over og under viser ikke samme sted, men det er uansett en hel del lettere å se hva man har rundt båten med sidescan:
|
Skjermbilde rett fra HDSen |
Tilbake til alle vrakene. Det blir litt for mange til å liste opp posisjonen på alle, men tar du utgangspunkt i denne er du midt i smørøyet: N059.52.952, E010.43.602 Her er noen nærbilder rett fra Reefmaster, jeg kutter her vekk de delene av sidescan-bildet som ikke blir bra og belyser de delene hvor det er spennende ting:
|
Vrak |
|
Flere vrak |
|
Samme seksjon som over, men en annen del av loggen belyst |
|
Klippet rett fra loggen |
Så var det tid for å krysse inn mot Ormøya og skanne av havnebassenget. Her er det mye dypere vann, og jeg har ikke kjørt over der før med vanlig ekkolodd så jeg visste lite om hva som ventet meg. Håpet var å finne Elieser V, et hospitsskip som ble senket med overlegg i området i 1984. Hvis
opplysningene om vraket på Dykkepedia stemmer, er hun 135,5 fot lang og 26,4 fot bred, på alle måter et skikkelig skip. I metriske enheter blir dette 45 meter lang og snaue 9 meter bred. I teorien et mål som bør være mulig å lokalisere selv på dypt vann.
Vel over området viste det seg at teori ikke nødvendigvis er sammenfallende med praksis. Desto nærmere fastlandet jeg kom, desto dårligere ble sikten i vannet. Det hjalp heller ikke at området hadde flere enorme stimer med småfisk og en hel del jagende makrell. Langt fra ideelle forhold.
Bildet under er fra min siste runde over området, nærmest fastlandet. I ytterkant av bildet ser jeg noe som lengdemessig kan stemme med Elieser, men jeg er for langt unna til å få et skikkelig bilde. Dette viser også nytten av å kunne se igjennom loggen hjemme på en PC, for dette så jeg ikke da jeg satt i båten. (Hadde jeg gjort det hadde det blitt minst et sveip til der.)
|
Muligens Elieser? |
Vi koster på oss et bilde til av denne. Her ligger to segmenter av sidescan oppå hverandre og vi ser bedre lengden.
|
Kan det være? |
Legger jeg bildet over i Google Earth ser du hvor nær dette ligger fastlandet. Det er 347 meter fra midten av det mulige vraket og inn til kranen til høyre i bildet:
|
Nære fastlandet |
Bildene over kan vise langsiden på Elieser V, men det kan også være noe helt annet. En ny tur over, og da fra litt andre vinkler, er den eneste måten å fastslå hva det er for noe, da jeg ikke kjenner vrakets nøyaktige posisjon. Siden hva det nå er befinner seg såpass langt ut til siden har jeg ikke dybden heller. Dybde får jeg bare rett under båten, og den er en god bit unna. Omtrentlig dybde tipper jeg er rundt 50 meter, basert på kjent dybde utenfor og antatt helning mot land.
Det jeg derimot med sikkerhet fant, er et annet vrak lengre ut i bassenget. Dette vraket ser ut til å være rundt 17 meter langt og ligger på 58 meters dyp. Posisjonen er N059.52.891, E010.44.425
|
Definitivt et vrak |
Slik så dette ut på HDS 5:
|
Vrak |
Dette var forresten første gang jeg bruker selve mosaic-delen av Reefmaster, dvs muligheten til å klippe ut deler fra en eller flere sidescan-logger og sette de sammen til ett bilde. Jeg ser jeg har mye å lære før jeg behersker dette skikkelig. Ikke minst har jeg nå erfart at for å få maksimalt utbytte av denne funksjonen gjelder det å kjøre i så rett linje som mulig, så mye av tiden som mulig. Samtidig ser jeg at jeg nok kjørte litt for tette spor denne runden og med fordel kan øke fra de 50-60meterne jeg hadde mellom sporene denne gangen til det dobbelte så lenge dybden er over 20-30 meter.
Jeg kommer nok til å ta en skanningsrunde rundt Steilene også, der skal det ligge flere vrak på dybder som kan bli morsomme å se på. Så får vi se om det blir tid til en ny rundet med jakt på Elieser V etterhvert, men da helst etter litt nordavind så vannkvaliteten er bedre.
very interesting SI-hunt! Thank you. I hope you will find Elieser V
SvarSlettThank you. I have recived info on Eliser from one of the guys who sunk her. It seems my searchpattern was a litle bit to far east, so I`ll make a few new passes on the new location if time permits it. Regards Erik
Slett