Gå til hovedinnhold

To nye jigger - og en gammel favoritt

På grunn av familiens nykommer blir det ikke så mye fisking i 2016 sammenliknet med normale år, men det hindrer meg ikke i å teste litt gummi.

Siste halvdel av ferien tilbringes på mine foreldres hytte i Vansjø, Rygge. Da er veien over til Sverige ekstra kort og er vi først der må jeg innom Bazaren på Nordby også. Dette er ingen ren fiskeutstyrsbutikk, men den har alikevel et godt utvalg og stort sett greie priser. (Ellers har du en Fladen brand-store noen meter bortenfor også.) Etter å ha observert at Hooked måtte legge ned Gullkroken, og hente inn penger fra brukerne for å sikre videre drift, har jeg ikke dårlig samvittighet når jeg handler mitt fiskeutstyr utenfor Norges grenser. Svenskene klarer i hvertfall å stable en skikkelig messe på beina.

Først ut er Westin Shadteez 22 cm i Blue Glamour. (WS01803). Denne har jeg flere av i den minste størrelsen, den størrelsen er fin til abbor og vertikalfiske etter røye, så jeg var spent på storebror.
Westin ShadTeez 22 cm Blue Glamour
Fargen på denne er bare midt i blinken i mine øyne, selv om den dessverre flaker av etter en gjedde eller tre. Maling på gummi gir lekre fargekombinasjoner, men gummi med farge i er mye mer varig. Maken til emballasje det er på Westins produkter har jeg knapt sett, her må jeg nesten vippe pekefingeren litt og si at for noen som lever av naturen så er Westin glad i å bruke unødvendig mye plastemballasje.

ShadTeezen har en ganske stabil gange i vannet med 10g-skallen jeg bruker her og krokene under. Mye vridning på hale og haleparti, men ellers litt småsløv gange som det lukter storgjedde av. I videoen under er den rigget med krokene på toppen, og får da en helt annen gange enn den jeg så fra bryggekanten:
Hvis du ikke ser videoen, prøv denne linken: https://youtu.be/IAWxOvdeDjY


Neste er helt ny for meg, Strike Pro Pig Shad JR 20 cm i Baltic Herring (SP172C #101).
Pig Shad JR 20 cm Baltic Herring
Pig Shad JR er den av de tre jeg rigget og testkastet nå som har høyest egenvekt. Forskjellen kjennes godt når man har tre jigger med nesten lik lengde og helt like skaller, og tester de i rask rekkefølge. Det er uproblematisk å kaste med den, men å bare bruke Pig Shad en hel dag hadde nok vært en merkbar prøvelse for skuldre og armer. Gangen i vannet er noe av det drøyeste jeg har sett på en shad. Maken til rulling/ bellyflash skal du lete lenge etter! Den kan fiskes ekstremt sakte og fortsatt ha mye bevegelse, samtidig som den ikke snurrer når tempoet økes. Gummien virker veldig myk, noe som sikkert bidrar til den ekstreme gangen, så jeg er spent på hvor mange smågjedder den tåler. Men til 79,- for en topack er den relativt rimelig, i hvertfall i Sverige.

Siste shad ut er en klassisk Relax 23 cm fra dypet av boksene mine. Jeg vender stadig tilbake til Relax, både for store og små fisk. For meg er dette originalen, den alle andre måles mot og må forsøke å vippe av pinnen. Til nå har ingen helt klart den bragden, selv om Ilex Dexter nok er den som er nærmest med tanke på shadder for gjeddefiske.
Relax
Egenvekten ligger mellom ShadTeez og Pig Shad, gangen er rett og slett flott med tunge halebevegelser og passelig bellyflash. Denne fargevarianten (sort rygg og grå mage) bruker jeg gjerne tusj på for å få et "huggpunkt" passelig langt frem på jiggen. 

Alle i dagens trekløver ble rigget med Westin Screwin 10g (WS04603) jigghoder. 3 i pakken, men også her med mer emballasje enn nødvendig. Jeg liker disse bedre enn feks Darts (se bilde under), da Westin har en metallpinne inne i gjengene som gjør det lettere å treffe pent i jiggen, samt at gjengene har ganske liten diameter som igjen gjør at de kan brukes på det meste av jigger uten at de sprekker i hoderegionen.
For grove gjenger

Krokene er Mustad, 1/0 på ShadTeez og Relax, 2/0 på Pig Shad.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?