Gå til hovedinnhold

Revo Mgxtreme




Abu Garcia Revo Mgxtreme

Dette er Abu's minste og letteste lavprofil multiplikator snelle.
Jeg var så heldig å få lov til å kjøpe den i julepresang til meg selv. Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk til den stive prisen, men karene på Villmarksbutikken lovet at jeg ikke kom til å bli skuffet.
Når det gjelder de supertekniske finessene er ikke jeg rett mann til å uttale meg, men jeg har brukt snella mye og har lyst til å dele noen tanker og erfaringer.

For ordens skyld legger jeg innledningsvis ved Abu Garcia's produktsjef, Andrew Wheeler's presentasjon;


Dette er en snelle det skrives og snakkes mye om. Spesielt i Sverige er det mye prat om denne rullen. Jeg tror det er det mange som ender opp med at den er for dyr, og går for mer prisguntige modeller med lignende spesifikasjoner.

Det første jeg la merke til da jeg tok i snella var den lave vekten. 139 gram er faktisk ekstremt lav vekt på ei multiplikatorsnelle, og jeg er i tvil om det lar seg gjøre å presse vekten særlig mer ned hvis den både skal være holdbar og mulig å kjøre fisk på. Den viktigste grunnen til lav vekt, foruten størrelsen, er at stativet inneholder magnesium, og at sideveggene er av karbon. Disse materialene er både sterke og lette, men det bør nevnes at magnesium og saltvann ikke er noen særlig god kombinasjon. I Norge er ikke dette noe stort problem. De fleste vil ikke ta med en såpass lett rulle ut i sjøen her. I Sverige er det mye brakkvann, og det er jo nettopp i jakten på arter som gjørs og abbor at denne snella er i sitt ess. Her kan det nok lønne seg å være ekstra nøye med vedlikeholdet.

Liten og lett...

Jeg var på jakt etter en multisnelle som kunne håndtere lave kastevekter. Jeg er ingen ultralett-fisker, men jeg trives godt med å kaste multiplikator, og kunne tenke meg å prøve det på kastevekter ned mot 5 gram. De fleste som har kastet med en slik snelle vet at det er forholdsvis enkelt å kaste så lenge man har litt kastevekt, ikke tar i for hardt, og passer på å bremse med tommelen før sluken eller betet treffer vannet. Når kastevekten går ned vil luftmotstanden påvirke kastet i mye større grad. Den hastigheten man har på spolen når kastet går vil være nokså stabil, mens vind og luftmotstand vil bremse betet ganske fort. Derfor pådrar man seg raskere backlash, skatbon, eller Professional Overrun, altså at lina vokser ut av snella fordi den ikke dras ut med samme hastighet som spolen. En god kastebrems er derfor å foretrekke.
På snellene jeg bruker til større jigger til gjedde- og saltvannsfiske synes jeg ikke kastebremsen har særlig stor effekt. Den viktigste bremsen da er tommelen. Når kastevekten er så lav som 5 gram er det svært vanskelig å kun bruke tommelen uten at det påvirker kastelengden. På Mgxtreme er det lett å tilpasse bremsen. Det kan lønne seg å sette bremsen litt stramt først, for så å slakke litt etterhvert. Man merker fort når man har slakket for mye... Kastebremsen er svært presis, og små justeringer gir store forandringer.

Jeg har fisket med jigg, wobbler og sluk. For å få mest mulig følelse med det som er festet i andre enden har jeg lagt på 0,12 Fireline. Jeg har prøvd den på flere forskjellige stenger. Jeg har en Abu Garcia Vendetta 8' 5-20gram og Fenwick 10' 7-28gram til wobbler og sluk, Savage Gear Finezze 6,5' 3-12 gram til lett jiggfiske, samt en Abu Garcia Fantasista Shiro Nano 6,5' 15-40gram til litt tyngre jigger og større wobblere. Siden vekten av snella er såpass lav kan jeg ikke si annet enn at den passer med alle disse stengene. 139 gram gjør ikke veldig mye med balansen på stanga.
Jeg synes snella kommer mest til sin rett på Vendetta'en og Finezze'n. Dette er de stengene jeg har med lavest kastevekt, men Fantasista Shiro Nano'en med en Carolina- eller Texasrigg med litt tyngde er heller ikke å forakte.
Ryktene skal ha det til at Abu kommer til å ta inn den nye Veritas 2.0 til Norge neste år. Dette er en stangserie med mange spennende muligheter, men for min del tror jeg Vendetta'en ryker til fordel for en ca 7,5' 5-20 gram. Dette bør bli en utmerket kombinasjon.

Mgxtreme og 7 gram Rapala CountDown  

En annen ting som bør nevnes er størrelsen. Denne snella er virkelig liten. Den ligger veldig godt i hånda. Den er faktisk så liten at jeg var litt i tvil om dette kunne være noe å kjøre fisk med. Lengre tids bruk har imidlertid vist at dette er ei snelle som duger. I tillegg til abbor har jeg fått kilosørret og gjedde på 3kg på den. Gjedda kom som en bonusfisk siden jeg var ute etter abbor.
For min del er dette først og fremst en snelle til nettopp ørret- og abborfiske. Bremsen er jevn og behagelig å kjøre fisk på, og det virker for meg som at nettopp den er litt overdimensjonert i forhold til størrelsen.
Uansett føles det veldig feil å skulle rigge denne snella med en diger softbait og denge løs etter storgjedda. Den oppgaven finnes det mange sneller som løser bedre.

Slektstreff
Revo NaCl, Revo Beast og Revo MGXtreme 

Denne snella har en ganske høy utveksling. 7,1:1 er vesentlig høyere enn de fleste klassiske, runde snellene. Det tar litt tid å lære seg hvor fort man må sveive for å få betene til å gå slik man vil, men når man lærer seg å utnytte den høye utvekslingen tør jeg påstå at det er en fordel. Setter man på en wobbler med litt vilter gange er det ikke noe problem å ødelegge gangen ved å sveive for fort, men roer man ned litt og heller bruker den høye utvekslingen til å dra igang betet med litt hastighet etter sveivstopp vil man se at det gjerne får en ekstra livlig gange som igjen trigger fisken til hugg. Hastighetsvariasjoner er som kjent giftig.

Hvilke andre sneller bør jeg sammenligne Revo MGXtreme med?
I Abu Garcia's sortiment har Mgxtreme mange søsken som har mange av de samme spesifikasjonene, med Revo MGX som den nærmeste.
Det er også interessant å se på Mörrum ZX 3600. Dette er den minste av Abu's klassiske, runde ambassadeurer. Jeg jobber med å få tak i en slik snelle for test. Når det gjelder pris og spesifikasjoner er denne ganske lik Mgxtreme, men Mörrum er noe tyngre (208gram), og har 6,3:1 utveksling mot Mgxtreme 7,1:1. Den største forskjellen på de to er at den ene er en klassisk Ambassadeur, mens den andre er en lavprofil. Allerede her har de fleste bestemt seg. Det er som kjent litt konkurranse mellom de som liker runde ruller, og de som liker "tvålkoppar". Mgxtreme har tross alt liten tilhørighet til Sverige. Denne diskusjonen er i mine øyne verdiløs.

Så langt virker Mgxtreme solid og velbygget. Holder man den unna saltvann og gir den regelmessig rens og smøring er dette en snelle man vil ha lenge. Det bør imidlertid nevnes at det er overraskende mange av ambassadeurene fra 60- og 70-tallet som lever i beste velgående, og det i seg selv er jo både beundringsverdig og noe å leve opp til i dagens bruk- og kastsamfunn.

Et svært godt alternativ er en trimmet Ambassadeur 1500 eller 2500. De er bygget i Svängsta og er selve symbolet på Abu Ambassadeur. I vårt naboland er det flere som har spesialisert seg på å optimalisere klassiske ambassadeurer.  I tillegg til nostalgi er disse snellene kjent for høy kvalitet og pålitelighet. Ta en kikk på Reelman. Må ha en slik snelle en gang...

Hvis man ser ut over Abu Garcia's sortiment finnes det et hav å ta av. Er man i tillegg interessert i å importere fra utlandet er mulighetene enorme. Tar man en kikk på japantackle.com er det bare å drømme til øyet blir stort og vått.
I USA er bass-fiske med multiplikator stort, og mengden sneller tilsvarende.
Men, man skal være klar over at kjøp i utlandet gjør klager og reklamasjoner en del vanskeligere. I mine øyne er en fiskesnelle en bruksgjenstand. Den er ute i vær og vind, ofte i lengre perioder av gangen, og da går som kjent ting av og til i stykker. Er gjenstanden kjøpt fra utlandet må den som regel også returneres dit. Det betyr at det gjerne tar lang tid, og tid til å vente på å få reparert snella mi har ikke jeg om sommeren. Løsningen kan selvfølgelig være å ha flere sneller, men jeg prøver å holde meg til én snelle til hver fiskemetode. Derfor handler jeg gjerne i Norge eller Sverige.

To merker som konkurrerer med Abu Garcia i denne klassen er Shimano og Daiwa. Shimano er godt etablert og er kjent for god kvalitet. De har flere gode sneller til lettere fiske, blant annet Curadofamilien som brukes mye til bass-fiske i USA.
Daiwa har derimot den siste tiden stått uten importør i Norge, men skal drifte agenturet sentralt i fremtiden. Jeg håper de tør å satse på den litt dyrere delen av sortimentet deres, for det er utrolig mye fint å velge mellom der.

Alt i alt er Revo MGXtreme en svært god snelle til sitt bruk. Moderne, liten, lett, og med gode materialvalg.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?