Gå til hovedinnhold

Tyrifjorden 21.06.15 - Stang ut

Grunnet en svært hyggelig sommerfest hos en kompis på lørdagen, ble avreisen litt sen. IMA-capsen var litt trangere enn normalt denne søndagen, godt jeg ikke gjør sånne ting så ofte lengre.

Vel fremme i båthavnen var dagens første gjøremål å koble opp en ny HDS. Jeg har kjøpt en Lowrance HDS Gen 2 Touch 7m. Altså en ren kartplotter på 7 tommer. Med ethernettilkobling til resten av elektronikken min fungerer den dog som en kombienhet. Tanken var å sette den på akterdekket, savnet etter Simraden jeg lånte i vinter og våres har vært stort. Det er veldig greit å ha en skjerm på akterdekket ved vertikal- og spinnfiske, selv om jeg kan speile den ene HDSen i kabinen på IPad blir det ikke helt det samme. IPaden er grei nok den, men den tåler ikke vann, går tom for strøm og er vanskelig å se på i sollys.

Lowrance HDS Touch 7"

Jeg hadde oppdatert Touchen til 4.5-software hjemme, så når den var koblet opp var det bare å auto-konfigurere og vips var den klar til bruk. RAM-festet jeg har kjøpt er riktignok litt stort for en syvtommer, men bedre at det er for stort enn at jeg må bytte festet den dagen jeg får råd til en større skjerm på akterdekket. D-størrelsen til RAM er veldig solid, noe som kom godt til nytte utover på dagen. Jeg behøver nemlig ikke å holde HDSen i bakkant når jeg tar skjermbilder nå, den sitter som fjell så å trykke "Pages" og "Power" knappene samtidig går fint med en hånd mens den andre hånden holder fiskestangen.
 
Jeg var spent på om 7" ville være stort nok på akterdekket. Jeg står typisk inne ved bakveggen på kabinen når jeg vertikalfisker, så jeg får stangtuppen rett over ekkoloddgiveren. Det betyr at det er halvannen meter eller så fra mine øyne til skjermen. Dette gikk dog veldig bra, så min bekymring var grunnløs. Større er alltid bedre når vi snakker om skjermer, men lommeboken min har sine begrensninger.

Dagen begynte med tilnærmet vindstille. Jeg storkoste meg der jeg tøffet rundt mens jeg byttet på å spinnfiske og vertikalfiske alt ettersom. Spinnfisket ga ikke så mye som et napp, bortsett fra Moder Jord som glefset til en Dextershad så til de grader at både den og fortommen måtte bli igjen der nede et sted. Utover på dagen kom vinden, så jeg måtte bruke sekshesteren for å bremse avdriften.
 
Det var tidvis mye pollen i vannet, som på bildet under fra sundet mellom Svartøyene.


Sundet mellom Svartøyene

Pollen skaper endel grums på ekkoloddet, på skannende ekkolodd kan det bli så ille at man ikke ser noe som helst. 

Midt på dagen ble vinden såpass drøy at jeg droppet fisking noen timer og heller kjørte ren kartlegging. Resultatet av det ble at store deler av Sælabonn nå er kartlagt. Det som mangler er helt innerst inn mot land på vestsiden, det må nesten gjøres av noen med en mer lettmanøvrert båt enn min, og i hvertfall ikke med hard vind rett inn. Jeg spinnfisket endel med gjeddestangen her inne, noe som ga null og niks. Ekkoloddet var også rimelig dødt, det virker ikke som om agnfisken har trukket inn her enda.  
 
Bildet under viser kartet for Tyrifjorden og Sælabonn før dagens økt, jeg får komme tilbake til hvordan det ser ut etter dagens logging. "Hullene" i midten er i hvertfall tettet og nordøst bør også ha blitt bra nå.

Sælabonn før dagens økt

Det ble ikke fisk i båten i dag, men jeg er uansett meget fornøyd. Årsaken er at jeg fant røyer flere steder, og de ville ha jiggene mine. Det tok riktignok noen timer før det løsnet men i løpet av dagen var jeg borti 6-7 røyer og det er første gang så mange røyer har nappet hos meg på vertikalen. Ingen av de ville sitte, jeg mistenker at de fleste av de var små. Men det viser i hvertfall at utstyr og teknikk fungerer, så får jeg heller leve med at det ble mye stang ut i dag. Jeg savner virkelig en frontmontert elmotor når jeg holder på med dette, det blir mye styr uten den. Heldigvis er ikke drømmen så langt unna nå, jeg regner med å være i mål med montering og slikt i løpet av sommerferien.

Den nye HDSen fikk altså kjørt seg. Jeg tok endel skjermbilder av diverse røyehogg som ikke ble med opp:

En av grunnene mellom Frognøya og Geitøya
Bildet over og under viser den samme fisken. På bildet over ser du jiggen min på vei opp, før jeg slipper den tvers igjennom fiskene som vises som streker på tvers av skjermen. Jiggen sveives opp igjen, og en av strekene skjener ut og følger etter. Omtrent ved 18 meters dybde tar røya jiggen, men den sitter ikke og svømmer nedover igjen.

Bildet under er et par sekunder senere. Røya har kommet seg ned igjen til sine artsfrender og jeg fisker videre etter at jiggen var oppe for en sjekk.
Samme sted og samme fisk et par sekunder senere
Bildet under viser et mer klassisk "vertikalhugg" der jigg og fisk møtes før alt blir kaos. Denne røya hang på noen sekunder før den slapp, fisken som vrir seg og slår skaper kaoset på skjermen.


Den neste røya tok flere ganger på vei oppover før den ga seg oppe på omtrent 6 meters dyp og svømte ned igjen. dette med at røyene henger med i sin jiggjakt til de er nesten rett under båten er ganske typisk, og gjør fisket veldig morsomt men også ekstremt frustrerende. "Men ta da, ta nå da, NÅ må du ta".

Nordspissen av Lille Svartøya
Ved Utøya fant jeg flere sultne røyer, og ikke minst endel agnfisk som jeg antar er krøkle. Her var røyene mer aktive enn de andre stedene jeg prøvde i dag, og skal jeg dømme etter størrelsen på returekkoene på skjermen var det noen av de som var litt større også. Dette er en "ny" røyeplass for min del, som jeg har store forhåpninger til i tiden fremover. Plassen ligger dessuten i le ved vind fra øst.

Nordsiden av Utøya


For de som måtte lure, så er skjembildene over med auto-dybde, støyfilter av, overflatefilter av, auto-følsomhet pluss to. Touchen henter sitt ekkoloddbilde fra min Lowrance SonarHub med 1.26-software og en Airmar TM150M ekkoloddgiver.
 
Dagens vinnerjigger var alle fra de jeg har kjøpt og rigget opp i vinter, morsomt at de fungerer selv om krokingsprosenten var 0. En ulempe med riggingen med treblekrok under og langt bak er at kroken kan hekte seg fast i halen. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal løse dette, eller om det kanskje er noe jeg må leve med. De to i midten på bildet under produserte de fleste hoggene, jigghodene er på 25-30g.

Disse ville røyene smake på

Jeg ga meg rundt 20.00, da hadde det blåst opp igjen. På veien hjem var det en luring som gjorde sitt beste for å ta livet av meg da han byttet fil uten å se seg for, men selv det gikk bra i dag. ABSen på Teriosen fungerte som den skulle, så jeg lever videre for mer fisking og luringen får sikkert nye muligheter til å ta livet av noen andre...

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?