Er det noe både båtfolk og sportsfiskere har til felles, så er det evnen til å drømme seg bort. Man kan rett og slett ikke ha en av disse to hobbyene i et land som Norge, uten å være evig optimist på jakt etter den neste drømmeturen. Når man i mitt tilfelle har begge hobbyene på en gang, sier det seg selv at det drømmes en hel del.
Motorguide Xi5 |
Allerede i 2013 skrev jeg om Motorguides forsøk på å gi Minn Kota konkurranse:
Senere skrev jeg om muligheten til å koble Lowrance og Motorguide Xi5 sammen:
Hva kan så en slik motor brukes til?
- Ankringsfunksjon, med den innebygde GPSen kan man med et tastetrykkk sørge for at motoren holder en gitt posisjon.
- Kortere forflytninger, jeg slipper nå å starte bensinmotoren hver gang jeg skal flytte meg noen meter. Xi5 har en egen funksjon som flytter båten fem meter av gangen.
- Trolling, ved rolige vindforhold kan motoren dra båten uten bensinkostnad (hvor fort gjenstår å se).
- Autopilot, selv om jeg bruker kickeren bak, kan elmotoren stå for styringen som en autopilot via baugthruster.
- Sikkerhet, skulle begge bensinmotorene stoppe har jeg nå en tredje motor.
Motoren har altså bruksområder innen alle fiskeformene jeg driver med; trolling, spinnfiske og vertikalfiske. Jeg har savnet en elmotor ombord siden jeg tøffet rundt i en Theri med elmotor for gode 10 år siden, og ikke minst har jeg vært misunnelig når både Dag C, Dag R og Carl har ligget rolig og pent med sine elmotorer mens jeg har drevet rundt med vind og vær. Valget ble en Motorguide Xi5-80FW 60" 24V FP SNR GPS (artikkel MG940800241). Oversatt betyr det:
- 80 - som i at den har maks 80 LBS skyvekraft.
- FW - som i at det er ferskvannsmodellen.
- 60" - som i at den har 60" skaft, det vil si det lengste skaftet.
- 24V - som i at den går på 24V strøm, i mitt tilfelle fra 2 stykk 12V batterier.
- FP - som i at det følger med fotpedal for styring
- SNR - som i at den har en innebygget ekkoloddgiver (som jeg ikke kommer til å bruke)
- GPS - som i at den har innebygget GPS
Det følger også med en fjernkontroll for å styre motoren. I tillegg har jeg bestilt en hurtigbrakett (artikkel MG90100002) for enkel montering av/ på siden motoren kun vil stå på båten når jeg er der. Et Gateway-kit (artikkel MG8M0092085) er også på vei, altså det som skal til for å koble motoren inn på NMEA2000-nettverket i båten min så den kan styres fra HDSene mine. HDS Gen 2, HDS Gen 3 og HDS Touch kan alle styre motoren via NMEA2000. Jeg har også bestilt ekstra kontakter, så jeg kan kjøre lyskasteren i front på elsystemet til Motorguiden når motoren ikke er i bruk.
Jeg trenger litt øvrig småplukk også, her er ikke ting helt spikret enda.
- Kabler og kabelsko for kobling mot batteriene
- Batterier
- Baugspyd så jeg har noe å montere på
Med alt dette på plass, vil det være naturlig å legge opp for landstrøm i båten. Jeg har allerede ett til to 12V 62A batterier i båten som lades av påhengerne og driver diverse elektronikk. Elmotorer er notoriske kilder til støy på øvrig elektronikk, så jeg kommer ikke til å koble eksisterende batterier eller elektrisk opplegg mot de nye batteriene. På den måten blir elmotoren helt isolert og jeg bør ikke få problemer med støy på ekkolodd eller VHF. Men dette innebærer at elmotorens batterier heller ikke vil motta lading fra bensinmotorene, de må lades når båten er i havn. Hvert batteri veier ca 30 kg, så tanken på å bære med seg to av de frem og tilbake mellom bil og båt for lading hjemme er ikke veldig fristende. Et opplegg for landstrøm, med permanent montert lader for batteriene blir derfor en naturlig utvei for å slippe lange armer og kink i ryggen.
Jeg har tilgang på landstrøm både på brygga på hytta og på bryggene i Tyrifjorden, så det som skal til er et opplegg i båten. Det finnes ferdige opplegg man kan kjøpe, men de er dyre. Alternativet er å kjøpe støpsel etc beregnet på utendørsbruk, felle inn i bakveggen på kabinen og strekke ledninger derfra i kabinen så jeg ender opp med et tredje elektrisk opplegg i båten. Da blir lading enkelt, bare å bruke en skjøteledning mellom båten og tilkoblingspunktet på land. Ulempen med den løsningen er at det ikke er bare-bare å legge opp ting som har med 230V å gjøre på egenhånd. Dette skal strengt tatt utføres av (eller godkjennes av) en elektriker. Nå har jeg opptil flere slike i vennekretsen min, så det skal nok ordne seg. Dette kommer jeg tilbake til etterhvert som jeg får grublet litt på det.
Motorguide har samme eier som Mercury, og selges derfor via deres forhandlernett. Bakken Motor er et eksempel på disse, og prisene deres er slettes ikke værst heller. Synes du prosjektet mitt virker spennende vil jeg derfor anbefale å ta en prat med de. Motoren min koster litt under 19.000,- og er størrelsesmessig midt på treet i Xi5-serien.
Motorguide har samme eier som Mercury, og selges derfor via deres forhandlernett. Bakken Motor er et eksempel på disse, og prisene deres er slettes ikke værst heller. Synes du prosjektet mitt virker spennende vil jeg derfor anbefale å ta en prat med de. Motoren min koster litt under 19.000,- og er størrelsesmessig midt på treet i Xi5-serien.
Kommentarer
Legg inn en kommentar