Gå til hovedinnhold

Drømmen om frontmontert elmotor

Er det noe både båtfolk og sportsfiskere har til felles, så er det evnen til å drømme seg bort. Man kan rett og slett ikke ha en av disse to hobbyene i et land som Norge, uten å være evig optimist på jakt etter den neste drømmeturen. Når man i mitt tilfelle har begge hobbyene på en gang, sier det seg selv at det drømmes en hel del.

Motorguide Xi5
 

Allerede i 2013 skrev jeg om Motorguides forsøk på å gi Minn Kota konkurranse:
Senere skrev jeg om muligheten til å koble Lowrance og Motorguide Xi5 sammen:

Motorguide er definitivt ikke noen nykommer på elmotormarkedet, og Xi5 er altså heller ikke ny men har vært på markedet i rundt ett og et halvt år. Men nå ser det ut til at jeg tar steget ut og kjøper en, og DET er en nyhet. Planen min om ny HDS Gen 3 og autopilot er satt på vent, og Xi5 er bestilt.

Hva kan så en slik motor brukes til?
  • Ankringsfunksjon, med den innebygde GPSen kan man med et tastetrykkk sørge for at motoren holder en gitt posisjon.
  • Kortere forflytninger, jeg slipper nå å starte bensinmotoren hver gang jeg skal flytte meg noen meter. Xi5 har en egen funksjon som flytter båten fem meter av gangen.
  • Trolling, ved rolige vindforhold kan motoren dra båten uten bensinkostnad (hvor fort gjenstår å se).
  • Autopilot, selv om jeg bruker kickeren bak, kan elmotoren stå for styringen som en autopilot via baugthruster.
  • Sikkerhet, skulle begge bensinmotorene stoppe har jeg nå en tredje motor. 

Motoren har altså bruksområder innen alle fiskeformene jeg driver med; trolling, spinnfiske og vertikalfiske. Jeg har savnet en elmotor ombord siden jeg tøffet rundt i en Theri med elmotor for gode 10 år siden, og ikke minst har jeg vært misunnelig når både Dag C, Dag R og Carl har ligget rolig og pent med sine elmotorer mens jeg har drevet rundt med vind og vær. Valget ble en Motorguide Xi5-80FW 60" 24V FP SNR GPS (artikkel MG940800241). Oversatt betyr det:
  • 80 - som i at den har maks 80 LBS skyvekraft.
  • FW - som i at det er ferskvannsmodellen.
  • 60" - som i at den har 60" skaft, det vil si det lengste skaftet.
  • 24V - som i at den går på 24V strøm, i mitt tilfelle fra 2 stykk 12V batterier.
  • FP - som i at det følger med fotpedal for styring
  • SNR - som i at den har en innebygget ekkoloddgiver (som jeg ikke kommer til å bruke)
  • GPS - som i at den har innebygget GPS
Fjernkontroll

Det følger også med en fjernkontroll for å styre motoren. I tillegg har jeg bestilt en hurtigbrakett (artikkel MG90100002) for enkel montering av/ på siden motoren kun vil stå på båten når jeg er der. Et Gateway-kit (artikkel MG8M0092085) er også på vei, altså det som skal til for å koble motoren inn på NMEA2000-nettverket i båten min så den kan styres fra HDSene mine. HDS Gen 2, HDS Gen 3 og HDS Touch kan alle styre motoren via NMEA2000. Jeg har også bestilt ekstra kontakter, så jeg kan kjøre lyskasteren i front på elsystemet til Motorguiden når motoren ikke er i bruk.

Jeg trenger litt øvrig småplukk også, her er ikke ting helt spikret enda.
  • Kabler og kabelsko for kobling mot batteriene
  • Batterier
  • Baugspyd så jeg har noe å montere på
Tanken er altså å bruke 2 stykk 12V batterier, ikke et 24V. Fordelen med to 12V er at det blir enklere å fordele vekten i båten, og så kan jeg bruke batteriladerne jeg har fra før. Totalt vekt på dette blir ikke liten, så jeg må prøve meg litt frem angående hvor batteriene skal plasseres i kabinen. Jeg kommer til å fjerne ankeret som båten har i front i dag, der sparer jeg inn endel kilo og ankeret kommer uansett ikke til å kunne brukes med et baugspyd i veien. Hele årsaken til at jeg kjøper denne motoren er nettopp ankringsfunksjonen, så får jeg resten av funksjonene med på kjøpet.

Med alt dette på plass, vil det være naturlig å legge opp for landstrøm i båten. Jeg har allerede ett til to 12V 62A batterier i båten som lades av påhengerne og driver diverse elektronikk. Elmotorer er notoriske kilder til støy på øvrig elektronikk, så jeg kommer ikke til å koble eksisterende batterier eller elektrisk opplegg mot de nye batteriene. På den måten blir elmotoren helt isolert og jeg bør ikke få problemer med støy på ekkolodd eller VHF. Men dette innebærer at elmotorens batterier heller ikke vil motta lading fra bensinmotorene, de må lades når båten er i havn. Hvert batteri veier ca 30 kg, så tanken på å bære med seg to av de frem og tilbake mellom bil og båt for lading hjemme er ikke veldig fristende. Et opplegg for landstrøm, med permanent montert lader for batteriene blir derfor en naturlig utvei for å slippe lange armer og kink i ryggen. 

Jeg har tilgang på landstrøm både på brygga på hytta og på bryggene i Tyrifjorden, så det som skal til er et opplegg i båten. Det finnes ferdige opplegg man kan kjøpe, men de er dyre. Alternativet er å kjøpe støpsel etc beregnet på utendørsbruk, felle inn i bakveggen på kabinen og strekke ledninger derfra i kabinen så jeg ender opp med et tredje elektrisk opplegg i båten. Da blir lading enkelt, bare å bruke en skjøteledning mellom båten og tilkoblingspunktet på land. Ulempen med den løsningen er at det ikke er bare-bare å legge opp ting som har med 230V å gjøre på egenhånd. Dette skal strengt tatt utføres av (eller godkjennes av) en elektriker. Nå har jeg opptil flere slike i vennekretsen min, så det skal nok ordne seg. Dette kommer jeg tilbake til etterhvert som jeg får grublet litt på det. 

Motorguide har samme eier som Mercury, og selges derfor via deres forhandlernett. Bakken Motor er et eksempel på disse, og prisene deres er slettes ikke værst heller. Synes du prosjektet mitt virker spennende vil jeg derfor anbefale å ta en prat med de. Motoren min koster litt under 19.000,- og er størrelsesmessig midt på treet i Xi5-serien.

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…