Det ligger i kortene at dette elmotorprosjektet blir en føljetong, for her må det både tenkes, spares og muligens feiles en gang eller to før jeg er i mål.
Her kan du lese om innkjøpet av selve motoren og tankene rundt det:
http://teamcolibri.blogspot.no/2015/06/drmmen-om-frontmontert-elmotor.html
Nå var tiden kommet for en nærmere kikk på det nest viktigste i prosjektet, nemlig motorens monteringsbrakett. Den delen begynte med en tur til båten for å ta noen mål og bilder, for med i tankene om braketten ligger en forutsetning om montering av baugspyd. Tidligere erfaring har vist at det er lurt å ta masse bilder av det området på båten man skal modifisere, og legge målene på bildene. Da har man en huskelapp, kan tenke seg om i ro og fred hjemme og se på forskjellige løsninger uten å stå ved båten.
Siden elmotorer er ment å stå på båter som stort sett er åpne i front, må jeg montere et baugspyd på Frøken Evada for å montere motoren. Det er rett og slett for mye annet i fronten hennes til at en brakettløsning på fordekket vil bli bra. Jeg vil helst ikke ha så mye montert på fordekket, delvis fordi det blir snublefeller under spinnfiske, og delvis fordi det er nok ujevnheter der som det er når man skal måke snø. En helt annen ting er at fronten på slike kabinbåter gjerne er noe høyere enn på åpne båter, og selv om motoren jeg har bestilt har det lengste skaftet den leveres med (60") så bør den monteres lavere enn selve frontdekket. Havner motoren for høyt vil den trekke luft, kavitere, noe som i praksis vil gjøre den ubrukelig.
Ankeret i fronten skal demonteres og fjernes. Jeg lar selve ankervinjsen stå igjen, delvis fordi det blir et stort hull hvis jeg fjerner den og delvis så kan det tenkes at neste eier av båten vil ha den. (Ikke at jeg har tenkt til å selge, Frøken Evada har jeg en tiårsplan for.)
Går dette som planlagt, vil del III handle om selve baugspydet, og i del IV ser jeg på batterier. Batterier koster også penger og litt tankekraft, og ikke minst det å koble alt sammen på fornuftig vis. Planen er å få alt montert mens jeg er på hytta i siste halvdel av juli. I dag gikk betalingen for motor, Gateway-kit, hurtigbrakett og kontaktene som skal på skroget. Så langt holder budsjettet på 30.000,- godt, men jeg er spent på hvordan det går når tingene skal kobles sammen.
Her kan du lese om innkjøpet av selve motoren og tankene rundt det:
http://teamcolibri.blogspot.no/2015/06/drmmen-om-frontmontert-elmotor.html
Nå var tiden kommet for en nærmere kikk på det nest viktigste i prosjektet, nemlig motorens monteringsbrakett. Den delen begynte med en tur til båten for å ta noen mål og bilder, for med i tankene om braketten ligger en forutsetning om montering av baugspyd. Tidligere erfaring har vist at det er lurt å ta masse bilder av det området på båten man skal modifisere, og legge målene på bildene. Da har man en huskelapp, kan tenke seg om i ro og fred hjemme og se på forskjellige løsninger uten å stå ved båten.
Siden elmotorer er ment å stå på båter som stort sett er åpne i front, må jeg montere et baugspyd på Frøken Evada for å montere motoren. Det er rett og slett for mye annet i fronten hennes til at en brakettløsning på fordekket vil bli bra. Jeg vil helst ikke ha så mye montert på fordekket, delvis fordi det blir snublefeller under spinnfiske, og delvis fordi det er nok ujevnheter der som det er når man skal måke snø. En helt annen ting er at fronten på slike kabinbåter gjerne er noe høyere enn på åpne båter, og selv om motoren jeg har bestilt har det lengste skaftet den leveres med (60") så bør den monteres lavere enn selve frontdekket. Havner motoren for høyt vil den trekke luft, kavitere, noe som i praksis vil gjøre den ubrukelig.
Baug 1 |
baug 2 |
Baug 3 |
Baug 4 |
De fleste baugspyd på markedet er ment for større båter enn min. Heldigvis blir de fleste båter smale i front, så selv om produsenten sier at dette skal passe på båter av en gitt størrelse så spiller ikke det så stor rolle rent praktisk. Hvordan det rent estetisk hadde sett ut med 1,5 meter baugspyd på en 5,4 meter lang båt er et annet spørsmål. Jeg har sett på baugspyd av typen "kort og rund" mer enn "lang og smal". På SeaSea har de flere varianter, i praksis koster de fra et par tusen kroner og opp til 10.000,- Det viktigste for min bruk er at det skal tåle belastningen, helst bør man kunne stå på baugspydet, det skal være langt nok men samtidig så kort som mulig, det skal være bredt nok men samtidig så smalt som mulig og det skal ikke koste 10.000,-
Den avgjørende faktoren her er festebraketten til Motorguiden, og hvor mye klaring det må være rundt braketten og ut mot stålrørene som går rundt baugspydet. I værste fall kan man bygge opp under braketten, så klaringen er ikke så viktig, men man må ha en stor nok plan flate til å montere braketten. Etter litt Googling fant jeg maltegninger på braketten.
Maltegning |
Den er altså 32 cm lang, 17 cm bred og 2,5 cm høy. Baugspydet må dermed ha plass til et rektangel med målene 32X17 cm. Det er ikke stort i baugspyd-verdenen.
Problemet med de minste (og billigste) baugspydene er at de bare har to festepunkter mot båtens skrog. For å få dette solid nok vil jeg ha et stag som går ned også, ikke bare ett på hver side. Selv om jeg ikke monterer spydet fordi jeg savner et stupebrett, så ligger det i kortene at før eller siden så kommer noen til å tråkke på det. Det er allerede en akrobatisk øvelse å komme seg i land fra fronten av båten, og monterer jeg et baugspyd man aldri må sette beinet på blir det i praksis ikke mulig å komme seg i land i front. Better safe then sorry heter det visst.
Min motor drar 56A maks i følge spesifikasjonene. Dette er høyest A av alle tre størrelsene, så husk det når du beregner kabler. Jeg har sett på 16mm2 siden det blir litt avstand fra motoren til batteriene.
Her er bruksanvisningen på elmotoren jeg har kjøpt:
Her er Motorguides katalog med spesifikasjoner:
(Forbruk i A på side 32)
Går dette som planlagt, vil del III handle om selve baugspydet, og i del IV ser jeg på batterier. Batterier koster også penger og litt tankekraft, og ikke minst det å koble alt sammen på fornuftig vis. Planen er å få alt montert mens jeg er på hytta i siste halvdel av juli. I dag gikk betalingen for motor, Gateway-kit, hurtigbrakett og kontaktene som skal på skroget. Så langt holder budsjettet på 30.000,- godt, men jeg er spent på hvordan det går når tingene skal kobles sammen.
Tänk på att ett traditionellt bogspröt bara skall ta upp krafter nedåt men när du har en motor på den behöver du även ha kraftupptagningsförmåga åt lite alla möjliga håll... Jag stödjer dej allså i mer än två håll.
SvarSlettJag tänker i banorna låt någon som kan rostfritt bygga vidare på räcket runt fronten och göra ett ramverk i rör som går nedåt och framåt. Det kan du ju sedan fästa inne i linförvaringsutrymmet där genomgående hål inte sänker båten när de börjar läcka...
Du går for fort frem KJ. ;) Ideen er god den. Jeg har tenkt litt på å kappe pulpitrøret som går på tvers i front, der lykten er festet i dag, og erstatte det med rør ned til baugspydet. Da får jeg en åpning i front, i steden for dagens snublefelle, og støtte mot krefter som jobber oppover. Utseendemessig tror jeg også det vil se bedre og mer helhetlig ut. Hvordan jeg skal gjøre det har jeg ikke tenkt på enda, men sveising er nærliggende.
SlettJo men det är ju sådanahär saker jag gillar.
SvarSlettJag tänker instinktivt att en lösning med ett rör ovanpå gummilinjen och ett under borde ge stabilitet åt alla håll och sedan ansluta till pulpiten så slipper du göra hål i båten alls :) När mina föräldrar skaffat badplattformar till sina båtar har de gått tll firma som jobbar med rostfritt och sedan har de funderat gemensamt. Blivit bra och billigare än vad båttillverkarna velat ha för deras egna lösningar