Gå til hovedinnhold

Drømmen om elmotor del II

Det ligger i kortene at dette elmotorprosjektet blir en føljetong, for her må det både tenkes, spares og muligens feiles en gang eller to før jeg er i mål.

Her kan du lese om innkjøpet av selve motoren og tankene rundt det:
http://teamcolibri.blogspot.no/2015/06/drmmen-om-frontmontert-elmotor.html

Nå var tiden kommet for en nærmere kikk på det nest viktigste i prosjektet, nemlig motorens monteringsbrakett. Den delen begynte med en tur til båten for å ta noen mål og bilder, for med i tankene om braketten ligger en forutsetning om montering av baugspyd. Tidligere erfaring har vist at det er lurt å ta masse bilder av det området på båten man skal modifisere, og legge målene på bildene. Da har man en huskelapp, kan tenke seg om i ro og fred hjemme og se på forskjellige løsninger uten å stå ved båten.

Siden elmotorer er ment å stå på båter som stort sett er åpne i front, må jeg montere et baugspyd på Frøken Evada for å montere motoren. Det er rett og slett for mye annet i fronten hennes til at en brakettløsning på fordekket vil bli bra. Jeg vil helst ikke ha så mye montert på fordekket, delvis fordi det blir snublefeller under spinnfiske, og delvis fordi det er nok ujevnheter der som det er når man skal måke snø. En helt annen ting er at fronten på slike kabinbåter gjerne er noe høyere enn på åpne båter, og selv om motoren jeg har bestilt har det lengste skaftet den leveres med (60") så bør den monteres lavere enn selve frontdekket. Havner motoren for høyt vil den trekke luft, kavitere, noe som i praksis vil gjøre den ubrukelig.



Baug 1
baug 2

Baug 3


Baug 4
Ankeret i fronten skal demonteres og fjernes. Jeg lar selve ankervinjsen stå igjen, delvis fordi det blir et stort hull hvis jeg fjerner den og delvis så kan det tenkes at neste eier av båten vil ha den. (Ikke at jeg har tenkt til å selge, Frøken Evada har jeg en tiårsplan for.)

De fleste baugspyd på markedet er ment for større båter enn min. Heldigvis blir de fleste båter smale i front, så selv om produsenten sier at dette skal passe på båter av en gitt størrelse så spiller ikke det så stor rolle rent praktisk. Hvordan det rent estetisk hadde sett ut med 1,5 meter baugspyd på en 5,4 meter lang båt er et annet spørsmål. Jeg har sett på baugspyd av typen "kort og rund" mer enn "lang og smal". På SeaSea har de flere varianter, i praksis koster de fra et par tusen kroner og opp til 10.000,- Det viktigste for min bruk er at det skal tåle belastningen, helst bør man kunne stå på baugspydet, det skal være langt nok men samtidig så kort som mulig, det skal være bredt nok men samtidig så smalt som mulig og det skal ikke koste 10.000,-

Den avgjørende faktoren her er festebraketten til Motorguiden, og hvor mye klaring det må være rundt braketten og ut mot stålrørene som går rundt baugspydet. I værste fall kan man bygge opp under braketten, så klaringen er ikke så viktig, men man må ha en stor nok plan flate til å montere braketten. Etter litt Googling fant jeg maltegninger på braketten.

Maltegning

Den er altså 32 cm lang, 17 cm bred og 2,5 cm høy. Baugspydet må dermed ha plass til et rektangel med målene 32X17 cm. Det er ikke stort i baugspyd-verdenen.

Problemet med de minste (og billigste) baugspydene er at de bare har to festepunkter mot båtens skrog. For å få dette solid nok vil jeg ha et stag som går ned også, ikke bare ett på hver side. Selv om jeg ikke monterer spydet fordi jeg savner et stupebrett, så ligger det i kortene at før eller siden så kommer noen til å tråkke på det. Det er allerede en akrobatisk øvelse å komme seg i land fra fronten av båten, og monterer jeg et baugspyd man aldri må sette beinet på blir det i praksis ikke mulig å komme seg i land i front. Better safe then sorry heter det visst.

Min motor drar 56A maks i følge spesifikasjonene. Dette er høyest A av alle tre størrelsene, så husk det når du beregner kabler. Jeg har sett på 16mm2 siden det blir litt avstand fra motoren til batteriene.  
 
Her er bruksanvisningen på elmotoren jeg har kjøpt:
 
Her er Motorguides katalog med spesifikasjoner:
(Forbruk i A på side 32)


Går dette som planlagt, vil del III handle om selve baugspydet, og i del IV ser jeg på batterier. Batterier koster også penger og litt tankekraft, og ikke minst det å koble alt sammen på fornuftig vis. Planen er å få alt montert mens jeg er på hytta i siste halvdel av juli. I dag gikk betalingen for motor, Gateway-kit, hurtigbrakett og kontaktene som skal på skroget. Så langt holder budsjettet på 30.000,- godt, men jeg er spent på hvordan det går når tingene skal kobles sammen.





Kommentarer

  1. Tänk på att ett traditionellt bogspröt bara skall ta upp krafter nedåt men när du har en motor på den behöver du även ha kraftupptagningsförmåga åt lite alla möjliga håll... Jag stödjer dej allså i mer än två håll.

    Jag tänker i banorna låt någon som kan rostfritt bygga vidare på räcket runt fronten och göra ett ramverk i rör som går nedåt och framåt. Det kan du ju sedan fästa inne i linförvaringsutrymmet där genomgående hål inte sänker båten när de börjar läcka...

    SvarSlett
    Svar
    1. Du går for fort frem KJ. ;) Ideen er god den. Jeg har tenkt litt på å kappe pulpitrøret som går på tvers i front, der lykten er festet i dag, og erstatte det med rør ned til baugspydet. Da får jeg en åpning i front, i steden for dagens snublefelle, og støtte mot krefter som jobber oppover. Utseendemessig tror jeg også det vil se bedre og mer helhetlig ut. Hvordan jeg skal gjøre det har jeg ikke tenkt på enda, men sveising er nærliggende.

      Slett
  2. Jo men det är ju sådanahär saker jag gillar.

    Jag tänker instinktivt att en lösning med ett rör ovanpå gummilinjen och ett under borde ge stabilitet åt alla håll och sedan ansluta till pulpiten så slipper du göra hål i båten alls :) När mina föräldrar skaffat badplattformar till sina båtar har de gått tll firma som jobbar med rostfritt och sedan har de funderat gemensamt. Blivit bra och billigare än vad båttillverkarna velat ha för deras egna lösningar

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…