Gå til hovedinnhold

Portabelt ekkolodd

For en tid tilbake skrev jeg om Lowrance Mark 4 HDI, markedets billigste alternativ for ekkolodd og kartplotter som kan brukes til å logge data med og vise kart fra både Insight Genesis, Navionics og dybdekart.no.

En slik rimelig løsning blir et bra alternativ de få gangene jeg er ute i en flytende farkost uten annen elektronikk, til isfiske, og ikke minst for å låne bort til folk som vil logge opp et vann eller to men som ikke vil kjøpe eget utstyr. Av opplagte grunner vil jeg ikke legge altfor mye penger i en slik løsning, men det er også begrenset hvor kjip elektronikk jeg gidder å bruke tid på å kikke på...

Lowrance Mark 4 HDI

Jeg kjøpte derfor en Mark 4 HDI på Jula til den nette sum av 1.299,- Med i pakken fulgte riktignok en HST-WSBL ekkoloddgiver, og ikke en av HDI-giverne som er nødvendig for å bruke Downscan-delen i Mark 4 HDI. Men på grunt vann duger HST-WSBL fint, og Downscan kan jeg leve uten på en portabel løsning.

HST-WSBL

Mer shopping.

Etter besøket på Jula, fulgte et besøk på Biltema for å kjøpe resten av det jeg trengte for den portable løsningen jeg hadde i tankene. Et 12V 14A batteri, en passelig kasse, noen kabelsko, en kabelgjennomføring, eksosoppheng og en vakuumløfter stod på handlelisten. Batterilader, ledninger, Tec7 lim, Micro SD minnekort og kabelsko hadde jeg fra før. Bortsett fra selve ekkoloddet, var batteriet den største utgiftsposten med sine 529,- Jeg kunne valgt et billigere klassisk blybatteri, men siden en nesten må forvente at dette batteriet kan få litt ymse mishandling er det greit med et gelebatteri. Gelebatteri betyr ganske enkelt at den klassiske batterisyren er i en slags geleform, og dermed skal det mye mer til før man får en lekkasje.Det gjør heller ikke noe at de tåler flere sykluser (batterisyklus = utlading og opplading) enn de tradisjonelle batteriene.

Biltemabatteri


Kassen er stor nok til å romme både batteriet og selve ekkoloddet. Jeg kunne sikkert kjøpt en kasse stor nok til å romme ekkoloddgiver og vakumløfter også, men siden giveren sannsynligvis vil bli brukt til ymse testing av ekkolodd og derfor ikke vil ligge så mye i kassen prioriterte jeg lav pris og lite lagringsplass denne gangen.

Steg en var å feste braketten for ekkoloddet på kassen.

Siden utstyret sannsynligvis blir brukt i litt ymse vær, bruker jeg rikelig med Tec7 alle steder hvor det blir hull i kassen. Kassen i seg selv er tett, og har et lokk som går ut over kanten på selve kassen så det ikke samler seg vann i kanten mellom kasse og lokk.

Biltemakasse

Jeg kappet NMEA0183-kabelen og tapet enden så jeg bare behøvde hull til den vanlige strømkabelen (den med en gul, en svart, og en rød ledning i enden.) Jeg brukte et 5 mm bor for å lage hull til strømkabelen. Det ble litt tight, men etter å ha utvidet det litt gikk kabelen fint igjennom.

Første hull

Så var det å borre tre 4 mm hull for å feste kabelgjennomføringen, som skal stå inne i selve festebraketten til ekkoloddet. Som for festebraketten følger det med selvborrende skruer til kabelgjennomføringen, de erstatter jeg med M4 skruer, mutter og skiver. Til braketten brukte jeg M5.

Klar for å borre igjen

Rikelig med Tec7 der skruene skal igjennom sikrer at også de blir vanntette.

Borret og limt

Tec7 er noe skikkelig griseri, men det biter på de fleste overflater og beholder litt mykhet etter herding så det er et bra tetningsmiddel. På undersiden brukte jeg altså skiver og mutter for å holde igjen i den myke plasten som kassen er laget av.

De tre skruene til kabelgjennomføringen

Med skruene ferdig festet:

Klissete, men tett

Så trer jeg strømkabelen igjennom braketten, igjennom toppen på kabelføringen og så gjennom hullet i kassen. Gummipakningen som skal sitte inne i kabelgjennomføringen klipses på.

Husk på rekkefølgen

Kabelgjennomføringen er for stort til å gå igjennom hullet i siden på braketten, og selve strømkabelen er selvfølgelig for stor til å gå igjennom hullet i kabelgjennomføringen. Her er det greit å holde tungen rett i munnen og tre på ting i riktig rekkefølge. Til slutt skrudde jeg fast toppen på kabelgjennomføringen.

Kabelgjennomføring på plass

Da gjenstod det å borre fire 5mm hull for å feste braketten, også den med Tec7 og skive/ mutter på undersiden. Jeg sjekket at ekkoloddet passet fint før jeg gikk løs på det elektriske i boksen.


Der var den montert

Steg to var å koble til batteriet.

Siden det er så kort avstand fra ekkoloddet til batteriet var det ikke behov for å skjøte inn ekstra ledning. Siden det neppe blir aktuelt med noen form for moduler eller tilsvarende på den portable løsningen, kappet jeg bare den gule "wake up"-kabelen og forseglet med tape.

Jeg brukte flate kabelsko for å skjøte den medfølgende sikringsholderen med en 3A sikring i til den røde ledningen (+), og runde kabelsko i enden av både den svarte og den røde kabelen for å koble de til batteriet. Som vanlig irriterte jeg meg litt over de tynne ledningene Lowrance bruker, du skal ha kabelsko på ca 1,5-2 mm og de passer så godt som aldri mot noen form for polsko eller skruer på batterier. Her måtte jeg med andre ord bruke en kabelsko for grovere ledninger for å få hullet til å passe med skruene på batteriet, og la det stå til.

Toppen

Langsiden

Kanskje ikke veldig vakkert, men jeg har glemt igjen krympeslangene mine i båten. Det får holde nå i starten.

Giver og batteri har god plass i kassen, men det er før giveren er montert på vakumløfteren. Dog ville det vært god plass til en lader i kassen, og det kan hende jeg kjøper en billig lader spesifikt for dette batteriet etterhvert. Skal utstyret lånes bort til andre som vil logge opp et vann eller to, er det greit at det er så selvforklarende, enkelt og komplett som mulig. Det er sikkert lurt å supplere med litt skumgummi eller liknende for å holde ting på plass.

Mer enn nok plass

Steg tre var å starte ekkoloddet 

Det er alltid greit å prøve ting hjemme før man står ved vannet og fiskefeberen herjer. Samtidig ville jeg kjøre en softwareoppdatering så den fikk den nyeste softwaren. Fra Elite HDI serien erfarte jeg at den opprinnelige softwaren hadde et par bugger, og siden softwaren i Mark 4 HDI er svært lik, tok jeg ingen sjangser men oppdaterte med en gang. Mark 4 HDI kan ikke vise kartene fra dybdekart.no med original software, så en oppdatering hadde uansett vært nødvendig.

Og det ble lys


Du finner siste software til både Mark 4 HDI og storebrødrene Elite HDI her:
http://www.lowrance.com/en-US/Software-Updates/
Når du laster ned oppdateringen, er den i form av en zipp-fil, sm betyr at den er komprimert. Last den ned, høyreklikke på filen og velg "pakk ut", "unzipp" eller et tilsvarende alternativ. Lagre så den filen som da kommer ut rett på et Micro SD (eller SDHD) minnekort på maksimalt 32GB. Du skal nå ha EN fil på minnekortet som slutter med .upd. Det er den filen som inneholdersoftwareoppdateringen du trenger.

Beklager de dårlige skjermbildene, de er tatt med IPaden min som ikke liker å ta bilde av andre skjermer. Inn med minnekort med oppdateringen på, og trykk på start.

Startbilde
Som for Elite-seriene så skal Mark 4 HDI nå lese minnekortet automatisk som en del av sin oppstart. Den skal dermed starte oppdateringen automatisk, du skal ikke trykke på noe annet enn "Power"-knappen for å starte enheten og så går resten av seg selv.

Etter en stund har Marky-Mark oppdaget filen og det dukker opp ny tekst og en statusbar på skjermen:
Oppdateringen starter

Etter enda en stund begynner den å nærme seg slutten. Hva du enn gjør, ikke slå den av eller kutt strømmen under en oppdatering, da er den fort ødelagt.
Snart ferdig

Enda en stund senere kommer gladmeldingen "Update installed". Da gjenstår det å ta ut minnekortet.
Ferdig

Minnekortet mitt gikk tilbake inn i PCen, for å slette oppdateringen og legge over Tyri-kartet fra dybdekart.no. (Mark 4 HDI er også kompatibel med Insight Genesis, det skal testes mer etterhvert.) Trykk Menu-Menu-System og Søk etter filer for å se hva Marken leser på minnekortet. I dette tilfellet de to kartfilene som utgjør kartet for Tyrifjorden.
Kartfiler i Mark 4 HDI

Siden alt så ok ut, flytter jeg markøren i kartplotteren bort til Tyrifjorden, og jaggu viste den ikke kartet. Med zoom langt ute er det ikke lett å tyde noe som helst på en kartplotter, men på 4,3" skjerm må jeg zoome langt ut for å få hele Tyrifjorden inn på skjermen.
140 kvadratkilometer på 4,3" skjerm

Men når jeg zoomer inn i kartet blir det mer fornuftig:
Det hjelper nå

Passe langt inn, rundt 100-50 meter, begynner det å bli riktig bra.
Helt ok

Jeg får zoomet inn til 5 meter, som er litt mer enn de 3 meterne jeg kunne zoome til med Elite 5 CHIRP. Det spiller forsåvidt ingen rolle om man kan zoome til 3 eller 5 meter, i praksis har det ingen betydning.

Det som derimot har betydning er forskjellen på gråtoneskjerm og fargeskjerm på en kartplotter. Kartene på dybdekart.no er laget med tanke på fargeskjerm, og de sterkeste fargene i kartet (rød og mørkeblå) blir begge mer eller mindre helt sorte på gråtoneskjermen i Mark 4 HDI. Sammenlikner du bildene over, med bildet under, er det liten tvil om hva som er lettest å lese.

Fargeskjerm

Steg fire er montering av giveren på vakuumløfteren.

En vakuumløfter er egentlig beregnet på å løfte gjenstander med blank og glatt overflate, og er glassmesterens beste venn. Vakuumløfteren har to svakheter til den bruken vi snakker om her, den ene er at den må ha en plan (og ren) flate å suge seg fast på, den andre er at metalldelene ruster i saltvann. Førstnevnte ulempe gjør at det er lurt å ta med seg en klut, så man får skrubbet bort møkk og alger der vakumløfteren skal festes. Får man først festet den skikkelig, skal det mer enn håndmakt til for å dra den løs, den slipper med andre ord ikke av seg selv så lenge flaten den festes mot er glatt og ren.

Vakuumløfter

Andre alternativer ville vært en skruklemmeløsning eller innvendig montering. Begge deler fungerer i gitte tilfeller, så her må man nesten vurdere hva som passer best for den enkelte. Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe eller lage en skruklemmeløsning også, så de fleste alternativene av flytende farkoster kan brukes.

Jeg har tidligere brukt denne vakuumløfteren for testing av diverse ekkoloddgivere. Bildet under viser patentet med en annen ekkoloddgiver fra Lowrance, 83/200/455/800-HDI.

Ferdig, men med 83/200/455/800-HDI
Med den giveren koblet til min Lowrance HDS 5 Gen 2 har jeg hatt fine ekkoloddbilder, for eksempel dette:
HDI-giver på HDS
På bildet over viser den sorte pilen en gjørs tett på bunnen, den røde pilen viser jiggen, og den grønne svirvelen på fortommen jeg brukte. Gjørsen tok jiggen den, veloppdragen som den var, og ble med opp for en luftetur. Nå er selvfølgelig HDS-serien både langt dyrere og mer avansert enn Mark 4 HDI, men liknende kvalitet på ekkoloddbilder i gråtoner bør være innenfor rekkevidde? Vi får se i steg 5.

Steg fem blir en testtur på vannet.

Det kommer jeg tilbake til. :)

Alternativer?

Man kan gjøre dette mer fancy enn jeg har gjort, og sikkert også enklere. Eksempler på mer fancy løsninger er å erstatte kabelgjennomføringen med kontakt og støpsel, så slipper man en løs kabel som henger fra kassen. Man kan koble til et sigarettenneruttak eller en USB-port for å ha tilgang til å lade eller drive andre ting enn ekkoloddet, eller hva med en LED-lykt felt inn i kassens kortende så man har en lommelykt lett tilgjengelig? Jeg kunne også kjøpt en egen lader for å ha i boksen, så det bare hadde vært å plugge på strømmen hjemme for å lade batteriet. Her er det bare å bruke det man har av kreativitet, men husk at batteriet skal ha nok ampere til å drive det du kobler til så lenge du ønsker at det skal drives.

Andre rimelige modeller som kan brukes på mye av den samme måten er Raymarine Dragonfly 4 DVS, Humminbird Helix og Garmin echoMAP 42dv. De stiller dog ikke på langt nær like sterkt når det kommer til kartsiden, så valget ble ganske enkelt for min del.

EDIT:
På mine farkoster fungerer sugekoppløsningen bra, men det er ikke alltid den fungerer på andre båter. Sugekoppen er avhengig av en glatt overflate for å få feste, så på feks en trebåt eller en båt i rotasjonsstøpt plast (feks Pioneer) fungerer den ikke. Jeg har derfor komplettert sugekoppen med denne:

Det er denne jeg har kjøpt:

EDIT 2:
Boksen har etterhvert fått to RAM-fester også for å bruke andre skjermer. En for Elite HDI eller HDS 5, og en for HDS Touch. Her med Elite 5 HDI ved siden av Elite 4 HDI. Elite 4 har samme brakett som Mark 4.
Portabelt for viderekomne

Kommentarer

  1. Veldig kult Erik. :) Jeg har selv laget to portable versjoner med vakumløfter. Ulempen er rust på metalldelene i vakumløfteren. Det er kanskje en idè å lakkere metalldelene.

    Det kunne vært kjekt med egen lader i boksen med støpsel for å kunne lade batteriet direkte fra påhengsen under bruk. Eventuelt installere en solcelleregulator i biltemakassen med støpsel slik at det enkelt kan kobles til et lite solcellepanel. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bestilt en giverholder for rekkemontering, jeg kommer tilbake til den når den kommer. Jeg er helt enig med deg i lademulighetene, så en egen lader i boksen kommer etterhvert. :) Solcellelading kunne vært spennende, men har du funnet paneler til en ok pris som faktisk fungerer? De jeg har sett har så lav ladespenning i praksis at det nesten er en vits. Når ladespenningen er lavere enn strømforbruket til ekkoloddet ser jeg ikke helt poenget på en portabel løsning. På en fast løsning det et poeng siden man da lader også når båten ligger ved kai.

      Slett
  2. Hei Erik!

    Jeg ønsker å lage en portable løsning med en nykjøpt lowrance hds 7 carbon samt en hdi skimmer. Skal kjøpe inn både vakumløfter og batteri

    Vi skal på ferietur til Senja. Båten vi skal leie er en 17 ft rana. Hva er din erfaring med den skimmeren? Jeg fikk høre at den viser bunnstruktur meget bra inntil rundt 100 meter. Hvordan fungerer den på f.eks å finne sei eller sild?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Hvis din HDI er en 50/200/455/800-HDI så har du hørt riktig. :) Den viser også både sei og sild ned til omtrent samme dybde.

      Slett
  3. Hei! :)

    Jeg ramlet over innlegget ditt når jeg satt å researchet portable ekkoloddløsninger, dette prosjektet ditt ser overkommelig ut! :)

    Jeg lurer bare på, teknologien og ikke minst modelutvikling har nok kommet ett lite stykke til på veien siden dette innlegget kom i 2015, har du noen formening om hvilke givere og ekkolodd etc som ville værst mest fornuftig å bruke idag? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Verden har flyttet seg litt ja. :) Ser vi på lavere budsjettklasse i dag, er det Lowrance Hook Reveal (med HDI-ekkoloddgiver) og Garmins Striker Plus som utmerker seg. Hilsen Erik

      Slett
    2. Takker så masse :)

      Ser det har utviklet seg en god del ja, også prismessig, men det koster vel å være kar regner jeg med så man får vel bare tilføye dette på timesprisen på fisken jeg fanger ;)

      Slett
    3. Hei. Interessant artikkel, lurer på om jeg skal prøve noe av det samme, men på en litt større båt. Kom over denne: https://www.thelurebox.co.uk/products/minn-kota-transducer-brackets?variant=11756161156

      Har du eller noen du vet om noen erfaringer med denne for montering av portabel hekksvinger?

      Slett
    4. Hei Anonym. Ja, jeg er godt kjent med Minn Kotas feste for ekkoloddgivere, Lars i teamet bruker den på sin portable løsning. Det er et meget godt og stabilt feste så lenge man har et egnet sted å feste det, for eksempel et nogenlunde rett akterspeil. Hilsen Erik

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?