Det har vært to runder med fiksing av diverse småting på båten den siste uken, lite bilder dessverre men her er en liten oppsummering.
Etter vask og delvis ferdig polering i påsken flyttet jeg henne opp til Tyrifjorden.
Der ble hun liggende en snau uke før hun kom på vannet. I løpet av den uken var jeg innom to kvelder og ordnet med det jeg rakk. Av en eller annen grunn blir man aldri ferdig med en båt, det er alltid noe som skal repareres, justeres, monteres eller tilpasses.
Dag 1
Dag 2
Det gjenstår fortsatt litt jobb før jeg anser henne og meg som klar for Trollingkonkurransen 2-3. mai. Noe MÅ på plass mens andre ting ikke er så viktig.
Etter vask og delvis ferdig polering i påsken flyttet jeg henne opp til Tyrifjorden.
Midlertidig landligge ved Tyrifjorden |
Der ble hun liggende en snau uke før hun kom på vannet. I løpet av den uken var jeg innom to kvelder og ordnet med det jeg rakk. Av en eller annen grunn blir man aldri ferdig med en båt, det er alltid noe som skal repareres, justeres, monteres eller tilpasses.
Dag 1
- Polerte resten av skroget.
- La på gelcoatsparkel på tre små hakk i skroget.
- Monterte tidligere innkjøpt lykt i fronten, det gjenstår å få på plass strøm til den.
- Målte opp med tanke på å sette tidligere innkjøpt RAM-feste på ripa bak.
- Satte inn igjen batteriet som har stått på lading etter fadesen da jeg tok opp båten.
- Monterte LED-lys med solcellelading på bryggeplassen min så det skal bli lettere å finne den i mørket.
Dag 2
- Borret hull og prøvemonterte RAM-braketten på akterdekket.
- Slipte litt på gelcoatsparkelen fra dag 1.
- flyttet på fendere og fortøyningstau så det passer med brygga på Storøen.
- Tok service på Tohatsuen.
- Presset fett inn i niplene på Suzukien.
- Sjøsatte.
- Parkerte hengeren med ny lås og kjetting på hjulene i tillegg til lås i kulehansken.
- Tilpasset presenning for hengeren og fikk på plass den. (Har igjen å få på noen vekter for å holde presenningen nede.)
Det gjenstår fortsatt litt jobb før jeg anser henne og meg som klar for Trollingkonkurransen 2-3. mai. Noe MÅ på plass mens andre ting ikke er så viktig.
- Gå over planerboardlinene, muligens bytte de siden jeg uansett ikke er fornøyd med dagens monofilamentliner.
- Gå over diverse sneller og stenger. Siden man kan kjøre med 10 stenger under konkurransen har jeg en jobb å gjøre med å skifte sene.
- Sjekke alternativt feste for dypriggen, og montere hvis det ser bra ut.
- Lime og skru fast RAM-braketten på ripa bak (må være to for den jobben).
- Strekke strømkabel og ethernetkabel under gulv i kabinen og akterdekk til RAM-braketten. (drittjobb)
- Feste og koble opp antennen til VHFen.
Blir nok fint å få gjort en del av dette kan jeg tenke meg. :) Hva er lås i kulehansken?
SvarSlettSom du sikkert vet finnes det låser du trer over nesa på hengeren så den ikke kan kobles til en bil. Den "nesa" der kulen på hengerfeste går opp kalles en kulehanske. Det finnes også låser du setter inne i selve kulehansken, og som ekspanderer så du ikke får dratt låsen ut igjen uten nøkkel. Min variant er en tredje, jeg har et hull på siden av kulehansken som jeg kan sette en hengelås rett i. Dette gjør at du ikke får kulehansken ned på hengerfestet i det hele tatt.
Slett