Gå til hovedinnhold

Diverse båtfiksing

Det har vært to runder med fiksing av diverse småting på båten den siste uken, lite bilder dessverre men her er en liten oppsummering.

Etter vask og delvis ferdig polering i påsken flyttet jeg henne opp til Tyrifjorden.


Midlertidig landligge ved Tyrifjorden

Der ble hun liggende en snau uke før hun kom på vannet. I løpet av den uken var jeg innom to kvelder og ordnet med det jeg rakk. Av en eller annen grunn blir man aldri ferdig med en båt, det er alltid noe som skal repareres, justeres, monteres eller tilpasses.

Dag 1

Dag 2
  • Borret hull og prøvemonterte RAM-braketten på akterdekket.
  • Slipte litt på gelcoatsparkelen fra dag 1.
  • flyttet på fendere og fortøyningstau så det passer med brygga på Storøen.
  • Tok service på Tohatsuen.
  • Presset fett inn i niplene på Suzukien.
  • Sjøsatte.
  • Parkerte hengeren med ny lås og kjetting på hjulene i tillegg til lås i kulehansken.
  • Tilpasset presenning for hengeren og fikk på plass den. (Har igjen å få på noen vekter for å holde presenningen nede.)

Det gjenstår fortsatt litt jobb før jeg anser henne og meg som klar for Trollingkonkurransen 2-3. mai. Noe MÅ på plass mens andre ting ikke er så viktig.

  • Gå over planerboardlinene, muligens bytte de siden jeg uansett ikke er fornøyd med dagens monofilamentliner.
  • Gå over diverse sneller og stenger. Siden man kan kjøre med 10 stenger under konkurransen har jeg en jobb å gjøre med å skifte sene.
  • Sjekke alternativt feste for dypriggen, og montere hvis det ser bra ut.
  • Lime og skru fast RAM-braketten på ripa bak (må være to for den jobben).
  • Strekke strømkabel og ethernetkabel under gulv i kabinen og akterdekk til RAM-braketten. (drittjobb)
  • Feste og koble opp antennen til VHFen.
Fortsatt endel jobb igjen her, men jeg nærmer meg. Det er flere av disse tingene som jeg virkelig ser frem til å få orden på, og som jeg strengt tatt burde fikset for lengst. Ny RAM-brakett har jeg tenkt på siden 2013 da eksisterende brakett er litt vinglete og på "feil" side i forhold til hvordan jeg står når jeg vertikalfisker. Brakett til dypriggen har vært i tankene siden 2011, 2X6-planken på tvers bak har abolutt sin misjon men den stjeler plass og gjør betjeningen av Tohatsuen jeg har som kicker unødvendig tungvindt. Antenne til VHFen har ligget i boden siden jul og problemet med å finne igjen "min" bryggeplass i mørket har jeg hatt siden våren 2013 da Frøken Evada for første gang kom til Tyrifjorden. Lyskaster i fronten kommer til å gjøre transportkjøring i mørket langt tryggere, jeg kjører gjerne noen timer etter mørkets frembrudd med ren logging for dybdekart så det er ofte søkk mørkt innen jeg skal kjøre tilbake til brygga. Kort sagt er det på tide å få ut fingeren her.

Kommentarer

  1. Blir nok fint å få gjort en del av dette kan jeg tenke meg. :) Hva er lås i kulehansken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Som du sikkert vet finnes det låser du trer over nesa på hengeren så den ikke kan kobles til en bil. Den "nesa" der kulen på hengerfeste går opp kalles en kulehanske. Det finnes også låser du setter inne i selve kulehansken, og som ekspanderer så du ikke får dratt låsen ut igjen uten nøkkel. Min variant er en tredje, jeg har et hull på siden av kulehansken som jeg kan sette en hengelås rett i. Dette gjør at du ikke får kulehansken ned på hengerfestet i det hele tatt.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of ...