Villmarksmessen er død, leve Camp Villmark? Camp Villmark på Norges Varemesse i Lillestrøm er i gang, jeg var der i dag lørdag 11.04.15.
Det jeg ikke fikk tak i var BFTs store sammenleggbare håv, og BFT Flexhead jigghoder. Gero pleier å ha håven i butikken, men den var ikke med på messa.
For å begynne med det positive, så var det passe mye folk og Camp Villmarks organisering med fiske i en hall, jakt i en hall og dill i en tredje hall var et stort fremskritt. For meg som hverken er særlig interessert i jakt eller viltpølser var det en bra løsning. Jeg svingte innom de to hallene også, bare for å ta en kikk, men med den organiseringen var det lett å vite hvor man skulle legge mesteparten av tiden.
Både Gero og Villmarksbutikken hadde store stands med bra utvalg. Hos Gero traff jeg også på Andy fra rovfiskjeger.no og ble stående og prate om pelagisk vertikalfiske etter gjørs en stund. Det skal bli veldig spennende å se om han får til dette på Øyern i år, det er et fiske som ikke er helt enkelt. Både Gero og Villmarksbutikken hadde nok betjening, men Villmarsbutikken lå et lite steg foran prismessig. Stort pluss for Villmarkbutikkens to bassenger å teste jigger og woblere i og at det var ProStaffere fra både Savagear og Westin til stede som virkelig kjenner produktene ut og inn.
For fluefiskeren var det (som vanlig) mye fint å se på og prøvekaste med. Kastebassenget vi kjenner fra tidligere messer var på plass, og det var flere stands med fluebindere og liknende.
Litt shopping ble det også.
Westin |
Gambit |
Sufix |
Det jeg ikke fikk tak i var BFTs store sammenleggbare håv, og BFT Flexhead jigghoder. Gero pleier å ha håven i butikken, men den var ikke med på messa.
Så til det som ikke er så positivt. Hvor var XXL, G-Sport, Skitt Fiske og resten av de store aktørene? Hvor var de små spesialistene som håndbygger woblere, jerkbaits og støper egne jigger? Hvor var mangfoldet? Hvor var de VIRKELIG gode messetilbudene? Samtidig er det helt grensesprengende å ta 150,- per person pluss parkering for å få komme inn i en butikk, særlig når butikken ikke engang er særlig billig. Innen familien har betalt, skal man virkelig storhandle med messens minimale prisavslag for å komme bedre ut økonomisk enn ved å besøke butikkene direkte. Dette står i grell kontrast til messens nye familieprofil, med mange aktiviteter for både barn og voksen som nettopp trekker familier. Med det prisnivået risikerer man at kone og barn blir igjen hjemme, noe messen også bar preg av. Det var mye mannfolk å se.
Kort sagt er messen blitt mye mer profesjonell og mindre kaotisk enn før, men har fortsatt laaaangt igjen før den kan måle seg med messene i vårt naboland. Det er fortsatt ikke et must for en villmarking å få med seg messen, selv etter navnebytte til Camp Villmark.
Kommentarer
Legg inn en kommentar