Gå til hovedinnhold

Marinetraffic.com på PC og app - AIS i billigversjon

AIS er en glup innretning som gir mange muligheter og bidrar til økt sikkerhet til sjøs. Her skal vi se litt på hvordan du kan dra nytte av AIS uten de helt store investeringene.

AIS, Automatic Identification System, baserer seg på at informasjon om båtens navn, fart, kurs og navigasjonsstaus sendes fra båten via VHF til en landbase. Informasjonen kommer typisk fra en kombinasjon av GPS-systemet ombord og en AIS-enhet som inneholder informasjon om båtens navn, registreringsnummer og tilsvarende. Denne informasjonen sendes som nevnt til en landbase (så lenge den er innenfor rekkevidde med VHF) og generelt ut på VHF til alle båter innenfor rekkevidde.

Jeg har innstallert en Lowrance Link-8 VHF radio i båten, som har innebygget AIS-mottager. Med denne koblet til kartplotterne ombord, kan jeg altså få opp AIS-informasjon fra omkringliggende fartøy rett på kartplotteren min. Problemet er at jeg ikke har fått montert antennen til VHFen enda, så da kan det være greit med et alternativ så lenge.


På nett finner du et slikt alternativ her: http://www.marinetraffic.com/no/ais/home og det kan for eksempel se slik ut i Indre Oslofjord med satelittbilde som bakgrunn:

Oversiktsbilde Oslo Havn
Det er ikke bare båter som kan utstyres med AIS-sendere. Også sjømerker og fyrlykter kan ha dette, noe du ser eksempler på i bildet over i form av rosa prikker. Fargene på fartøyene sier noe om typen båt. Mørkeblå er passasjerbåter som fergene som går på kryss og tvers i Oslofjorden, lys blå er arbeidsbåter som slepebåter, rødorange er fiskebåter etc. I bildet over har jeg satt en rød ring rundt en mørkeblå båt ved navn "Kongen" og ved å klikke på den kommer det opp mer informasjon om fartøyet:

Kongen på vei inn
Hva slags informasjon som kommer opp avhenger av hva slags informasjon som er tilgjengelig. Yrkesfartøy ala Kongen har ofte mye tilgjengelig informasjon, som man kan se enda nøyere på ved å klikke på "Detaljer om fartøyet". I eksempelet Kongen, ser dette slik ut:

Detaljer om Kongen


Absolutt en morsom nettside, men ute i egen båt er kanskje appen for mobile enheter som smarttelefon og nettbrett mer anvendelig. Tjenesten er tilgjengelig via apper for både IOS, Android og Windows, i AppStore på min Ipad kostet appen 39,-.

Et søk på marinetraffic.com i Appstore sendte meg rett på riktig app.

Appstore

Med appen nedlastet, åpner jeg den og zoomer inn på Indre Oslofjord:

Indre Oslofjord
Som du ser av skjermbildet over, er bakgrunnskartet som ligger standard i appen et klassisk kart, ikke satellittbildet som vi så på PC. Fordelen med dette er at nedlastingstiden blir vesentlig mindre, særlig hvis man sitter på et tregt mobilnett. Men via innstillingne kan du endre dette til det samme satellittbildet vi så på PC, og du kan også kjøpe en tilleggstjeneste som gir deg nautiske kart (sjøkart) som bakgrunn. På bildet over ser vi en lyseblå båt på vei fra Nesodden og innover mot Oslo Havn, den kan vi ta en nærmere kikk på ved å klikke på den:

Redningen
Båten er tydeligvis norskregistrert, og heter "Redningen". Båtens retning er gitt ved veien båtsymbolet peker, og båtens beregnede fart er 27,5 knop, her går det med andre ord rimelig radig over fjorden. Ved å trykke på pilen ved siden av båtens navn, kan vi få opp enda mer informasjon om fartøyet.

SAR
Vi ser at dette er et SAR-fartøy (Search And Rescue), med andre ord er det en redningsbåt. Ved å scrolle nedover kan vi se ytterligere informasjon.

Mer informasjon
Her ser vi fartøyets avstand fra vår posisjon, beregnet tid til ankomst ved vår posisjon (7 minutter, men jeg befinner meg godt inn på land) og vi kan få opp historikk om fartøyets anløp til forskjellige havner.

Appen oppdaterer seg noe rykkvis. Fartøyene på oversiktsbildet følges ikke i realtid, det er en liten forsinkelse. Dette er med andre ord ikke et fullgodt alternativ til skikkelig AIS koblet til en kartplotter ombord i egen båt, men definitivt mye bedre enn ingenting. Husk at for at appen skal fungere, må du ha mobildekning.

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…