AIS er en glup innretning som gir mange muligheter og bidrar til økt sikkerhet til sjøs. Her skal vi se litt på hvordan du kan dra nytte av AIS uten de helt store investeringene.
AIS,
Automatic Identification System, baserer seg på at informasjon om båtens navn, fart, kurs og navigasjonsstaus sendes fra båten via VHF til en landbase. Informasjonen kommer typisk fra en kombinasjon av GPS-systemet ombord og en AIS-enhet som inneholder informasjon om båtens navn, registreringsnummer og tilsvarende. Denne informasjonen sendes som nevnt til en landbase (så lenge den er innenfor rekkevidde med VHF) og generelt ut på VHF til alle båter innenfor rekkevidde.
Jeg har innstallert en Lowrance Link-8 VHF radio i båten, som har innebygget AIS-mottager. Med denne koblet til kartplotterne ombord, kan jeg altså få opp AIS-informasjon fra omkringliggende fartøy rett på kartplotteren min. Problemet er at jeg ikke har fått montert antennen til VHFen enda, så da kan det være greit med et alternativ så lenge.
På nett finner du et slikt alternativ her:
http://www.marinetraffic.com/no/ais/home og det kan for eksempel se slik ut i Indre Oslofjord med satelittbilde som bakgrunn:
|
Oversiktsbilde Oslo Havn |
Det er ikke bare båter som kan utstyres med AIS-sendere. Også sjømerker og fyrlykter kan ha dette, noe du ser eksempler på i bildet over i form av rosa prikker. Fargene på fartøyene sier noe om typen båt. Mørkeblå er passasjerbåter som fergene som går på kryss og tvers i Oslofjorden, lys blå er arbeidsbåter som slepebåter, rødorange er fiskebåter etc. I bildet over har jeg satt en rød ring rundt en mørkeblå båt ved navn "Kongen" og ved å klikke på den kommer det opp mer informasjon om fartøyet:
|
Kongen på vei inn |
Hva slags informasjon som kommer opp avhenger av hva slags informasjon som er tilgjengelig. Yrkesfartøy ala Kongen har ofte mye tilgjengelig informasjon, som man kan se enda nøyere på ved å klikke på "Detaljer om fartøyet". I eksempelet Kongen, ser dette slik ut:
|
Detaljer om Kongen
|
Absolutt en morsom nettside, men ute i egen båt er kanskje appen for mobile enheter som smarttelefon og nettbrett mer anvendelig. Tjenesten er tilgjengelig via apper for både IOS, Android og Windows, i AppStore på min Ipad kostet appen 39,-.
Et søk på marinetraffic.com i Appstore sendte meg rett på riktig app.
|
Appstore |
Med appen nedlastet, åpner jeg den og zoomer inn på Indre Oslofjord:
|
Indre Oslofjord |
Som du ser av skjermbildet over, er bakgrunnskartet som ligger standard i appen et klassisk kart, ikke satellittbildet som vi så på PC. Fordelen med dette er at nedlastingstiden blir vesentlig mindre, særlig hvis man sitter på et tregt mobilnett. Men via innstillingne kan du endre dette til det samme satellittbildet vi så på PC, og du kan også kjøpe en tilleggstjeneste som gir deg nautiske kart (sjøkart) som bakgrunn. På bildet over ser vi en lyseblå båt på vei fra Nesodden og innover mot Oslo Havn, den kan vi ta en nærmere kikk på ved å klikke på den:
|
Redningen |
Båten er tydeligvis norskregistrert, og heter "Redningen". Båtens retning er gitt ved veien båtsymbolet peker, og båtens beregnede fart er 27,5 knop, her går det med andre ord rimelig radig over fjorden. Ved å trykke på pilen ved siden av båtens navn, kan vi få opp enda mer informasjon om fartøyet.
|
SAR |
Vi ser at dette er et SAR-fartøy (Search And Rescue), med andre ord er det en redningsbåt. Ved å scrolle nedover kan vi se ytterligere informasjon.
|
Mer informasjon |
Her ser vi fartøyets avstand fra vår posisjon, beregnet tid til ankomst ved vår posisjon (7 minutter, men jeg befinner meg godt inn på land) og vi kan få opp historikk om fartøyets anløp til forskjellige havner.
Appen oppdaterer seg noe rykkvis. Fartøyene på oversiktsbildet følges ikke i realtid, det er en liten forsinkelse. Dette er med andre ord ikke et fullgodt alternativ til skikkelig AIS koblet til en kartplotter ombord i egen båt, men definitivt mye bedre enn ingenting. Husk at for at appen skal fungere, må du ha mobildekning.
Kommentarer
Legg inn en kommentar