Gå til hovedinnhold

Båt og bil, suksess eller ulovlig?

Jeg tror det var Cato Bekkevold som sa at "bilen er sjøørretfiskerens beste venn". Med det mente han at sjøørretfiske handler om å finne fisken, og at man måtte være mobil og flytte seg rundt til man fant fisken. Dette gjelder ikke bare for sjøøretfiske, noe stadig flere oppdager. Den største fordelen med å ha en båt som er liten nok til å dra bak en bil, er nettopp muligheten til å prøve stadig nye vann, elver eller land for den saks skyld. Men ikke alle har like god kontroll på lover, regler og sikkerhet.

Trolling Master Bornholm (TMB) er Skandinavias største trollingkonkurranse og samler flere hundre sportsfiskebåter på en øy i Østersjøen. Under konkurransen i 2014 gjennomførte dansk politi en mindre kontroll av biler med båt på henger som kom i land på øya via fergen fra fastlandet. Av 12 ekvipasjer som ble stanset, fikk 4 kjøreforbud. Med andre ord var 33%, en tredjedel, av ekvipasjene i en tilstand som ikke hører hjemme på en offentlig vei i henhold til lovverket. Dansk Politi har varslet at de kommer til å gjennomføre ytterligere kontroller under TMB2015, så hvis du har tenkt deg til TMB bør du sørge for å ha ting i orden.

Man kan mene mye om reglene som vi som har båt på henger må forholde oss til. Jeg skal bruke noen eksempler fra mitt eget båtliv som nok forteller ganske klart hva jeg mener. (Hvis ordensmakten skulle se dette, ekvipasjene som er ulovlige er selvfølgelig ikke kjørt en meter, de er kun stilt opp og tatt bilde av for eksempelets skyld.....)

Lovlig
På bildet over har hengeren en tillatt totalvekt på 1350 kg, og ble kontrollveid til 1320 kg på en vekt. Bilen har i henhold til vognkortet lov til å dra inntil 1350 kg så lenge hengeren har brems, og mitt førerkort i Klasse B gjør at jeg kan kjøre vogntog (vogntog = bil+henger med last) på inntill 3500 kg. Med andre ord var ekvipasjen lovlig, og jeg kunne kjøre den med mitt førerkort.

På bildet under, er bil og førerkort det samme. Båten er mye lettere, men hengeren har en tillatt totalvekt på mer enn 1350 kg. Selv om hengeren hadde vært tom, er den dermed ulovlig å kjøre med bilen på bildet og mitt førerkort. Årsaken er at tillatt totalvekt (altså den teoretiske vekten i vognkortet) på vogntoget overstiger 3500kg. Har man bare klasse B regnes da hengeren som maks lastet uansett hva som faktisk er på den, og jeg ender over både hva bilen har lov til å dra, og hva mitt førerkort har lov til å dra.
Ulovlig
Bildet under viser en bil som kan dra inntill 450 kg ubremset henger. Hengeren er godkjent for en totalvekt inntill 750 kg, men med hengerens egenvekt skal det ikke mye til før jeg kommer opp på grensen for bilens vognkort. Båt pluss motor veier mer enn de 270 kg med last jeg kan dra på hengeren, så ekvipasjen er ulovlig.

Ulovlig
Samme problem som på bildet over, finner du på bildet under. Men her er det et problem til, bilen er bare godkjent for 400 kg ubremset slep, så her er det et enda større avvik. Litt interessant med tanke på at det er nesten 20 år mellom de to bilene, og bilen under har endel ting som den over ikke har; 4WD, ABS og antispinn har altså liten betydning.

Ulovlig
Nå blir det virkelig morsomt. Bil, førerkort og båt på bildet under er de samme som i det 3. bildet, men her har hengeren en tillatt totalvekt på 450 kg. Fult lovlig med andre ord.

Lovlig
Det er flere ting med eksemplene over som jeg irriterer meg kraftig over, men jeg skal la det ligge for øyeblikket. Poenget med eksemplene er at du IKKE kan anta at ting er logisk, du MÅ sjekke detaljene.

Det desidert viktigste for en som skal kjøre med henger, er å begynne med å sjekke at man har lov til å kjøre ekvipasjen. Det gjør du enklest på Vegvesenets Tilhengerkalkulator. Den finnes også som en app til mobiltelefoner og nettbrett som heter "Bil og henger". For å bruke kalkulatoren må du vite hva slags førerkort du har (hvis du ikke vet det, så har du sannsynligvis klasse B), og hva registreringsnummeret på bil og henger er. Resten er ganske selvforklarende.

Det neste som må gjøres er å sjekke hva slepet (slepet = henger + det du har på hengeren) veier. For å gjøre dette må du i praksis kjøre alt på en vekt. Du finner dette på alle Trafikkstasjoner, og på Vegvesenets veiestasjoner. Vær litt obs på at både Trafikkstasjonene og veiestasjonene har åpningstider, selv om det er flere av veiestasjonene som har vekten tilkoblet så du kan bruke den utenom åpningstidene. Du finner en oversikt over hvor disse befinner seg her: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Kontakt/Kontakt+oss/Trafikkstasjoner?WT.ac=knapp_forside_trafikkstasjoner

Du kan få en ganske god ide om vekten på slepet ditt ved å sjekke spesifikasjonene fra produsentene av båt, batterier, bensintank og motor etc, men vær obs på at det på ingen måte behøver å stemme med virkeligheten. I tilfellet med min egen Guymarine, er avviket mellom teoretisk vekt og reell vekt på hele 15%. Du bør med andre ord ta den teoretiske vekten du har regnet deg frem til, og gange med et sted rundt 1,15 til 1,20.

I tillegg til vekten på hele slepet, både hva hengeren er godkjent for, og hva den reelt er lastet med, så må man også passe på kulevekten. Kulevekten sier noe om hvor mye vekt hengeren din legger på tilhengerfestet. Den enkleste måten å sjekke kulevekten er ved å sette en badevekt eller tilsvarende under nesehjulet på hengeren, med nesehjulet sveivet såpass langt ned at hengeren har en vinkel som tilsvarer vinkelen den har når den er koblet til bilen din. I bilens vognkort finner du opplysninger om tillatt kulevekt for bilen din, en vanlig stasjonsvogn har som regel øvre tillatt kulevekt rundt 50-70 kilo. Er kulevekten for høy, kan du flytte båten bakover på hengeren ved å flytte tårnet (der vinsjen står) bakover. Bortsett fra at for høy kulevekt er ulovlig, kan det føre til at bilen din understyrer, siden forhjulene på bilen løftes fra bakken. Dette er livsfarlig!

Sjekk at lysene på hengeren fungerer. Kjørelys, bremselys, ryggelys og blinklys. Kvaliteten på lysanlegget på de fleste båthengere ligger et sted mellom dårlig og elendig, så det er bare et spørsmål om tid før du får problemer. Har du for vane å kjøre hengeren så langt ut i vannet at det elektriske anlegget kommer i kontakt med vann, er du spesielt utsatt.

Den siste tingen man skal følge med på, er bredden på vogntoget/ ekvipasjen. Maksimal tillatt bredde på norske veier er 2,55 meter. Vogntog med en form for EU-godkjenning kan være 2,6 brede, men det er ikke aktuelt for oss og bør ikke bidra til forvirring. Finn frem tommestokk eller målebånd, og sjekk at du er innenfor 2,55 meter.

Å følge med på hva gjeldende fartsgrense er når man kjører bil, bør være en selvfølge. Men likevel ikke mer selvfølgelig enn at jeg selv har gått på en skikkelig smell på det området tidligere, på vei til fisketur, heldigvis uten båt på slep. For hengere uten brems er øvre tillate hastighet 60 km/t, og for hengere med brems er den 80 km/t. Så selv om du ligger i en 100-sone på E6, må du altså holde deg under 60 eller 80, avhengig av hengeren din. Hvis du ikke har skilter på hengeren, typisk noe som gjelder såkalte "opplagshengere" er øvre fartsgrense 30 km/t. En registrert henger med last hvor total reell vekt på slepet er under 300 kg, kan kjøres opp til 80 km/t selv om hengeren ikke har brems. Dette er først og fremst aktuelt når hengeren er tom, men også for de som har små og veldig lette båter.

Du skal selvfølgelig ha med deg ditt førerkort, og bilens vognkort når du er ute å kjører. Har du henger på slep, skal du også ha med vognkort for hengeren. Beveger du deg ut av Norge, bør du også ha med dokumentasjon på at båt og motor tilhører deg, dette er spesielt viktig hvis det er såpass nytt at det kan se ut som det er nyinnkjøpt. Det er neppe morsomt å bli stoppet på Svinesund, og måtte betale 25% MVA på båt og motor for å få det med deg hjem til Norge igjen. Jeg har selv blitt stoppet på grensen etter en tur til Vänern, da var mitt SecurMark-kort som viser at båt og motor er registrert i Norge med meg som eier tilstrekkelig.

Hvis du skulle mene at dette høres tungvindt ut, så har jeg full forståelse for det. Men hvis viljen til å følge lover og regler ikke skulle være nok, så kan kanskje straffen for å ikke følge reglene være det. Per i dag risikerer du 3.000,- i bot for hver enkelt overskridelse av reglene, og du må sette igjen slepet ditt. (Kjøreforbud). Hvis du er maksimalt på kanten av regelverket, har du vekt over 3500 kg, henger over det bilen har lov til å dra, bredde over 2,55 meter og ser på en bot rundt 9-12.000,- Sannsynligvis vil regningen totalt bli det dobbelte, innen du har fått noen med lastebil til å hente slepet med kjøreforbud og fått det fraktet til et egnet sted. Skulle du befinne deg på Bornholm med et kjøreforbud, så kan jeg bare gjette hva det vil koste å få båt og henger hjem igjen.


Edit:
Team Predator har en fin artikkel om sikring av båt på henger. Her er det selvfølgelig også noen regler man skal følge med på.
http://www.team-predator.no/2015/06/sikker-transport-av-bat-pa-henger.html




Kommentarer

  1. Applåder!
    Hur var det med hastigheter då?

    SvarSlett
  2. Du kan faktisk kjøre i inntil 80km/h med henger uten brems dersom aktuell vekt av henger og båt er under 300kg. Gjerne tilfellet for de minste alubåtene

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du selvfølgelig helt rett i Martin. Jeg skal også legge til litt om tillatt kulevekt. Takk for tipset.

      Slett
  3. Jeg tror du tar feil på det 3. bildet. Maksvekt for ubremset henger gjelder vel aktuell totalvekt..? Jeg finner hvertfall bare en tillatt totalvekt for min bil på tilhengerkalkulatoren til vegvesenet (1805 kg). Under tilhenger uten brems er det bare oppgitt maks aktuell totalvekt (450 kg).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Erlend. Jeg skal være enig i at teksten min kunne vært klarere, så jeg skal redigere den. Svar fra tilhengerkalkulatoren: "Tilhengeren kan lastes med maks 270 kg. Dette gjelder selv om tilhengeren er registrert for tyngre last.
      Høyeste tillatte hastighet er 60 km/t. Hvis tilhengeren med last veier mindre enn 300 kg, er høyeste tillatte hastighet 80 km/t." Vekten av båt pluss motor er i seg selv 300+ kg så ekvipasjen var ikke lovlig. (Reg nummer er AR59598 og AZ7035)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend. The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP. HDS Gen 2 , true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4". HDS Gen 2 Touch , true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12". Elite HDI , "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7". Elite CHIRP , as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".   HDS Gen 2 Units from this series are seen while fishing

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?" Lowrance HDS Carbon Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models: What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI? What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3? This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water. Lowrance HDS Gen 3 HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alon

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter. Is there any real difference between them anymore? When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"? In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual diff