Galmannsprosjektet mitt skrider fremover, her følger siste utvikling.
Batteriene med tilhørende lader jeg bestilte på ebay har kommet, forøvrig uten gebyr og MVA:
Hvert batteri er på 3,8 A, som i teorien bør gi et par timers driftstid på en Elite 4 HDI hver, inkludert sikkerhetsmargin. Jeg har gått for såpass små batterier for å holde vekten nede, samtidig som batteripakken som står for strømmen til selve båten uansett ikke varer så lenge av gangen. Siden båten må inn til land for å skifte batterier til motoren med jevne mellomrom, kan jeg like gjerne bytte batterier på Eliten samtidig. Disse batteriene har fysiske mål som i følge mine beregninger skal passe nogenlunde ned i båten, noe som ser ut til å stemme.
Med batteriene fulgte det en meget enkel lader. Det var ikke den på bildet som dukket opp i pakken, men denne:
Den tok kvelden etter 20 sekunder, i form av at den lille LED-pæren på laderen sluttet å lyse under lading av det første batteriet. Først tenkte jeg at den sluttet å lyse fordi batteriet var fulladet, men etter å ha testet batteriet kunne jeg avskrive den oppfatningen.... Jeg har sendt mail med bilder og feilmelding til selgeren, så får vi se om det dukker opp en ny lader etterhvert. Laderen viste seg uansett å være lite egnet til det jeg skal, kobberledningen inne i ladekabelen var så tynn og fislete at jeg ikke klarte å få festet klyper eller klemmer på de etter at jeg hadde kappet av den opprinnelige pluggen. Her er det sikkert på plass med en advarsel; det er ikke lurt å modifisere elektriske artikler sånn helt uten videre. Setter du fyr på huset ditt, eller gir deg selv en elektrisk oppstrammer, så ikke skyld på at du ikke ble advart.
Å vente i flere uker på en ny lader har jeg ikke tålmodighet til, så etter litt research ble denne bestilt fra Arngren:
Med porto kom den på snaue 900,- og dermed røk budsjettet for mitt RC-prosjekt nesten like fort som den første laderen. Bortsett fra Eliten med ekkoloddgiver, er denne laderen den desidert dyreste delen av prosjektet. Jeg trøster meg med at laderen forhåpentligvis holder en helt annen kvalitet, at den kan brukes til det meste av batterier (inkludert Li-Po og Li-FePo4) og at den kommer ferdig med kabler med krokodilleklemmer. Hvis RC-prosjektet blir vellykket, kan det tenkes at det blir utvidet med en større båt med lengre driftstid, og da vil denne laderen fortsatt kunne brukes. Etter en prat med Herr Arngren på telefonen, er det i hvertfall lov å håpe at denne laderen vil gjøre jobben.
Prosjektet er tilbake i ventemodus, så får vi se hvor fort Arngren leverer. Det er uansett is alle steder hvor jeg har lyst til å bruke båten, så enn så lenge er blodtrykket på et ufarlig nivå. :)
Batteriene med tilhørende lader jeg bestilte på ebay har kommet, forøvrig uten gebyr og MVA:
ebay special er gøy |
Hvert batteri er på 3,8 A, som i teorien bør gi et par timers driftstid på en Elite 4 HDI hver, inkludert sikkerhetsmargin. Jeg har gått for såpass små batterier for å holde vekten nede, samtidig som batteripakken som står for strømmen til selve båten uansett ikke varer så lenge av gangen. Siden båten må inn til land for å skifte batterier til motoren med jevne mellomrom, kan jeg like gjerne bytte batterier på Eliten samtidig. Disse batteriene har fysiske mål som i følge mine beregninger skal passe nogenlunde ned i båten, noe som ser ut til å stemme.
Med batteriene fulgte det en meget enkel lader. Det var ikke den på bildet som dukket opp i pakken, men denne:
Den tok kvelden etter 20 sekunder, i form av at den lille LED-pæren på laderen sluttet å lyse under lading av det første batteriet. Først tenkte jeg at den sluttet å lyse fordi batteriet var fulladet, men etter å ha testet batteriet kunne jeg avskrive den oppfatningen.... Jeg har sendt mail med bilder og feilmelding til selgeren, så får vi se om det dukker opp en ny lader etterhvert. Laderen viste seg uansett å være lite egnet til det jeg skal, kobberledningen inne i ladekabelen var så tynn og fislete at jeg ikke klarte å få festet klyper eller klemmer på de etter at jeg hadde kappet av den opprinnelige pluggen. Her er det sikkert på plass med en advarsel; det er ikke lurt å modifisere elektriske artikler sånn helt uten videre. Setter du fyr på huset ditt, eller gir deg selv en elektrisk oppstrammer, så ikke skyld på at du ikke ble advart.
Å vente i flere uker på en ny lader har jeg ikke tålmodighet til, så etter litt research ble denne bestilt fra Arngren:
Universallader |
Med porto kom den på snaue 900,- og dermed røk budsjettet for mitt RC-prosjekt nesten like fort som den første laderen. Bortsett fra Eliten med ekkoloddgiver, er denne laderen den desidert dyreste delen av prosjektet. Jeg trøster meg med at laderen forhåpentligvis holder en helt annen kvalitet, at den kan brukes til det meste av batterier (inkludert Li-Po og Li-FePo4) og at den kommer ferdig med kabler med krokodilleklemmer. Hvis RC-prosjektet blir vellykket, kan det tenkes at det blir utvidet med en større båt med lengre driftstid, og da vil denne laderen fortsatt kunne brukes. Etter en prat med Herr Arngren på telefonen, er det i hvertfall lov å håpe at denne laderen vil gjøre jobben.
Prosjektet er tilbake i ventemodus, så får vi se hvor fort Arngren leverer. Det er uansett is alle steder hvor jeg har lyst til å bruke båten, så enn så lenge er blodtrykket på et ufarlig nivå. :)
Den laderen kjøpte jeg selv for en drøy hundrelapp på ebay... Men det tok jo noen uker før jeg fikk den. Den fungerer iallefall kjempebra! Kan lade alle type batterier. Jeg bruker den selv til å lade og balansere lithium batteripakker. :)
SvarSlettDet ante meg at den ikke var noe røverkjøp.... Men uansett godt å høre at den fungerer. :)
Slett