Gå til hovedinnhold

La det bli lys

Neida, jeg har ikke fått en plutselig religiøs vinkling på bloggen. Derimot har jeg kjøpt et lys for å se hvor jeg kjører under døgnets mørke timer.

Ebay er elsket og hatet. Undertegnede heller nok mot elsk, i hvertfall når det kommer til ymse dingser, som man kanskje ellers hadde handlet på Biltema og Clas Ohlson. Ting som ikke koster fryktelig mye penger, og som man ikke har noe problemer med å vente litt på. Jeg har kjøpt denne lykten på ebay, den kostet 500,- inkludert porto:

Mange pærer er det i hvertfall

Lykten har LED-pærer (light emitting diode), noe som var en forutsetning for mitt kjøp. Skikkelig kjørelys på båten er flott, men jeg må ha strøm til å drive dette også, helst i timesvis mens jeg kjører med dorgemotoren og kartlegger ymse innsjøer. Med hovedmotoren i gang er ikke strøm noe problem, den lader så det holder selv på tomgang. Men den lille Tohatsuen lader ikke engang nok til å dekke strømsuget fra den elektronikken jeg har ombord nå.


Spesifikasjoner

Som bildet over sier, skal denne lykten dra 72W. For å regne om til strømforbruk, deler man W på voltstyrken i systemet, dvs 72/12=6. Lykten drar altså 6A. Mitt batteri er 62A, og skal helst ikke belastes mer enn ned til 50%. Ergo har jeg 31A til disposisjon, som igjen tilsvarer 5,1 timers drift av lykten. (31/6=5,1). Skal jeg kjøre mer enn det med lykten på, må jeg enten bruke den store motoren, eller bytte om på batteriene mine. (Jeg har to batterier som er på 62A hver.) Det bør holde til mine kveldsturer.

72W og 5040 lumens med lys er en hel del. Uansett hvordan jeg regner på det, vil denne lyskasteren gi mer lys enn jeg har på bilen. Siden jeg enda ikke har kjørt på noen eller noe med bilen, bank i bordet, satser jeg på at dette holder. At lyskasteren har sentrert stråle fra de midterste diodene, og en form for spredt nærlys fra diodene på hver side, tror jeg kan bli riktig bra.

Opprinnelig så jeg etter lykt for å montere på taket av Frøken Evada. Men etter en diskusjonsrunde med diverse andre på forumet til Scandinavian Trolling, slo jeg fra meg det. Ulempen med takmontering er at det nødvendigvis vil bli lysrefleksjoner fra fordekket, og fra den blanke pulpiten. I værste fall hadde jeg endt opp med å enten blende meg selv, eller ikke ha lys de første 10-30 meterne foran båten. En helt annen ting er at dersom det skulle dukke opp en radar på taket en dag, ville lykten fort gitt en blindsone på radaren. 

Tanken er derfor å montere lyskasteren så langt frem på båten jeg kommer, aller helst i underkant av pulpiten. (Rekkverket i front.) Av spesifikasjonene på lykten ser jeg at det er 15 centimeter mellom de to gjengede beina som lykten festes med, så neste utfordring blir å finne en løsning for å få dette festet. Pulpiten har 25 mm rør, men de er ovale så det må sikkert fores opp litt med gummi. Tanken er en form for brakett på rørene, som lykten igjen skrus fast i.

SeaSea har en variant av et feste som jeg har kikket litt på. Men det virker litt tullete at prisen for festene blir høyere enn prisen for selve lykten....


Feste fra SeaSea

Det står ikke hvor mye lykten veier, så jeg er usikker på om jeg trenger et så grovt feste som det fra SeaSea. Det kan hende at en enklere (og billigere) løsning over temaet slangeklemme kan fungere bra. 


Slangeklemme med gummiforing


Jeg avventer innkjøp av klemme/ brakett til jeg får lykten i hendene. Da får jeg også sjekket dimmensjonen på festeboltene, og en litt bedre gefühl på hva som må til for å holde den på plass. Jeg er med andre ord ikke helt i mål med investeringene her, men det nærmer seg. 

En annen ting jeg må gruble litt på, er hvordan jeg skal dra strømmen frem til lykten. Jeg har allerede en elektrisk ankervinsj i front, men lykten må nødvendigvis kunne slås av og på fra konsollen der jeg sitter. Samtidig er alt det elektriske for ankervinsjen under fordekket, det eneste som går igjennom og opp er selve vinsjen som drar ankerkjettingen. Jeg må med andre ord ha en gjennomføring som fører ledningen innenfra kabinen og ut på fordekket, og da kan det være like greit å strekke egne kabler for lykten hele veien. Diverse slike vanntette gjennomføringer har jeg liggende allerede, men spørsmålet er nøyaktig hvor jeg skal lage hull. Fordekket brukes som fiskeplass, så det skal helst ikke være noen snublefeller i form av ledninger der, samt at vask og feiing av snø er lettere dersom dekket er mest mulig fritt for hindringer.

Det er forresten en god ide å ta en hel haug med bilder av båten sin i ymse vinkler og varianter. Med programmet Paint, eller andre mer avanserte bildebehandlingsprogrammer, kan man så sitte hjemme i sofaen og leke seg med monteringsalternativer og grovskisser. Jeg brukte dette mye i forbindelse med takstativet, og har laget et par bilder for å vise hva jeg tenker denne gangen også.



Vi begynner med et alternativ for skroggjennomføring for ledningen. Lager jeg hull her, kan ledningen følge benet på pulpiten opp og frem, og det blir ikke noe man kan snuble i på fordekket.

Mulig skroggjennomføring

Neste viser hvordan jeg har tenkt at lykten skal stå. Jeg vil ha den på undersiden av pulpiten, delvis fordi den ikke blokkerer for utsynet fra kabinen der, og delvis fordi den da vil være rimelig beskyttet.



Plassering av lykt

Fortsettelse følger...


Kommentarer

  1. Eller sätta den på den fantastiskt väl monterade rampen på taket och sätt en lite skärm nedtill av aluminium som skärmar av båten. Då får du även ljus lite åt sidorna lite grann.

    När du väl skall upp med en radar skall du i alla ha ut en sladd där uppe.

    Det är som du vet inte det optimala stället att ha en genomföring OM den börjar läcka kan det ju bli jobbigt i hårt väder.

    En svensk vän till dig har börjat roa sig med solpaneler precis. Just sayin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei KJ. Jeg tror det må en heftig avskjerming til for å lede alt det lyset, og da ender jeg opp med å sende lyset rett til værs i steden for å få alt fremover. Derfor ingen avskjerming. :) Solpaneler er slettes ikke dumt, hvis du har funnet noen som faktisk fungerer?

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend. The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP. HDS Gen 2 , true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4". HDS Gen 2 Touch , true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12". Elite HDI , "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7". Elite CHIRP , as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".   HDS Gen 2 Units from this series are seen while fishing

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?" Lowrance HDS Carbon Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models: What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI? What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3? This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water. Lowrance HDS Gen 3 HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alon

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter. Is there any real difference between them anymore? When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"? In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual diff

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of