Da er Frøken Evada flyttet fra Tyrifjordens ferskvann til Oslofjordens saltvann.
Så får vi se hva vintersesongen i Oslofjorden bringer....
Hun var rimelig ensom der hun lå ved Storøen nå:
Ensom svale |
Opp kom hun:
Up she goes |
Jeg tok service på Suzukien i dag (DF80). Skiftet motorolje og oljefilter, girolje og rengjorde samt fettet opp propellakslingen. Kjørte også inn nytt fett i fettniplene, men kom ikke helt i mål der for fettpressen min tok kvelden etter den første niplen. Fettet som sitter rundt dreiepunktene på motoren var rimelig dregt i den lave temperaturen i dag, så jeg må skaffe meg en kraftigere presse som orker å dytte det gamle fettet igjennom.
Det var to ting ved servicen som overrasket meg litt. Det første var at motoren tok mindre motorolje enn jeg trodde, så jeg måtta tappe av litt igjen etter at jeg hadde fylt på. Jeg varmkjørte motoren før jeg tok opp båten og startet på servicen, og som vanlig gjorde det at oljen rant rett ut som vann. (Kald olje er treg, og gjør at det tar evigheter før alt er ute.) Etter at jeg har latt den gamle oljen renne ut, og skiftet oljefilter, heller jeg forresten en klunk olje i motoren som jeg lar renne rett igjennom og ut. Dette tar med seg siste rest av gammel morro, og dytter bokstavelig talt ut restene av den gamle oljen så det bare er ny frisk olje igjen i systemet. Så setter jeg inn den nederst pluggen, og fyller opp med ny olje. Jeg bruker Biltemas 5-40w helsyntetolje, den har jeg brukt i mange år og er meget fornøyd med den, oljefilteret kjøper jeg originalt.
Det andre som overrasket meg litt var at det kom ut lite girolje, kanskje så lite som 2 desiliter. Det er helt normalt at moderne motorer mister girolje, det er en konsekvens av at det er overtrykk på oljen i girhuset. Poenget med overtrykket er å presse olje ut i diverse pakninger, som smører og sørger for at det ikke kommer vann inn. Men her var det altså mindre igjen enn jeg hadde trodd, kanskje fordi jeg har kjørt 30 timer eller så mer med motoren enn jeg burde gjort før service. Motoren har serviceintervall på 100 timer, og det er 130 timer siden forrige gang. Helt klart en ting å legge seg på minnet, jeg får ta et giroljeskift til litt utpå vårparten eller forsommeren så jeg får to skift per år. Jeg bruker også her Biltemas olje SAE-90.
Neste stopp var båtslippen ved Kongen, slippen der er knallfin og det var faktisk plass til å parkere både bil og henger før jeg kjørte båten rundt til Killingen Sjøsenter hvor hun skal ligge i boblehavn i vinter. Det var rimelig mørkt utpå fjorden da jeg kjørte forsiktig rundt i 5 knop med nesa mot frontruten:
Mørkt ja |
Jeg begynte spaserturen fra Killingen og tilbake til Kongen akkurat tidsnok til at det begynte å regne for alvor. Heldigvis kom det en ledig taxi forbi meg, og da ble fristelsen så stor at spasertur ble omgjort til taxitur. Neste steg blir å sette hengeren på hytta for vinterlagring, så er alt på plass der det skal være for vinteren.
På vei ut fra båthavna ved Kongen var det forresten store mengder fisk på ekkoloddet, helt fra bryggene og ut til 20-30 meters dyp. Derfra og utover var det nesten helt dødt på ekkoloddet.
Mye fisk 1 |
Mye fisk 2 |
Så får vi se hva vintersesongen i Oslofjorden bringer....
Kommentarer
Legg inn en kommentar