Hengeren min er en HSS R1350P. Dvs en henger med tipp, enkeltaksling og brems. Hengeren ble valgt av flere årsaker; pris, tillatt totalvekt, skjermer man kan stå på, tipp og at man ikke behøver å demontere noe av lys eller skilt for å sjøsette/ ta opp.
I all ærlighets navn var jeg mer fornøyd med BK-hengeren jeg hadde til Silveren, men sammenlikningen blir ekstremt urettferdig. BK-hengeren var klassifisert opp til 750 kg og hadde bare 350 kg eller så med vekt på. HSS-hengeren er nesten lastet til det maksimale, og blir nødvendigvis ikke like stiv og "bombesikker" på veien. Av en eller annen grunn har det bakre lyspanelet på høyre side tatt kvelden, ingen av pærene der fungerer. Samtidig likte jeg dårlig at den ene rullen låste seg i våres, slike ting kan gi skikkelige skader hvis kjølen på båten ender med å skrape mot metallet i midten av rullen. Jeg får tydeligvis holde ekstra oppsyn med denne hengeren fremover.
Under transporten frem og tilbake til Øyern ble jeg smertelig oppmerksom på at hengeren er framtung. Bilen var forsåvidt grei å kjøre, men støttejernet på hengeren tok nedi på fartsdumper selv om jeg kjørte EKSTREMT forsiktig. Siden jeg faktisk bruker hengeren på offentlig vei, må jeg få den i forskriftsmessig stand og den prosessen er i gang.
I går kveld tok jeg en nærmere kikk på tårnet på hengeren. For å få hengeren til å bli lettere i front, må båten forskyves bakover på hengeren. Jeg har 40 cm å gå på bakover før overhenget blir for stort, men tårnet står allerede så langt bak det er ment å stå. Som bildene under viser, står tårnet inntill der hengerens tre bærebjelker er sammenføyd. Tårnet er vinklet mye fremover, så jeg tok først kontakt med HSS for å høre om de hadde et alternativt tårn med mindre vinkel. Etter diverse purringer på mail, ga jeg opp mail og ringte de; HSS har ikke noen alternativer.
I all ærlighets navn var jeg mer fornøyd med BK-hengeren jeg hadde til Silveren, men sammenlikningen blir ekstremt urettferdig. BK-hengeren var klassifisert opp til 750 kg og hadde bare 350 kg eller så med vekt på. HSS-hengeren er nesten lastet til det maksimale, og blir nødvendigvis ikke like stiv og "bombesikker" på veien. Av en eller annen grunn har det bakre lyspanelet på høyre side tatt kvelden, ingen av pærene der fungerer. Samtidig likte jeg dårlig at den ene rullen låste seg i våres, slike ting kan gi skikkelige skader hvis kjølen på båten ender med å skrape mot metallet i midten av rullen. Jeg får tydeligvis holde ekstra oppsyn med denne hengeren fremover.
Under transporten frem og tilbake til Øyern ble jeg smertelig oppmerksom på at hengeren er framtung. Bilen var forsåvidt grei å kjøre, men støttejernet på hengeren tok nedi på fartsdumper selv om jeg kjørte EKSTREMT forsiktig. Siden jeg faktisk bruker hengeren på offentlig vei, må jeg få den i forskriftsmessig stand og den prosessen er i gang.
I går kveld tok jeg en nærmere kikk på tårnet på hengeren. For å få hengeren til å bli lettere i front, må båten forskyves bakover på hengeren. Jeg har 40 cm å gå på bakover før overhenget blir for stort, men tårnet står allerede så langt bak det er ment å stå. Som bildene under viser, står tårnet inntill der hengerens tre bærebjelker er sammenføyd. Tårnet er vinklet mye fremover, så jeg tok først kontakt med HSS for å høre om de hadde et alternativt tårn med mindre vinkel. Etter diverse purringer på mail, ga jeg opp mail og ringte de; HSS har ikke noen alternativer.
Tårn på HSS R1350P |
Litt annen vinkel |
Nærbilde |
Jeg hadde ikke med meg nødvendig verktøy i går for å prøve å flytte tårnet, men en tommestokk avslørte at det sannsynligvis går å sette tårnet over sammenføyningen. Jeg får prøve det, og hvis ikke det er nok sette tårnet bak sammenføyningen.
Jeg er egentlig litt overrasket over at slepet er fremtungt, for Evadaen som sådan er baktung med overdimmensjonert hovedmotor og trollingmotoren i tillegg. Det ideelle hadde muligens vært om selve akslingen på hengeren var lengre fremme på hengeren, men det hadde krevd en annen og sikkert mer kostbar konstruksjon.
Oppdatering følger etter mer prøving (og feiling?). Denne typen utfordringer hadde jeg regnet med, overgangen til en båt som er tre ganger tyngre enn den gamle måtte nødvendigvis ha noen konsekvenser. Det positive i det hele er at Øyernturen viste at det fortsatt er mulig å være mobil og flytte mellom forskjellige vann, det tar bare lengre tid enn før,må gjøres med forsiktighet og en plan B i bakhånd.
Skifte av ødelagt rulle og fetting av alle rullene hjalp forøvrig betydelig på å få båten av hengeren. Under min testing i går kveld klarte jeg fint å få båten på og av hengeren alene. Så med en løsning av lys- og vektfordelingsproblemene vil jeg igjen gjøre diverse vann utrygge. :)
Hei Erik. Jeg ville ganske enkelt løst utfordringen med et tau som knyttes fast i ramma på hengeren - på hver side midten. Du får da en løkke som du legger over "slepekroken" på båten - dvs. der du fester vinsjen når båten skal trekkes på hengeren. Så får du i alle fall båten et stykke lenger bak på hengeren. En rimelig og anbefalt løsning, skal se om jeg ikke kan få tatt et bilde av hengeren vår en dag. Mvh Marius L.
SvarSlettHei Marius, håper alt står bra til på det blide Sørland? :) Jeg skal ha den løsningen du skisserer i bakhodet dersom det ikke går å flytte tårnet, takk for tipset.
SvarSlett