Gå til hovedinnhold

Det tårner seg opp

Hengeren min er en HSS R1350P. Dvs en henger med tipp, enkeltaksling og brems. Hengeren ble valgt av flere årsaker; pris, tillatt totalvekt, skjermer man kan stå på, tipp og at man ikke behøver å demontere noe av lys eller skilt for å sjøsette/ ta opp.

I all ærlighets navn var jeg mer fornøyd med BK-hengeren jeg hadde til Silveren, men sammenlikningen blir ekstremt urettferdig. BK-hengeren var klassifisert opp til 750 kg og hadde bare 350 kg eller så med vekt på. HSS-hengeren er nesten lastet til det maksimale, og blir nødvendigvis ikke like stiv og "bombesikker" på veien. Av en eller annen grunn har det bakre lyspanelet på høyre side tatt kvelden, ingen av pærene der fungerer. Samtidig likte jeg dårlig at den ene rullen låste seg i våres, slike ting kan gi skikkelige skader hvis kjølen på båten ender med å skrape mot metallet i midten av rullen. Jeg får tydeligvis holde ekstra oppsyn med denne hengeren fremover.

Under transporten frem og tilbake til Øyern ble jeg smertelig oppmerksom på at hengeren er framtung. Bilen var forsåvidt grei å kjøre, men støttejernet på hengeren tok nedi på fartsdumper selv om jeg kjørte EKSTREMT forsiktig. Siden jeg faktisk bruker hengeren på offentlig vei, må jeg få den i forskriftsmessig stand og den prosessen er i gang.

I går kveld tok jeg en nærmere kikk på tårnet på hengeren. For å få hengeren til å bli lettere i front, må båten forskyves bakover på hengeren. Jeg har 40 cm å gå på bakover før overhenget blir for stort, men tårnet står allerede så langt bak det er ment å stå. Som bildene under viser, står tårnet inntill der hengerens tre bærebjelker er sammenføyd. Tårnet er vinklet mye fremover, så jeg tok først kontakt med HSS for å høre om de hadde et alternativt tårn med mindre vinkel. Etter diverse purringer på mail, ga jeg opp mail og ringte de; HSS har ikke noen alternativer.
 


Tårn på HSS R1350P
 


Litt annen vinkel
 


Nærbilde

Jeg hadde ikke med meg nødvendig verktøy i går for å prøve å flytte tårnet, men en tommestokk avslørte at det sannsynligvis går å sette tårnet over sammenføyningen. Jeg får prøve det, og hvis ikke det er nok sette tårnet bak sammenføyningen.

Jeg er egentlig litt overrasket over at slepet er fremtungt, for Evadaen som sådan er baktung med overdimmensjonert hovedmotor og trollingmotoren i tillegg. Det ideelle hadde muligens vært om selve akslingen på hengeren var lengre fremme på hengeren, men det hadde krevd en annen og sikkert mer kostbar konstruksjon.

Oppdatering følger etter mer prøving (og feiling?). Denne typen utfordringer hadde jeg regnet med, overgangen til en båt som er tre ganger tyngre enn den gamle måtte nødvendigvis ha noen konsekvenser. Det positive i det hele er at Øyernturen viste at det fortsatt er mulig å være mobil og flytte mellom forskjellige vann, det tar bare lengre tid enn før,må gjøres med forsiktighet og en plan B i bakhånd.

Skifte av ødelagt rulle og fetting av alle rullene hjalp forøvrig betydelig på å få båten av hengeren. Under min testing i går kveld klarte jeg fint å få båten på og av hengeren alene. Så med en løsning av lys- og vektfordelingsproblemene vil jeg igjen gjøre diverse vann utrygge. :)


Kommentarer

  1. Hei Erik. Jeg ville ganske enkelt løst utfordringen med et tau som knyttes fast i ramma på hengeren - på hver side midten. Du får da en løkke som du legger over "slepekroken" på båten - dvs. der du fester vinsjen når båten skal trekkes på hengeren. Så får du i alle fall båten et stykke lenger bak på hengeren. En rimelig og anbefalt løsning, skal se om jeg ikke kan få tatt et bilde av hengeren vår en dag. Mvh Marius L.

    SvarSlett
  2. Hei Marius, håper alt står bra til på det blide Sørland? :) Jeg skal ha den løsningen du skisserer i bakhodet dersom det ikke går å flytte tårnet, takk for tipset.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend. The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP. HDS Gen 2 , true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4". HDS Gen 2 Touch , true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12". Elite HDI , "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7". Elite CHIRP , as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".   HDS Gen 2 Units from this series are seen while fishing

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?" Lowrance HDS Carbon Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models: What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI? What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3? This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water. Lowrance HDS Gen 3 HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alon

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter. Is there any real difference between them anymore? When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"? In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual diff

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of