Planen var egentlig at Evadaen skulle vært ferdig rigget i dag, så jeg kunne sette henne ut og se frem til bare koseturer resten av sesongen. Men delvis har ikke den siste uken gitt så mye tid til mekking som jeg kunne ønsket, og delvis så mangler jeg fortsatt endel ting for å komme i mål.
Takstativet har jeg ikke begynt på, HDSen som skal stå ute mangler det meste, Elite 4 HDI som jeg skal teste kom litt sent og SonarHub og TM150 som skal gi CHIRP til HDSene mine befinner seg et sted i posten. Kort sagt ble det sjøsetting i dag uansett, og det eneste av det nye som faktisk kom på plass i tide var en Lowrance HDS 5 Gen 2 inne som tillegg til en HDS 8 som var der fra før.
Sjøsettingen var forresten en liten utfordring i seg selv. Slippen ved Storøen er ganske bra, men den er bittelitt slakk for min smak. Med Silveren holdt det med et solid knuff for å få den av hengeren, men Evadaen stod bom fast. Jeg tok i alt jeg maktet, med gynging av båten frem og tilbake som eneste resultat. Ikke f om hun ville ut i vannet.
Jeg burde sikkert hatt litt mer forståelse for at hun ikke ville bade riktig enda. Det var ingen andre båter på vannet, og vannet var bikkjekaldt. (3,5-4 grader). Men bade skulle hun, og med god hjelp av en kar som stoppet opp og hjalp meg fikk vi henne av hengeren. Jeg får smøre opp rullene på hengeren og se om det kanskje hjelper litt, for når den nye ekkoloddgiveren kommer må hun opp igjen så jeg får montert den på akterspeilet.
Jeg fikk også lekt med en enhet som kanskje er litt nærmere min liga rent økonomisk. Simrad NSS Evo2. Meget bra brukergrensesnitt, innebygget enkeltbånds CHIRP (som i Lowrance Sonar Hub), innebygget StructureScan (som i Lowrance HDS Touch) og kombinert touch-skjerm og en veldig hendig roto-knapp som gjør det enkelt å betjene enheten. Fordelen med touch-skjerm er at alt blir mer intuitivt, og ved å ha roto-knappen og noen få andre knapper i tillegg kan du betjene enheten med hansker, eller i røff sjø uansett.
Takstativet har jeg ikke begynt på, HDSen som skal stå ute mangler det meste, Elite 4 HDI som jeg skal teste kom litt sent og SonarHub og TM150 som skal gi CHIRP til HDSene mine befinner seg et sted i posten. Kort sagt ble det sjøsetting i dag uansett, og det eneste av det nye som faktisk kom på plass i tide var en Lowrance HDS 5 Gen 2 inne som tillegg til en HDS 8 som var der fra før.
Brukbart med skjermflate på dashen nå... |
Sjøsettingen var forresten en liten utfordring i seg selv. Slippen ved Storøen er ganske bra, men den er bittelitt slakk for min smak. Med Silveren holdt det med et solid knuff for å få den av hengeren, men Evadaen stod bom fast. Jeg tok i alt jeg maktet, med gynging av båten frem og tilbake som eneste resultat. Ikke f om hun ville ut i vannet.
Jeg burde sikkert hatt litt mer forståelse for at hun ikke ville bade riktig enda. Det var ingen andre båter på vannet, og vannet var bikkjekaldt. (3,5-4 grader). Men bade skulle hun, og med god hjelp av en kar som stoppet opp og hjalp meg fikk vi henne av hengeren. Jeg får smøre opp rullene på hengeren og se om det kanskje hjelper litt, for når den nye ekkoloddgiveren kommer må hun opp igjen så jeg får montert den på akterspeilet.
Der var hun på plass, litt ensom foreløpig. |
Etter stuing av diverse flytevester, tauvverk, fendere og alt det andre dillet som hører båtlivet til, rigget jeg noen stenger og tøffet utover. Tanken var egentlig å komme seg rundt Frognøya og gå opp i Nordfjorden for å logge data og dorge etter gjedde. Men Tyrifjorden gikk hvit, så jeg snudde rundt ved Purkøya i steden, og holdt meg på innsiden av Geitøya den drøye timen eller så jeg fisket før jeg ga meg.
På den timen mistet jeg en liten ørret som tok en 8" Lifelike Suspending Bloody Pike jeg kjøpte i vinter:
Utsikt fra førerplass |
Bølger fra akterdekk |
På den timen mistet jeg en liten ørret som tok en 8" Lifelike Suspending Bloody Pike jeg kjøpte i vinter:
Det var ikke småørret jeg hadde i tankene når jeg kjøpte den karen, men skitt au. Etter å ha satt en wobler i bunnen, og mistet stangparavanen i samme slengen, ble jeg lei vinden og tøffet tilbake til brygga.
Jeg var forresten en tur på båtmessen i går. Jeg fikk egentlig ikke sett så mye av messen i praksis, det dukket opp diverse kjente ansikter og dermed ble jeg stående og skravle bort tiden jeg hadde til disposisjon. Men jeg fikk gått innom ProNav sin stand, og klådd en hel del på to spennende nyheter fra Simrad.
Første nyhet var Simrad NSO Evo2. Denne er langt utenfor hva jeg kan forsvare økonomisk, men FOR EN ENHET. ProNav hadde en utstilt, og jeg var heldig nok til å få den demonstrert av en kar som virkelig kan sine saker (Torgeir hos ProNav). Jeg ble så imponert at jeg glemte å ta bilder, men ta en kikk på denne videoen for en ide om hvor rask denne enheten er.
Jeg var forresten en tur på båtmessen i går. Jeg fikk egentlig ikke sett så mye av messen i praksis, det dukket opp diverse kjente ansikter og dermed ble jeg stående og skravle bort tiden jeg hadde til disposisjon. Men jeg fikk gått innom ProNav sin stand, og klådd en hel del på to spennende nyheter fra Simrad.
Første nyhet var Simrad NSO Evo2. Denne er langt utenfor hva jeg kan forsvare økonomisk, men FOR EN ENHET. ProNav hadde en utstilt, og jeg var heldig nok til å få den demonstrert av en kar som virkelig kan sine saker (Torgeir hos ProNav). Jeg ble så imponert at jeg glemte å ta bilder, men ta en kikk på denne videoen for en ide om hvor rask denne enheten er.
Jeg fikk også lekt med en enhet som kanskje er litt nærmere min liga rent økonomisk. Simrad NSS Evo2. Meget bra brukergrensesnitt, innebygget enkeltbånds CHIRP (som i Lowrance Sonar Hub), innebygget StructureScan (som i Lowrance HDS Touch) og kombinert touch-skjerm og en veldig hendig roto-knapp som gjør det enkelt å betjene enheten. Fordelen med touch-skjerm er at alt blir mer intuitivt, og ved å ha roto-knappen og noen få andre knapper i tillegg kan du betjene enheten med hansker, eller i røff sjø uansett.
Kommentarer
Legg inn en kommentar