Ett besøk på
båtmessen i Gøteborg har vært en tradisjon for undertegnede i flere år, og er en hyggelig form for virkelighetsflukt fra vinteren hjemme. Med musikk på ørene og godt lesestoff er bussturen fort unnagjort, og jeg får en sniktitt på hva som er av nyheter for 2014 før de hjemlige messene starter. Messen i Gøteborg har vanligvis også mer utstyr og båter egnet for sportsfiske enn de norske messene, hvor cabincruisere og seilbåter har lett for å dominere. Det er nok av disse i Gøteborg også, men heldigvis dominerer de ikke messen fullstendig. Ikke minst gir båtmessen meg en unnskyldning for et innlegg på bloggen, smekkfull av min vanlige subjektive synsing. Ta det for det det er.....
Følgende nyheter var verdt en kikk:
Honda med ny 80 og 100 HK - nå også med trollingfunksjoner som tilleggsutstyr. Trollingfunksjonen er kort og godt en mulighet til å fininnstille turtallet på motoren slik at man kan få akkurat perfekt fart for trolling, eller for å få båten til å gå veldig sakte i trange farvann. Lavere vekt enn forgjengerne og ett litt "slankere" design med smalere topp, og selvfølgelig NMEA2000-klare så de kan plugges rett i nettverket for å få opp motordata på feks en Lowrance HDS.
QuickSilver Capture 605 Pilothouse - spennende nyhet for havfiskeren eller andre som ikke kjører rundt med båten på henger til hverdags. Ikke noen utpreget familiebåt, men med et akterdekk du kan arrangere utendørskonsert på. Mulighet for utendørs styreposisjon er noe jeg savner i Evadaen, og som er veldig praktisk ved både havfiske og trolling. Slettes ikke værst førsteinntrykk fra QuickSilver.
Olympic 620 C - Trollingfiskeren bør få vann i munnen ved synet av denne, men den har i overkant langt overheng på taket som vil gjøre håndteringen av stenger på alterdekket til en slitsom affære. Skrogene til Olympic har tradisjonelt vært skikkelige sjøskrog, men jeg var litt spent på innredningen i denne. Løsningen med pantry (båtkjøkken) ved siden av førerplassen og under passasjersetet virket ikke spesielt gjennomtenkt, men forhåpentligvis kommer den også med andre innredningsløsninger. (Båtene lages stort sett på bestilling, så det er mulig å endre på endel detaljer. Kanskje det overhengende taket også?) Båten ellers hadde mye gjennomtenkte detaljer, soveplass til tre og en meget bra førerplass med god plass til all elektronikken trollere gjerne vil ha. 958 kg tørrvekt og anbefalt HK på 90-175.
|
Olympic 620 C front |
|
Olympic 620 C akter |
|
Olympic 620 C med for langt tak.... |
Olympic var ellers representert med 520 C og ikke minst 580 C modellen som jeg falt for på Båter i Sjøen i 2013. Begge er såkalte walkaroundbåter, en båttype som forsøker å kombinere lav vekt med nok kabin til at man kan overnatte en natt eller to. 520 C har akkurat lang nok kabin for mine 185 cm, men med en tørrvekten på under 700 kg på en vannlinje på 520 cm er det slettes ikke værst å gi brukbar soveplass til to voksne. 520 får derimot trekk for litt lav takhøyde under biminitoppen og litt dårlig plass til elektronikk. Olympic 520 C har en tørrvekt på 620 kg anbefalt motorstyrke på 50-100 HK.
|
Olympic 520 C |
Silver Fox Avant 485 (og Wolf 510 Avant) - Silvers kjente aluminiumsskrog, men med ny sidemontert styrepulpet med ekstra bredde. Med denne løsningen synes jeg Silver fjerner seg mer fra "sportsfiskebåt" og går mer i retning av "sol og bad". Den brede konsollen stjeler mye plass og blir i overkant dominerende i såpass små båter, selv om den passer bedre i Wolf enn Fox.
|
Silver Fox 485 Avant |
|
Silver Fox 485 Avant |
|
Silver Fox 485 Avant |
|
Silver Fox 485 Avant med rar brakett bak? |
På det siste bildet over ser du en form for U-bit som er sveiset fast på akterspeilet, og som jeg ikke skjønner hva er. Selgeren visste ikke hva den var til han heller.
Jeg har ikke sjekket hva den store konsollen gjør med totalvekten, men båten blir neppe lettere i hvert fall. Kanskje på tide å øke maks anbefalt HK etterhvert Silver? Samtidig fortsetter Silver med den litt rare plastliknende platen over båtens baug, som gjør det vanskelig å montere planerboardmast eller frontmontert elmotor. (Samtidig som den gir båtene et litt billig image med sin plastliknende finish og rare glipper og kanter.) Som Silverfan er jeg litt skuffet nå kjenner jeg... På den positive siden leveres Silver i Norge nå via samme nettverk som Honda, så tiden da alle Silver hadde en svart amerikaner i hekken er forbi. Der fikk jeg slengt litt med kjeften også..... ;)
Alumacraft Escape 145 Tiller - erstatter Fisherman 145, rendyrket sportsfiskebåt uten konsoll for spinnfiske og vertikalfiske. Noen lettvekter er denne aluminiumsbåten ikke, men med plenty bredde og masse plass er den slettes ikke så værst. Som på mange andre amerikanske sportsfiskebåter av denne typen er jeg litt skeptisk til at den er så åpen bak, noe kjøperne tydeligvis også erfarer siden de fleste ettermonterer "splashguards". Splashguards er en slags omvendte skvettlapper, dvs plater i gummi eller mykplast som hindrer vannet i å sprute inn i båten ved reversering eller driftfiske i litt grøvre sjø. Som på nyere Tracker har også Alumacraft et smart skinnesystem på relingen for å montere diverse leketøy, dvs stangholdere, dypriggbrakett, ekkolodd, koppholdere og stort sett alt annet du måtte finne på å ville ha i båten. Escape 145 finnes også med sidekonsoll, men fortsatt med den samme åpne løsningen bak.
|
Alumacraft Escape 145 Tiller |
|
Artig løsning for motorinstrumenter når man ikke har konsoll |
|
Klar for frontmontert ekkolodd og elmotor |
På bildet under ser du Alumacrafts lure løsning for å stroppe båten til hengeren. En passelig ring på selve skroget, og vips så er utfordringen med lange jekkestropper som lager kaos borte. Samtidig ser man godt at Alumacraft fortsatt er flatbunnet, dette er ikke båten for krapp sjø.
|
God løsning på stropping, og flat bunn |
Motorguide Xi5 - frontmontert elmotor med innebygget GPS, direkte konkurrent til Minn Kota IPilot. Brunswick hadde kun en Motorguide utstilt, men det var til gjengjeld Xi5, for anledningen koblet til ett Lowrance Elite 7x HDI for å vise den innvendige giveren som er ferdig montert inne i selve motorhuset. Dessverre var ikke fotpedalen for styring koblet til, men etter å ha lekt med fjernkontrollen og motoren sitter jeg igjen med et positivt inntrykk.
|
Motorguide Xi5 og fotpedal |
|
Motorguide Xi5 og Lowrance Elite 7 HDI |
|
Tydelige LED som viser status |
|
Oppfelt |
Prisene for Xi5 i Norge er ikke klare enda, men her er de svenske veiledende prisene på 55LBS (12V, dvs ett batteri) varianten med 48" lengde:
- Fotpedal 12.400,- (790,- USD)
- Fotpedal og innebygget ekkoloddgiver 16.800,- (890,- USD)
- Fotpedal, giver og GPS 20.300,- (1.230,- USD u/giver men med GPS)
Prishoppet på 4.400,- for innebygget ekkoloddgiver er helt latterlig, ikke minst hvis du skal bruke Lowrance Spotlight Scan siden det uansett er en annen giver. Til sammenlikning koster Lowrance sin standard 83/200 ekkoloddgiver for hekkmontering 700,- I tillegg er 20.300,- for innebygget GPS dessverre over tilsvarende Minn Kota også, og nesten tre ganger prisen av hva den koster i USA (US pris i parantes). Til sammenlikning koster en Minn Kota PD55 med IPilot 11.000,- hos Mjøsservice og US pris er 930,- USD. Vi får håpe at prisene i butikk blir mer fornuftige, for det vil bli tøft for Motorguide hvis de skal legge seg 40% over konkurrenten i pris. US-prisene er hentet fra www.cabelas.com, så du kan sjekke selv.
Dette skulle jeg gjerne ha sett litt på, men disse var ikke klare for messen.
- Lowrance Sonar Hub - Modul for Lowrance HDS med mulighet for CHIRP, Structurescan og SpotLight Scan.
- Lowrance Spotlight Scan - høyfrekvent ekkoloddsmodul til Lowrance HDS som ser 360 grader rundt båten via ekkoloddgiver montert på frontmontert elmotor.
- Simrad NSS Evo2 - oppgradering av Simrads glimrende NSS-serie av kartplottere og ekkolodd.
Neste messe er Sjøen for alle på Fornebu 12.-16. mars. Bare å glede seg, sesongen kommer snart. :)
Kommentarer
Legg inn en kommentar