Gå til hovedinnhold

Steins- og Oslofjorden 22.12.13 - vind....

Det er på dager som denne jeg husker hvorfor jeg valgte å bruke etiketten "Turrapport" i steden for å kalle innleggene fra fisketurer "Fangstrapport".... Jeg var i tvil om jeg skulle fiske eller ei i dag, og for første gang på lenge sitter jeg med en følelse at jeg skulle gjort som resten av familien; spist julegrøt hos søsteren min. Men fiske er for meg som heroin for en rusavhengig, jeg klarer bare ikke å la være når anledningen byr seg.

Dagen begynte 06.00, og med Silveren på slep var målet Steinsfjorden. Siden det var meldt mer vind enn bak en Boeing 747, var tanken at Steinsfjorden skulle være skjermet nok til å være fiskbar selv med de 12-16 m/ sek som YR truet med. Ved båtslippen på Storøen var det søkke mørkt når jeg kom, og vinden kastet sjøspruten opp over veien. Første utfordring var å rygge pent ut på båtslippen, det er vanskelig nok alene i mørket, men i dag var det enda vanskeligere å se noe siden vind, regn og sjøsprut gjorde speilene på Teriosen ubrukelige. Jeg fikk ut båten etter litt knoting, men når jeg gikk ut av bilen så jeg at jeg hadde bommet på det ene av de to støpte sporene, så det ene hjulet på hengeren hadde vann godt over hjullageret. Heldigvis i ferskvann, men ikke helt bra uansett.

Neste utfordring kom når båten gikk av hengeren, det blåste så hardt at jeg ikke fikk Silveren inn på land ved det vanlige fortøyningspunktet. Jeg måtte geileide henne den andre veien, mot glatte svaberg i steden for den relativt trygge steinrøysen jeg vanligvis fortøyer ved mens jeg parkerer bil og henger.

Men jeg kom meg på vannet, regnet forsvant, skyene letnet og jeg kom inn i Steinsfjorden omtrent samtidig som de første solstrålene kom over åskammen i øst.




Soloppgang 1
 

Soloppgang 2

Planen i dag, var å drifte langsmed kantene, med en stang med agnfisk på slep og så vertikalfiske mer aktivt med stang nummer to. En slags mellomting mellom vertikalfiske og slowtrolling med agnfisk, ideen virket i hvertfall god. Dessverre viste det seg at selv med drivankeret ute, var avdriften altfor sterk til fornuftig vertikalfiske, og selv med 60 gram bly på var det en utfordring å få agnfisken ned. Siden jeg ikke har noen dupper som tåler 60 gram bly, ble det hele ganske keitete og bare stress. Jeg endte opp med å spinnfiske, ved å kaste skrått med vinden og inn mot land ble det ikke så galt. Jeg oppdaget etterhvert at jeg hadde glemt "kjøkkenvesken" min hjemme, og uten termos, matpakke, kamera og minnekort sank motivasjonen som en stein. Etter et par timers denging ga jeg meg, og satte nesen i retning båtslippen igjen.

Heldigvis hadde vinden dreiet og løyet, så det gikk i hvertfall greit å få båten opp igjen.


Mindre vind og bølger ved avreise


På vei hjemover tikket det inn en sms fra min kjære og uendelig tålmodige samboer, som sa at det var strålende solskinn og ikke så mye vind hjemme ved Høvik. Jeg svingte derfor bare kjapt hjemom, hentet det berømmelige nettet og så ble neste stopp båtslippen på Kadettangen i Sandvika. Om ikke annet, så kunne jeg i hvertfall få en torsk eller ti?

Slippen på Kadettangen er litt i slakkeste laget til å begynne med, og med springflo var slippen nesten som et stuegulv. Jeg rygget så langt ut jeg turde, slapp båten forsiktig av hengeren til akterspeilet traff bunnen, og så kjørte jeg bil og henger fremover til båten lå i vannet, delvis med god bunnkjening. Ikke direkte smidig, men noen fordeler er det med aluminiumsskrog. Bil og henger ble parket på kaia som vanlig.

Jeg begynte fisket i sundet mellom Ostøya og Brønnøya, men vinden gjorde det vanskelig. Jeg fikk i hvertfall mine nye Lunker City jigger i vannet. Jeg har kjøpt de på Nordisk Sportsfiske på Lysaker, tanken var å teste signalfargene etter røye i Tyrifjorden. Men gult og rødt pleier å være gode torskefarger også, så da fikk det stå til. (Jeg brukte diverse Relax shadjigger også, de er klassiske torskekillere.)


4,5" Shaker #143 Atomic Chicken

Lunker City Shaker (8 stk i pakke til 109,-) er litt av en klassiker ved vertikalfiske, men fungerer glimmrende ved vanlig kastefiske også. Flott halebevegelse, og kroppen svinger fra side til side (gjerne kalt bellyflash) mens den svømmer.

4" Swimmin Ribster #143 Atomic Chicken

Lunker City Swimmin Ribster (10 stk i pakke til 99,-) er ny for meg. Den er ikke en vanlig curlytail (curlytail = jigg med markhale), men har en shadliknende hale med Curlyliknende kropp og ribber på siden. Fin gange i vannet, men uten bellyflash.

Owner Bullethead 5/0 krok i 1 og 3/4 ounce

For ordens skyld, krokstørrelsen er den samme, vekten er ca 20 gram for 3/4 og ca 30 gram for 1 ounce. Owner er litt større i krokstørrelsene enn de fleste andre, 5/0 Owner er omtrent som 6/0 eller til og med 7/0 fra andre merker. Disse jigghodene er en av mine favoritter, grei pris (3 stk i pakke til 79,-) topp kvalitet på krokene og jiggkroppene sitter godt. (Men på store shadder for gjeddefiske bør man uansett legge på litt superlim før man trer på jiggkroppen.)

Ferdig rigget torskekiller



Neste stopp var sundet mellom Kjeholmen og Grimsøya, der var i hvertfall vinden ikke noe problem, og det var noen torsk hjemme også. Men drivankeret måtte til her også:

Drivanker er kjekt å ha


Neste, og lengste, stopp ble sundet mellom Grimsøya og Snarøya. Det var tung sjø i sundet, men den var av typen rullende bølger, ikke de krappe og leie som bryter.

 
Fisk (grønn sirkel) på vei opp mot jiggen (sort sirkel)

Fisken går ned igjen

Og opp igjen, ikke lett å bestemme seg tydeligvis


 
På baksiden av Grimsøya var det flere småtorsk som kikket på jiggenene min.


Fisk på vei opp og så ned igjen (grønne ringer)

Fisk (grønn ring) følger jiggen (sort ring), går ned og så opp igjen mot jiggen


Og slik ser den ut over vann...


Jeg prøvde forresten et par nye varianter (nye for meg i hvertfall) av Toros Rett i Koppen i dag. Begge var gode, kjekt å ha på tur.

Nudelsuppe og Grønnsaksuppe

Tilbake ved båtslippen lå det en hilsen fra kommunen på bilen min, en hilsen av den gule og dyre typen. Det er tydeligvis ikke lov å parkere på kaia ved Kadettangen lengre, så da er det på tide å finne seg en ny båtslipp siden den andre parkeringen ved Kadettangen er dyr og uegnet for bil med henger. 

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?