Gå til hovedinnhold

USB-lader på plass i Silveren

I DETTE innlegget skrev jeg at jeg har kjøpt et kombinert bryter- og sikringspanel, og to 12V-laderuttak.

I går koblet jeg på ledninger på 12V-laderen som har to USB-kontakter i. Denne er ideell for lading av moderne telefoner og nettbrett siden disse gjerne kommer med USB-kabel for lading. Dermed slipper jeg å styre med en egen lader av "sigarettennertypen" til disse tingene.

Alle gode ting er tre
Bortsett fra selve kontakten med et gummideksel på, består den av en låsering som skal skrus på fra baksiden og et plastbeslag som skal festes med to M4-skruer på utsiden. Skruene bør være av typen for innfelling, for hullene er konet slik at skruene blir liggende plant med overflaten på beslaget.

Ledninger og kontakter

Resten av det elektriske småtteriet får du på Clas Ohlson og Biltema. Ledninger i passende dimensjon, hunnkontakter for kobling mot hannkontaktene bak på uttaket og noe for å koble mot batteri eller bryterpanel, samt krympeslanger og gummitape er det som trengs for det elektriske.Av verktøy er en skarp kniv og en ledningstang kjekt å ha.

Ferdig koblet og klart for montering

Med ledninger og kontakter på plass, kunne dagens økt i båten begynne. For å montere trenger man en liten skiftenøkkel, en flat skrutrekker, borr på 2 og 4 mm, verktøy for å skjære et 30 mm hull, lim (Sikaflex eller TEC-7), syl, drill, syrefaste skruer/ muttere/ skiver og litt øyemål.

Husk at du alltid bør forborre når du skal borre i glassfiber med gelcoat på, et borr på 2 mm er perfekt for dette. Uten forborring har gelcoaten lett for å sprekke.

Batteridrill er kjekt å ha.


Håndverktøy
Et bilde av hvordan det så ut før jeg fant frem drillen:

Før

Etter å ha skjært hull:
30mm hull

Og ferdig:
Ferdig skrudd og limt
Man bør ikke spare på tetningsmiddelet uansett om hullene man lager er over eller under vannlinjen. Jeg brukte TEC-7 denne gangen, og du ser at det tyter litt ut mellom selve kontakten og frontdekselet. På den måten vet man at det er skikkelig tett. Når jeg koblet til strømmen, oppdaget jeg noe jeg ikke hadde fått med meg før, nemlig den lille grønne dioden som viser at alt er som det skal. Dioden betyr at uttaket vil trekke litt strøm selv om det ikke er i bruk, så dette skal kobles via bryterpanelet når jeg kommer så langt.

Tett på

Så var det tid for å teste. IPad med standard ladekabel plugget rett inn, og den lader som en drøm. :)

In action




Kommentarer

  1. Akkurat samme operasjon utført i skibsplasten tidligere i sommer - :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg burde gjort dette for lenge siden, og må få på plass noe tilsvarende i Evadaen også. Bare jeg som må få ut den berømmelige fingeren...

      Slett
  2. Kjekt prosjekt! :-)
    Dette blir vel koblet til et ekstra forbruksbatteri?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kjetil!
      Nja... Ikke enda i hvertfall. :) Jeg har vurdert det, og regnet litt på hva motoren lader kontra strømforbruket. Så lenge jeg dorger vil det ikke være noe problem, men jeg må holde et øye med voltmeteret på HDSen inntil jeg får en gefühl på hvordan dette går. Frem til nå har Hondaen gitt så mye ladesteøm at batteriet ikke har tapt seg i det hele tatt i løpet av en sesong, så jeg tror dette skal gå bra. :)

      Slett
  3. Ja med motoren gående hele tiden går det nok bra. :-) Kjekt å ha lademuligheter i båten!

    SvarSlett
  4. Hondaen lader 17A, så ved mindre regnestykket mitt er helt på villspor skal det gå bra. Vi får se når jeg kommer meg på vannet igjen, forhåpentligvis til helgen allerede. :)

    SvarSlett
  5. Ladingen er avhengig av turtallet... Hvilket turtall trenger du for å lade 17A da?

    SvarSlett
  6. Godt poeng, som jeg ikke har tenkt så nøye på. :) Jeg vil tippe at det er i området 5-6.000 omdreininger et sted, hva den gir ved dorgefart på 1-1500 omdreininger vet jeg ikke.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…