Gå til hovedinnhold

USB-lader på plass i Silveren

I DETTE innlegget skrev jeg at jeg har kjøpt et kombinert bryter- og sikringspanel, og to 12V-laderuttak.

I går koblet jeg på ledninger på 12V-laderen som har to USB-kontakter i. Denne er ideell for lading av moderne telefoner og nettbrett siden disse gjerne kommer med USB-kabel for lading. Dermed slipper jeg å styre med en egen lader av "sigarettennertypen" til disse tingene.

Alle gode ting er tre
Bortsett fra selve kontakten med et gummideksel på, består den av en låsering som skal skrus på fra baksiden og et plastbeslag som skal festes med to M4-skruer på utsiden. Skruene bør være av typen for innfelling, for hullene er konet slik at skruene blir liggende plant med overflaten på beslaget.

Ledninger og kontakter

Resten av det elektriske småtteriet får du på Clas Ohlson og Biltema. Ledninger i passende dimensjon, hunnkontakter for kobling mot hannkontaktene bak på uttaket og noe for å koble mot batteri eller bryterpanel, samt krympeslanger og gummitape er det som trengs for det elektriske.Av verktøy er en skarp kniv og en ledningstang kjekt å ha.

Ferdig koblet og klart for montering

Med ledninger og kontakter på plass, kunne dagens økt i båten begynne. For å montere trenger man en liten skiftenøkkel, en flat skrutrekker, borr på 2 og 4 mm, verktøy for å skjære et 30 mm hull, lim (Sikaflex eller TEC-7), syl, drill, syrefaste skruer/ muttere/ skiver og litt øyemål.

Husk at du alltid bør forborre når du skal borre i glassfiber med gelcoat på, et borr på 2 mm er perfekt for dette. Uten forborring har gelcoaten lett for å sprekke.

Batteridrill er kjekt å ha.


Håndverktøy
Et bilde av hvordan det så ut før jeg fant frem drillen:

Før

Etter å ha skjært hull:
30mm hull

Og ferdig:
Ferdig skrudd og limt
Man bør ikke spare på tetningsmiddelet uansett om hullene man lager er over eller under vannlinjen. Jeg brukte TEC-7 denne gangen, og du ser at det tyter litt ut mellom selve kontakten og frontdekselet. På den måten vet man at det er skikkelig tett. Når jeg koblet til strømmen, oppdaget jeg noe jeg ikke hadde fått med meg før, nemlig den lille grønne dioden som viser at alt er som det skal. Dioden betyr at uttaket vil trekke litt strøm selv om det ikke er i bruk, så dette skal kobles via bryterpanelet når jeg kommer så langt.

Tett på

Så var det tid for å teste. IPad med standard ladekabel plugget rett inn, og den lader som en drøm. :)

In action




Kommentarer

  1. Akkurat samme operasjon utført i skibsplasten tidligere i sommer - :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg burde gjort dette for lenge siden, og må få på plass noe tilsvarende i Evadaen også. Bare jeg som må få ut den berømmelige fingeren...

      Slett
  2. Kjekt prosjekt! :-)
    Dette blir vel koblet til et ekstra forbruksbatteri?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kjetil!
      Nja... Ikke enda i hvertfall. :) Jeg har vurdert det, og regnet litt på hva motoren lader kontra strømforbruket. Så lenge jeg dorger vil det ikke være noe problem, men jeg må holde et øye med voltmeteret på HDSen inntil jeg får en gefühl på hvordan dette går. Frem til nå har Hondaen gitt så mye ladesteøm at batteriet ikke har tapt seg i det hele tatt i løpet av en sesong, så jeg tror dette skal gå bra. :)

      Slett
  3. Ja med motoren gående hele tiden går det nok bra. :-) Kjekt å ha lademuligheter i båten!

    SvarSlett
  4. Hondaen lader 17A, så ved mindre regnestykket mitt er helt på villspor skal det gå bra. Vi får se når jeg kommer meg på vannet igjen, forhåpentligvis til helgen allerede. :)

    SvarSlett
  5. Ladingen er avhengig av turtallet... Hvilket turtall trenger du for å lade 17A da?

    SvarSlett
  6. Godt poeng, som jeg ikke har tenkt så nøye på. :) Jeg vil tippe at det er i området 5-6.000 omdreininger et sted, hva den gir ved dorgefart på 1-1500 omdreininger vet jeg ikke.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend. The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP. HDS Gen 2 , true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4". HDS Gen 2 Touch , true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12". Elite HDI , "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7". Elite CHIRP , as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".   HDS Gen 2 Units from this series are seen while fishing

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?