Gå til hovedinnhold

Besøk på Båter i sjøen

Siden messa ligger rett utenfor jobben, stakk jeg innom på vei hjem fra jobben. Besøket ble litt kortere enn planlagt, siden det begynte å regne.

Jeg rakk dog innom de to standsene jeg ønsket, så det var selve båtkikkingen som ble litt vel fort gjort.

Den første standen som stod på listen min var ProNav, importør av Navicoproduktene Simrad/ Lowrace med flere. Jeg håpet de hadde den nye Lowrance Elite 5 HDI utstilt, og det hadde de. Mine tidligere antagelser om at denne blir en veldig bra "stand alone" enhet ble bekreftet etter litt "klåing". Lettfattelige og enkle menyer, kombinert med en 5" skjerm, glimrende 2D-ekkolodd og en helt ok kartplotter bør gjøre denne til en "hit". At den har HDI er et stort pluss, ikke minst for vertikalfiskere, siden det høyfrekvente HDI-ekkoloddet gjør det enklere å feks skille ekko fra en stim med småfisk fra ekko fra en større fisk. Det gjør det også enklere å skille fisk fra bunnvegetasjon, kort sagt er det en hjelp til å forstå ekkoloddbildet bedre. Det stod dessverre ikke noen pris der, men det er lov å håpe at prislappen havner nærmere 5.000,- enn 6.000,- i hvertfall. Det eneste jeg savner er en "exit"-knapp, altså en knapp for å gå et steg bakover i menyene. 

Pronav hadde også koblet opp en Simrad NSS 12 (stooor ekkolodd/ kartplotter) med GoFree WIFI. Sistnevnte gjør at du via ethernet kan gjøre Simrad og Lowrance (HDS) enheter i stand til å trådløst kommunisere med smarttelefoner og nettbrett. Jeg hadde lastet ned (gratis) app for dette til både IPhone og IPad Mini på forhånd, og nå fikk jeg testet dette i praksis. Som forventet kunne Iphonen speile skjermen på Simradenheten, mens IPaden også kunne styre enheten. (Alt bortsett fra autopiloten, den muligheten er sperret av sikkerhetsmessige årsaker.) 

GoFree WIFI baserer seg altså på ethernet, ikke NMEA2000. Den kan brukes mot Simrad og Lowrance HDS Touch og HDS Gen 2. For HDS Gen 2 gir den dog kun mulighet for speiling uansett om du bruker smarttelefon eller nettbrett. I båtene jeg disponerer vil det uansett kun være speilingsfinksjonen som er aktuell, og har du først kjøpt deg et slagskip så du virkelig må bevege deg for å nå kartplotter og ekkolodd, har du sikkert råd til Simrad eller HDS Touch uansett. :)

Det er virkelig synd Navico ikke har oppgradert mykvaren til HDS Gen 1 for GoFree WIFI, den hadde vært perfekt i kabinbåten.....

Ellers trykket jeg endel på både Simrad NSS 7 og NSS 12, begge er enheter jeg liker fra før, og Lowrance HDS Touch 7 og Touch 12. For både Simrad og Lowrance er det kun skjermstørrelsen som er forskjellen på 7 vs 12. Jeg er ikke helt fan av HDS Touch (enda), løsningen til Simrad med vrihjul og noen knapper sammen med touchskjerm faller bedre inn i min smak.

Det er forresten ca 15% prisavslag på alle Lowrance og Simrad på standen (og sikkert de andre Navicoproduktene også). 

Neste stopp var Garmin. Her var det først og fremst deres "rimelige" CHIRP-ekkolodd jeg ville se på, og de hadde begge to utstilt, femtommeren hadde de både innfelt og på brakett. I motsetning til Navico, har Garmin valgt å la WIFI (og Bluetooth) være innebygd i enhetene, så her trenger du ikke en ekstra elektronisk dings for å koble trådløst mot smarttelefon eller nettbrett.

Femtommeren heter Garmin GPSMAP 527xs (GPSMAP 527 er en ren kartplotter, altså uten ekkoloddfunksjonen) og har altså Garmin sin rimelige CHIRP-løsning hvor for CHIRP som kan gi ekkoloddsveip i spekteret 40-210 kHz, riktignok delt opp i tre bolker av frekvenser. Ikke "highend" CHIRP, men slettes ikke værst for oss med vanlig lønnsinntekt. Med CHIRP-giver montert, kan du enkelt velge om du vil kjøre med CHIRP eller så kan du sette den frekvensen du vil. Dette med å velge egnet frekvens har feks Furuno også, men ikke i denne prisklassen. GPSMAP 527xs koster 7.775,- uten svinger.

I tillegg til CHIRP-giver, kan du velge en 77/200 eller den klassiske 50/200 kHz varianten. CHIRP-giveren opererer i spekteret 95-155 kHz og er nødvendigvis den dyreste med sine snaue 2.500,- Det er forresten Airmar som produserer denne giveren, noe som borger for en viss kvalitet.

Oppløsningen er 480x640, som kanskje er litt lite med tanke på skjermens størrelse og form, siden CHIRP nettopp gir mulighet for ekstremt detaljerte ekkoloddbilder. Som alltid med Garmin, er menyene enkle og lettfattelige, du trenger knapt nok å lese bruksanvisningen. Kartplotterfunksjonen er i kjent Garmin-stil, men det var altså ekkolodddelen jeg var mest spent på. :)

527xs med delt skjerm kart/ekkolodd

Bildet over viser en ting som Garmin IKKE har skjønt enda, nemlig at ekkolodd gjør seg best i høyden på skjermen, ikke bredden. Ikke helt overraskende at de prioriterer kartbildet, men jeg hadde helst sett at dette bildet viset en vertikalt delt skjerm, ikke en horisontalt delt skjerm.Ekkolodddelen har tradisjonelt vært Garmins svake punkt, men her virker det som de virkelig har gjort et helhjertet forsøk. Bildet under viser en funksjon jeg savner på min egen HDS, nemlig et delt skjermbilde hvor den ene halvdelen viser hele vannsøylen, mens den andre viser området du har zoomet inn på. Den geniale biten er at i bildet for hele vannsøylen har du en liten "boks" som viser hvilken del av vannsøylen du har zoomet inn på og som du kjapt og enkelt flytter opp og ned med piltastene. Du trenger altså ikke å åpne noen meny for å endre hva du har zoomet inn på, og å endre zoom (2x eller 4x) er gjort med et tastetrykk. Veldig enkelt, pluss i margen til Garmin der.


527xs delt skjerm ekkolodd/ekkolodd


Syvrommeren er "widescreen" og teknisk veldig lik femtommeren med unntak av at den har touchscreen. Som for femtommeren kommer den som ren kartplotter (GPSMAP 721), og som kombinasjonsapparatet GPSMAP 721xs. Dessverre var ikke den utstilte enheten koblet mot en giver eller et demoprogram, så denne fiske jeg ikke trykket på. 14.200,- er prisen uten svinger.


721xs dessverre ute av drift





Den siste standen jeg ville innom var Raymarine. Jeg ville ta en kikk på Raymarine Dragonfly, som er Raymarines rimelige CHIRP-ekkolodd, i en enhet som også har kartplotter og høyfrekvent ekkolodd. Men der var det virkelig pakket med folk, så jeg fikk bare et raskt glimt av den før jeg gikk videre. Sammen med Garmin GPSMAP 527xs er Dragonfly den eneste muligheten for å oppleve CHIRP til under 10.000,- Får satse på at jeg får klå på Dragonfly ved neste anledning.

På båtfronten var nesten alle de vanlige sportsfiskefavorittene der, men det var faktisk en nykommer som jeg brukte mest tid på. Olympic er et nytt båtmerke for meg, men disse båtene har visst vært produsert i 13 år eller så. De er derimot nye i Norge, så jeg får være unnskyldt for at den har gått under min radar foreløpig. For 240.000,- kan Olympic 580C med en Suzuki DF 90 ATL bli din....

Det som fanget min oppmerksomhet, bortsett fra en frossen men hyggelig svensk selger, var den brede plassen mellom konsollen og rekka, kombinert med god høyde på rekka. Noen såkalte walkaround-båter krever omtrent sikringstau for å komme rundt, men ikke på denne. Kjekt hvis man skal ha planerboardmast i front, ved ilandstigning og ikke minst ved vanlig spinnfiske.

Vel ombord, ga de 6,25 meterne med totallengde god plass. Modellnavnet 580 kommer av lengden ved vannlinjen, forskipet er altså laaaangt. Ikke stor risiko for å kjøre nesa ned i bølgene der med andre ord. Bredden på 2,28 m borger for god plass og sidestabilitet, som sammen med 19 graders skrogvinkel bør gi en båt med flotte sjøegenskaper. Det er en grov steglist på skroget for å hjelpe på planingsterskelen.

Vekten på 750 kg er slettes ikke værst med de målene, og med mine 1,85 meter på strømpelesten kunne jeg fint sovet noen netter i kabinen. Sannsynligvis hadde min kjære og jentungen kunnet sove godt også, og med en skikkelig gjennomtenkt kalesjeløsning og varmeapparat kan sesongen strekkes. (Begge deler er ekstrautstyr.) Det eneste er at det kun er 182 cm fra dørk til kalesjetak, men det kan ha noe med at båten er gresk av opprinnelse....

Det grusommet teakfargede plastbelegget er heldigvis ekstrautstyr, ellers er båten på bildet under standardutstyrt. 



Olympic 580C - et artig bekjentskap


Båten er klassifisert i CE-systemet med en C, og godkjent for hele 8 mennesker. Godt at selvlensen ligger høyt over vannet dersom du skal prøve deg med så mye folk ombord. Se www.olympicboats.se for mer informasjon. Spørs om ikke denne må inn på listen jeg sender til julenissen. :)




Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…