Gå til hovedinnhold

Oslofjorden 20.05.13

NB! Dette innlegget inneholder noe feilaktig (i hvertfall usikker) informasjon. Det kan hende at HDS og Globalmap IKKE deler kartdata, og at jeg har blitt "lurt" av at HDSen kan ha kart over indre Oslofjord installert som standard. Jeg skal teste det neste gang jeg er ute. Se Fiskersiden for mer info.

I kveld ble det tid til noen timer på vannet. Sjøsatte ved Kadettangen i Sandvika klokken 19.50 og var på land igjen 22.50. Hvis du vil bruke den slippen nå, så vær obs på at det er litt leit å parkere der nå siden kaia er gjerdet inn.

Det var blikk stille på fjorden og lavvann når jeg dro ut. Målet med turen var å teste å kjøre HDSen og Globalmapperen i nettverk med ethernetkabel, samt å sjekke at mykvareoppdateringene jeg har gjort på begge enhetene fungerer som de skal. Jeg hadde naturligvis med et par stenger også, og dorget mens jeg knotet med elektronikkleketøyet.

Jeg hadde også med en ny wobler som skulle bades litt. Jeg fikk denne i premie under gjeddekonkurransen i Steinsfjorden i fjor.


Sebile

Hverken den eller de andre velprøvde woblerene fungerte i kveld. Rappala, Bomber etc, null resultat. Det var ganske mye tang og tare i vannet, så det ble endel rensing av slep mellom all tastingen.

Derimot fungerte nettverkskabelen som en drøm. Ekkoloddet og kartplotteren kan nå dele både ekkolodddata og kartdata. Alle skjermbildene under er fra HDSen, med kartbrikken i Globalmapen.

Skjermbilde fra HDS
Skjermbildet over viser altså HDSen med skjermdeling ekkolodd 200kHz og kart med data fra Navionicsbrikken i Globalmappen. Jeg kom aldri så langt at jeg fikk testet om den vil vise waypoints som er lagret i kartplotteren, men jeg tror ikke den vil gjøre det. (I følge teorien skal det kreve et NMEA-nettverk)

Støy fra påhengeren

Litt overraskende får jeg inn noe støy på skjermen fra motoren. Markøren midt i bildet over er satt akkurat der hvor jeg skrur på tenningen. Til venstre for markøren er motoren av, til høyre er den på. Jeg må forske litt mer på dette, ekkoloddkabelen går på motsatt side av hovestrømmen i båten, så jeg er litt overrasket over at jeg får motorstøy i bildet. Sannsynligvis hadde jeg det samme på Humminbirdloddet jeg hadde før, uten at jeg merket det. (Kablene er dratt på samme måte som før.) Støyen er knapt merkbar, så hvis jeg ikke blir kvitt den, er det ikke verdens undergang.

Fisk inne i Høvikkilen

Bildet over viser fisk nær bunnen inne i Høvikkilen. Det er i hvertfall ikke vanskelig å tyde hva som er hva. :)

Globalmap

Siden kartbrikken står i Globalmapen, tok jeg ingen skjermbilder fra den. Men dette kamerabildet viser det vanlige kartbildet, men nå med mulighet for ekkoloddbilde i splitscreen. (Jeg kan selvfølgelig ha et rent ekkoloddbilde i steden.) Poenget her var bare å teste at det fungerer. Hvis du ser på kartdelen av dette bildet, og sammenlikner med kartbildet fra HDSen under, ser du tydelig at HDSen også har et bedre kartbilde:

Kartbilde fra HDS

Detaljene i kartbildet er mye bedre enn i Globalmapen. Ved kjøring i høy hastighet er det en stor fordel at enhetene kan dele kartdata, for jeg kan da ha den ene enheten zoomet langt inn for detaljer, mens den andre er zoomet ut for oversikt. Her ligger jeg i 25 knop. Dorgeruten fra tidligere på kvelden kan sees rett over "høyfartsruten".

Kartbilde 2 fra HDS

Her er farten enda litt høyere (34 knop), og fordelen med to skjermer tilsvarende høyere.

Kvelden avdekket to utfordringer jeg må se på:
  1. HDSen mistet bunnkontakten ved kjøring i plan et par ganger. Jeg håper det kan løses ved å fininnstille skimmeren.
  2. Motorstøy på ekkoloddet. Litt usikker på hvordan jeg skal fikse det....

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?