Gå til hovedinnhold

Lage egne dybdekart?

Jeg driver å snuser litt på muligheten til å lage mine egne dybdekart.

Her skal jeg forsøke å liste opp informasjonen etterhvert som jeg finner den, og forhåpentligvis kan jeg lage meg et kart eller to etterhvert....

Jeg har kikket på et svenskt program som heter Dr Depth. www.drdepth.se

Link til fiskesnack og diskusjoner om Dr Depth:
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/84030-En-tråd-om-DrDepth?highlight=depth (Mye teknisk informasjon)
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/71625-DR-Depths-Djupkart-program (Tråd om å bytte filer)

Den svenske sportsfiskeorganisasjonen er i gang de også:
http://www.sportfiskarna.se/artikelsida/tabid/78/smid/385/ArticleID/578/reftab/136/Default.aspx

Utenlandske forumtråder om Dr Depth:
http://forums.sideimagingsoft.com/index.php?topic=3001.0 (Mest for Humminbirdeiere)

Det ser ut til at jeg kan bruke mine varianter av ekkolodd (Humminbird Matrix) og kartplotter (Lowrance GlobalMap), så lenge jeg kjøper programvaren og har med PC ut i båten. Litt knot blir det nok, og PC i åpen båt er ekstremsport.

Andre programmer som kan gjøre omtrent det samme:
www.3dfmaps.com
www.globalmapper.com
www.oziexplorer.com (godt alternativ)
www.hypack.com (profesjonelt verktøy med profesjonell pris...)
www.caris.com (enda et proft verktøy)

Mens vi snakker om ting med masse tekniske termer ingen skjønner noe av.... Denne siden er noe for nerden i enhver sportsfisker, og særlig de som kjører med Lowrance:
www.hightechfishing.com

EDIT 1:
Det kan se ut som om jeg har to alternativer til datafangst her.
1. Å koble ekkoloddet til kartplotteren og lagre direkte på minnekortet i plotteren.
2. Å koble både ekkolodd og kartplotter til en PC mens alt er i bruk..

Førstnevnte virker klart enklest, og jeg slipper å bekymre meg for en våt PC. Jeg må sjekke opp om plotteren kommer til å forstå informasjonen som kommer fra ekkoloddet, slik at den kan lage en fil ut av datastrømmen. Hvis disse to snakker sammen, må jeg lage en kabel som gjør at jeg kan koble de sammen.

Jeg har uansett bestilt kabel for å koble ekkoloddet til PC, men en kompis tipset meg om denne oppskriften på hvordan man kan gjøre det selv, alternativ koble ulike Humminbirdeneheter sammen:
http://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/43230-humminbird-matrix-fishfinder-pc-cable.html#b

Tanken er å bruke oppskriften over hvis jeg skal lage kabel mellom ekkolodd og plotter. Med litt støtte fra en kompis, ser det ut til at pigtailen fra Huminbird kan kobles til en Lowrancekontakt omtrent slik:
Vit til orange
Grønn til gul
Jord til jord

Det andre alternativet vil gi en bonus i form av at man kan se kartet lages mens man kjører. Det ser dog ut som om jeg må ha en HUB for at selve PCen skal takle dette, altså noe slikt:
http://www.dustinhome.se/product/5010330045/aten-uc2324-usb-to-serial-hub-4-port-rs-232-db9ha/

En variant av alternativ to kan være å bruke ett nettbrett i steden for PC. Da er den økonomiske konsekvensen i hvertfall mindre dersom vannet plutselig gjør noe annet enn det jeg har planlagt for. Samtidig har et nettbrett ingen bevegelige deler inni, så det vil tåle mer støt og slag før minnet går nedenom og hjem. Programvaren til DR Depth gir mulighet for nedlasting til to maskiner per lisens, så programvaresaken av en slik løsning er grei.

EDIT 2:
Dr Depth har blitt solgt til ukjent kjøper. Hvilke konsekvenser dette får er like ukjent som kjøperen av programvaren. Foreløpig ser derfor Oziexplorer og Globalmapper ut som de gjenværende alternativene. (Jeg har også sett på noe som heter ExpertGPS, men er usikker på om jeg får brukt kart fra dette programmet i enheten etterpå.) Jeg kommer til å samle data, siden fatter legger sin båt i Tyrifjorden for 2013-sesongen, og jeg har kjøpt ny Lowrance HDS, bør vi i hvertfall kunne sanke inn nok data til at jeg kan laste ned prøveversjonene av disse programmene og leke litt med de mens jeg venter på informasjon om hva som skjer med Dr Depth.

Det kan også hende jeg tester Lowrance sin egen skytjeneste for å lage kart, Insight Genesis. Ulempen med den varianten er at den koster penger hver gang man bruker den, samt at man ikke har eierskapet på egne kartdata. (Navico, som eier Lowrance, kan altså bruke dataene fritt.)

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?