Team Colibri er navnet på båten min. Logoen er laget av min fantastiske samboer, Camilla. Navnet kommer fra båten min, en Silver Colibri. Som kjent er ikke det verdens største båt, så da tar jeg igjen i form av en tøff logo. :)
Skroget er fra -99 og motoren fra 2008. Jeg ønsket en båt som er stor nok for to som fisker (minimum 4 meter), tåler juling (dvs aluminiumsskrog), er mest mulig lydløs (dvs glassfiber innerskrog), tåler sjø (brukbar v-bunn), tåler regnvær (selvlens), går fort til en grei driftskostnad (50 HK Honda BF) og kan dras på henger med en vanlig bil. Båtkjøp handler i praksis om en ting, og det er prioriteringer. I ettertid må jeg si at jeg er svært fornøyd med mine, noe som gjenspeiler seg i at jeg har hatt skroget i over ti år nå. Tiden flyr...
På motorfronten er jeg nå på min tredje Honda firetakter. Jeg startet med en 30HK som er det Silver anbefaler som maks motorstørrelse på denne båten. Til tross for ettermontering av hydraulisk tilt klarte ikke denne motoren å løfte skroget skikkelig klar av vannet. Skroget har en relativt dyp V-bunn (størrelsen tatt i betraktning) noe som krever litt motor for optimale fartsegenskaper. Misforstå meg rett, 30HK var helt greit, særlig med bare en person i båten, men den var noe treg i plan og fikk ikke utnyttet sitt fulle fartspotensiale.
Jeg skiftet derfor til en firetakts Honda 50 HK i 2001, noe som hadde en dramatisk effekt på kjøreegenskapene. Båten går nå lett i plan selv med 4 personer, og med litt tålmodighet går den i plan med 5 også. Toppfarten økte fra ca 28 til 34 knop, marsjhastighet ved ca 4000 omdreininger økte også med ca 4 knop og ligger nå på ca 24 knop. Skroget løftes skikkelig klar av vannet og båten går meget pent i det meste av sjø. Jeg har også eksprimentert med diverse propeller, og bruker for tiden en Solas stålpropell.
Nå står det en Honda BF 50 på som jeg skiftet til i 2008 når Honda kom med elektronisk innsprøyting på sine 50 HK. Motoren har mine varmeste anbefalinger, og har aldri gitt meg noe annet enn ren kjøreglede. (Jeg gjør all service selv.) Ikke minst er den en av de letteste firetakterne på markedet i denne størrelsen (delvis fordi den "bare" har tre sylindre, noe som ikke har noen praktisk betydning på denne båtstørrelsen), noe som er meget viktig på en såpass liten båt som den jeg har.
Av fast utstyr er ekkolodd, kartplotter, dyprigg og planerboardmast verdt å nevne. Av fiskeplasser vi har besøkt, er Oslofjorden, Vansjø, Vänern og Mjøsa mine favoritter og der vi tilbringer mest tid.
Båten har hjemmehavn ved Vansjø i nærheten av Moss i Østfold, så det er der det har blitt flest timer, Men ved hjelp av en BK-båthenger og en Daihatsu Terios er vi rimelig mobile. Av nevneverdige fangster med eller uten båt minnes jeg disse med kanskje størst glede:
Gjedde (Jigg Vansjø) 7,2 kg
Ørret (Trolling i Vänern, Sverige) 7 kg
Ørret (Isfiske Nøklevann i Oslo) 5 kg
Ørret (Kanodorging Storflåtan i Nordmarka) 3,1 kg
Laks (Trolling i Vänern, Sverige) 6 kg
Laks (Fluestang Drammenselva) 5,5 kg
Havabbor (Fluestang Oslofjorden) 2 kg
Sei (Trolling i Drammensfjorden) 4,2 kg
Gjørs (Trolling i Vansjø) 4,1 kg
Abbor (Meite Nordmarka) 2,1 kg
Blue Eyed Tuna (Trolling Gran Canaria) 30 kg
Grey Shark (Meite Cape Town) 9,5 kg
Mannskapet varierer fra tur til tur, men bortsett fra jentene mine vil du se at Anders, Jonathan, Stian og Karl Johan er gjengangere.
Her poserer lettmatros Jonathan ved stoltheten min, på vei hjem fra Vänern.
På vei opp etter tur på Vänern
På vei opp etter tur på Vänern
Skroget er fra -99 og motoren fra 2008. Jeg ønsket en båt som er stor nok for to som fisker (minimum 4 meter), tåler juling (dvs aluminiumsskrog), er mest mulig lydløs (dvs glassfiber innerskrog), tåler sjø (brukbar v-bunn), tåler regnvær (selvlens), går fort til en grei driftskostnad (50 HK Honda BF) og kan dras på henger med en vanlig bil. Båtkjøp handler i praksis om en ting, og det er prioriteringer. I ettertid må jeg si at jeg er svært fornøyd med mine, noe som gjenspeiler seg i at jeg har hatt skroget i over ti år nå. Tiden flyr...
På motorfronten er jeg nå på min tredje Honda firetakter. Jeg startet med en 30HK som er det Silver anbefaler som maks motorstørrelse på denne båten. Til tross for ettermontering av hydraulisk tilt klarte ikke denne motoren å løfte skroget skikkelig klar av vannet. Skroget har en relativt dyp V-bunn (størrelsen tatt i betraktning) noe som krever litt motor for optimale fartsegenskaper. Misforstå meg rett, 30HK var helt greit, særlig med bare en person i båten, men den var noe treg i plan og fikk ikke utnyttet sitt fulle fartspotensiale.
Jeg skiftet derfor til en firetakts Honda 50 HK i 2001, noe som hadde en dramatisk effekt på kjøreegenskapene. Båten går nå lett i plan selv med 4 personer, og med litt tålmodighet går den i plan med 5 også. Toppfarten økte fra ca 28 til 34 knop, marsjhastighet ved ca 4000 omdreininger økte også med ca 4 knop og ligger nå på ca 24 knop. Skroget løftes skikkelig klar av vannet og båten går meget pent i det meste av sjø. Jeg har også eksprimentert med diverse propeller, og bruker for tiden en Solas stålpropell.
Nå står det en Honda BF 50 på som jeg skiftet til i 2008 når Honda kom med elektronisk innsprøyting på sine 50 HK. Motoren har mine varmeste anbefalinger, og har aldri gitt meg noe annet enn ren kjøreglede. (Jeg gjør all service selv.) Ikke minst er den en av de letteste firetakterne på markedet i denne størrelsen (delvis fordi den "bare" har tre sylindre, noe som ikke har noen praktisk betydning på denne båtstørrelsen), noe som er meget viktig på en såpass liten båt som den jeg har.
Av fast utstyr er ekkolodd, kartplotter, dyprigg og planerboardmast verdt å nevne. Av fiskeplasser vi har besøkt, er Oslofjorden, Vansjø, Vänern og Mjøsa mine favoritter og der vi tilbringer mest tid.
Dypriggen i aksjon. Akkompagnert av stangorgel fra Clas Ohlson.
Ekkolodd og kartplotter er kjekt å ha.
Fullrigget, meg i front og Matros Karl Johan ved roret. (foto Stian Johansen)
Fullrigget, meg i front og Matros Karl Johan ved roret. (foto Stian Johansen)
Båten har hjemmehavn ved Vansjø i nærheten av Moss i Østfold, så det er der det har blitt flest timer, Men ved hjelp av en BK-båthenger og en Daihatsu Terios er vi rimelig mobile. Av nevneverdige fangster med eller uten båt minnes jeg disse med kanskje størst glede:
Gjedde (Jigg Vansjø) 7,2 kg
Ørret (Trolling i Vänern, Sverige) 7 kg
Ørret (Isfiske Nøklevann i Oslo) 5 kg
Ørret (Kanodorging Storflåtan i Nordmarka) 3,1 kg
Laks (Trolling i Vänern, Sverige) 6 kg
Laks (Fluestang Drammenselva) 5,5 kg
Havabbor (Fluestang Oslofjorden) 2 kg
Sei (Trolling i Drammensfjorden) 4,2 kg
Gjørs (Trolling i Vansjø) 4,1 kg
Abbor (Meite Nordmarka) 2,1 kg
Blue Eyed Tuna (Trolling Gran Canaria) 30 kg
Grey Shark (Meite Cape Town) 9,5 kg
Mannskapet varierer fra tur til tur, men bortsett fra jentene mine vil du se at Anders, Jonathan, Stian og Karl Johan er gjengangere.
Hei Erik! VEDLIG bra blogg! Velkommen etter :-) Hilsen Ida
SvarSlett