Gå til hovedinnhold

Tyrifjorden 19.04.19 - sesongstart

For noen skal påske defineres av klister og bakglatte ski, men for min del er det påsken som for alvor markerer at båtsesongen er i gang.
Greit med byttefisk.
Med 15 plussgrader, strålende sol og vindstille i flere dager har det virkelig brent i fiskersjela etter å komme seg på vannet. men det har ikke vært mulig å prioritere det før i dag. Jeg har hatt litt tid til forberedelser dog, ikke minst å montere inn en Simrad GO xse, den jobben kan du lese om HER.
Simrad GO i dashen og Lowrance HDS Gen 3 på RAM.
Simraden er en fin oppgradering, men den største oppgraderingen på denne turen var ny trekkvogn. Min Daihatsu Terios er skiftet til en Opel Mokka X, og turen fra Stabekk til Tyrifjorden gikk som en lek. Vi satte ut ved Storøen, og la oss i plan med kursen vestover. Dagens mål var storørret, og metoden var trolling med woblere.
Fin marsjfart
Dagen begynte forøvrig på Zoologisk Museum på Tøyen, så vi var ikke på vannet før i totiden. "Vi" var barna på 3 og 9 og meg. Som alltid når barna skal være med må tempoet settes ned og båten fylles med diverse leker, kjeks og drikkeflasker. Ved trolling passer det fint å dele båten i to soner, kastedekket er barnas sone og bakdekket er fiskesone. Konsollen er midtlinjen og noe preget av kaos...
Avslappet stemning på kastedekket/ soldekket.
Vi hadde ett napp i dag, noe jeg egentlig er ganske fornøyd med etter bare 4-5 timers fisketid. Som vanlig på denne tiden av året var det godt med byttefisk å se dog.
Auto og full dybdeskala.
Bildet over og under har de samme innstillingene med ett unntak, dybdeskalaen er begrenset på bildet under mens den står på auto på bildet over. Merk at det er forskjell på dette, og å kjøre ekkoloddet i manuell modus (mer om det lengre ned).
Auto men begrenset dybdeskala
Begge bildene over er med ekkoloddet i auto. Om man får god oppløsning i auto ved trolling avhenger både av ekkolodd, ekkoloddgiver og total dybde. Min Airmar TM185HW kombinert med siste software på Sonarhub endrer seg markant rundt 80-90 meters total dybde. Hvis du sammenlikner bildet over med total dybde på 72 meter med bildet under der dybden er 93 meter, vil du se at oppløsningen endrer seg. Den blir DRASTISK dårligere fordi effekten økes.

På litt dypere vann bli oppløsningen mye dårligere.
Vi ser fortsatt på ekkoloddet i auto ,men med manuelt begrenset dybdeskala. Ergo jobber ekkoloddet som om det er 93 meter dypt, selv om dybdeskalaen bare går til 40 meter. I teorien skal oppløsningen være den samme på samme dybdeintervall selv om totaldybden endres ved chirp, men som de to bildene over viser er det noe helt annet i praksis.

Så skifter jeg fra auto-modus til manuell modus, du ser innstillingene jeg skifter til på skjermbildet under:
Jeg endrer til Manuell modus
 Etter noen sekunder ser du en drastisk forskjell på oppløsningen:
Auto til venstre - manuell modus til høyre
Det pussige her er at jeg tidligere har hatt gode resultater med Sonarhub i auto på mye større totaldybde enn dette. Riktignok var det med Airmar TM150M, ikke TM185HW som jeg bruker nå. Men jeg har litt vondt for å se at overgang til en bedre ekkoloddgiver skal gi dårligere oppløsning. (Selv om TM185 kan levere høyere effekt enn TM150M.) Jeg mistenker at Lowrance rett og slett har rotet det til for seg senere softwareoppdateringer til Sonarhuben. Bildet under er med auto, og tidligere software. Merk oppløsning kontra dybde.
Sonarhub med TM150M og 1.26-software
Med 1.26-software og TM150M kunne jeg bruke auto til totaldybden ble rundt 150-200 meter før oppløsningen ble merkbart dårligere og jeg måtte over på manuell modus. Dessverre kan jeg ikke kjøre den gamle 1.26-softwaren på Sonarhuben i nettverket jeg har nå, da det gir ymse kompabilitetsproblemer med HDS på software 18.1 eller nyere. Så Navico/ Lowrance, her er det bare å skjerpe seg og fikse softwaren igjen.

Vi ga oss cirka 19.00, og på vei hjem igjen lot jeg Mercuryen få full gass. Vi brukte nok omtrent like mye bensin på vei tilbake som vi brukte på transporten dit og trollingen, men pytt sann.
Respektabelt, men ikke helt toppfart.
Min Mercury 115 Pro XS er forbausende drivstoffgjerrig både ved trolling og opp til rundt 4000 omdreininger, men rundt 6000 er den forståelig nok rimelig tørst og passerer 50 liter i timen ved maks turtall på 6300. Nå er det ikke så ofte jeg kjører så fort, men bare det å vite at man har muligheten til å blåse ut gjør 40-årskrisen lettere å håndtere.

At i alt var sesongåpningen positiv, et par småting som må fikses og fiskelykken kan tross alt bare gå en vei herfra.
På tide å pakke og dra hjem.
På den litt mer negative siden så merket jeg antydning til varme i det ene hjullageret på hengeren min, så det er på tide å få den levert inn til service. Jeg har hatt den på service stort sett hver vår, men siden det har blitt så lite fisking de to siste årene har den gått for lut og kaldt vann nå. Det må endres på, varme hjullager er første advarsel om kommende sammenbrudd, så jeg har bedt Norsk Tilhengersenter om å ta en kikk på hjullager, bremser og elektrisk anlegg. Siden den nye bilen har tilhengerkontakt med 13 pinner (kontra den gamles 7) så passer det fint å la de skifte støpsel på tilhengeren også så jeg slipper å bruke adapter.

Speilblank Tyrifjord


Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?