Gå til hovedinnhold

Testet: CTek Battery Sense 12V - enkel batteriovervåkning

Er det noe som er mer kjedelig enn en tur avbrutt på grunn av flatt batteri? Du vet det øyeblikket hvor du ikke får start på motoren, eller øvrig elektronikk slår seg av, og du klasker deg selv i pannen fordi du ikke har ladet skikkelig? Vi har testet en enkel problemløser i form av batteriovervåkning fra CTek.


Kjedelig, og egentlig helt unødvendig.

Bildet over taler for seg. På en tidlig vårtur ville ikke fiskebilen starte, og jeg burde egentlig ha skjønt akkurat det før jeg prøvde. Batterier tapper seg selv om de ikke er koblet til noe som helst (selvutladning), og er batteriet koblet til noe vil selv minimal krypstrøm i systemet sørge for flatt batteri på sikt. I en moderne bil er det også endel elektronikk som aldri er helt av, så bilen bruker litt strøm selv om den ikke er i bruk. I eksempelet over med fiskebilen, hadde ikke bilen vært brukt på et par måneder, og dermed var batteriet ikke i stand til å starte bilen.

Det ekstra kjedelige med (blybaserte-)batterier som lades ut, er at de tar skade av det hvis de ikke topplades jevnlig. Prosessen kalles sulfatering, og gjør at selv om du til slutt lader batteriet, så blir det ikke helt ladet opp. Dermed går det kortere tid før det lades ut igjen, og du får i praksis en ond sirkel der batteriet taper seg fort. Det går kanskje bra en gang eller to, men så vil du merke at batteriet er merkbart svekket.
Battery Sense i Appstore

Her kommer temaet batteriovervåkning inn. Som navnet sier, handler det om å holde et øye med batteriet, og formålet er å kunne si noe om batteriets status utover "det virker/ det virker ikke". Batteriovervåkningssystemer finnes i mange prisklasser, og som regel får du det du betaler for. CTek Battery Sense befinner seg i den lavere prisklassen, og er da også ganske enkel. Med "enkel" mener jeg at den baserer seg utelukkende på batteriets spenning (måles i volt - V), ikke på forbruket av strøm (måles i ampere - A, eller watt - W). Fordelen er at teknikken er enkel å montere, og billig. Ulempen er at batteriovervåkning basert på spenning har sine begrensninger. (Mer om det lengre ned.)
Løsningen på batteriproblemer?


Det tekniske.

  • Spenningsområde: 7-16V
  • Temperaturområde: -30 til 85C
  • Batterityper: Blybasert 12V
  • Batterikapasitet: 20-200Ah
  • Vannavvisning: IP67
Spenningsområdet sier noe om hva Battery Sense klarer å beregne batterikapasitet ut i fra. Det er litt overraskende at den går helt ned til 7V, med tanke på at et 12V-batteri er "flatt" ved 11,7V. Men dette er nok så enkelt som at de benytter den samme sensoren også i andre produkter.

Temperaturområdet bør holde for de fleste av oss, og batteriypen er den de fleste har som start- eller forbruksbatteri i bil og båt. Lithiumbaserte batterier som LiFePo blir stadig vanligere, men her kan IKKE Battery Sense brukes. Batteritypen er gitt av typen overvåkning. Siden Battery Sense baserer seg på spenning, kan den ikke brukes på batterier med innebygget BMS. BMS = Battery Mangement System = batteriovervåkning og -styring. Innebygget BMS finner du typisk på Lithiumsbatterier av typen LiFePo, så med Battery Sense er det i praksis blybaserte batterier vi snakker om. Både tradisjonelle våtbatterier, Gel og AGM er aktuelle og med det dekker vi mye av forbruks- og startbatterier der ute per i dag. Batterikapasitet på 20-200Ah bør dekke de fleste med unntak av en og annen moped og gressklipper. Her er det dessuten viktig å angi riktig informasjon i appen ved oppstart (det kan endres senere), Battery Sense MÅ vite hvor mange Ah batteriet er på for å gjøre sin beregning.

IP-systemet sier noe om hva et elektrisk system tåler av fuktighet. IP67 betyr at Battery Sense er støvtett og skal tåle kortere perioder nedsenket i vann. Igjen er dette godt nok for de fleste, men skal du feks montere Battery Sense på en moped eller motorsykkel hvor den vil kunne bli eksponert for steinsprut eller vann under trykk, bør du plassere den så den IKKE utsettes for det.

Ulempen med at Battery Sense bare baserer seg på spenning, er at den nødvendigvis ikke egentlig vet noe om hvor mange ampere som har gått inn (ved lading) og ut (ved forbruk) av batteriet. Den baserer seg rett og slett på en tabell som sier noe om antatt kapasitet ved en gitt spenning, og det er en vitenskap med betydelige feilkilder. Temperatur er en av disse feilkildene, batteriets slitasje og oppbygning (tykkelse på blyplatene) en annen. Dog er motposten til dette en svært enkel montering, min ublue påstand er at Battery Sense kan monteres av absolutt ALLE. 

Montering.

Battery Sense består av en liten boks, en modul om du vil, og fra denne går det en sort og en rød ledning. Disse ledningene monteres mot polene på batteriet ditt, typisk rett i polskoen (dvs den metalldingsen som gjør at du kan feste kabler til batteriets poler). Alt du trenger er en skiftenøkkel eller skrutrekker avhengig av om polskoene dine har bolt eller skrue, og så er du i mål.
Monteres enklest i polskoen
Neste steg er å laste ned appen som finnes til både IOS og Android, IOS er testet. Så kobler du mobilen din på blåtannsignalet og legger inn den nødvendige informasjonen om din bil/ båt/ hva som helst. Den viktigste delen her er å legge inn riktig Ah på ditt batteri, det står som regel på batteriet hvis du er i tvil.

En liten anbefaling fra min side; gå inn i innstillinger og aktiver visning av temperatur og volt. (Grønn firkant på bildet under.)

Battery Sense tar nok høyde for lufttemperatur i sin beregning uansett, men ved å huke av her får du også se hva Battery Sense faktisk måler av temperatur og spenning, ikke bare hvilken status den ender opp med i sin beregning. (Takk til Thomas for tipset.)

I praksis.

Startbildet når du åpner appen ser slik ut, bildet er selvfølgelig valgfritt og lett å laste opp i appen:

Jeg startet testen med Battery Sense i båten koblet mot et 95Ah AGM-startbatteri, men for å få nok driftstimer på systemet til å skrive en skikkelig test, flyttet jeg den fort over i bilen som har et lukket 45Ah våtbatteri. Da måtte jeg selvfølgelig fortelle appen at jeg hadde skiftet batteri, noe som er enkelt å gjøre i innstillingene.

Ved å klikke på "Vis detaljer" kommer man til neste bilde, som viser nettopp litt mer detaljer. Det er lett å forstå hva systemet mener om batteriets status både i startbildet og det mer detaljerte bildet.
90% og helt OK
Jeg har kontrollmålt med multimeter og Battery Sense er helt klart "innafor" hva gjelder nøyaktighet. Vel å merke hva gjelder nøyaktig man kan få ved å måle spenning. Det er her vi helst vil være, 100%:
Flotters!
Min Battery Sense blir stående i bilen gjennom vinteren for å sjekke holdbarheten, og for å hjelpe meg å huske på når jeg må topplade bilens batteri. Til den bruken, type "må jeg lade nå?" er Battery Sense helt topp og gjør en utmerket jobb. Det er mye raskere og enklere å bare sjekke appen, enn å åpne bilpanseret og sjekke med multimeter. Nå blir batteriet sjekket oftere enn før og dermed er risikoen for startproblemer eller ødelagt batteri mye mindre enn før.

Alternativer?

Det finnes en drøss med alternativer, og de koster alt fra en hundrelapp eller to og opp til mange tusen kroner. Her løfter jeg frem to, som jeg anser som gode alternativer i båt.

Via eBay, Swish og andre "billigløsninger" kan du få kjøpt batteriovervåkningssystemer til en brøkdel av prisen for Battery Sense. Bildet under viser to slike i Carls båt, en for hver av batteribankene han ønsker å overvåke. Disse er teknisk mer avansert enn Battery Sense, i det de også måler forbruk, men de har sjelden IP-klassifisering eller Blåtann og app. Utvalget der ute er dog stort, så er du litt teknisk så du kan koble opp dette er det et godt alternativ.
eBay-varianter

Victron BMV-700 er mye brukt og har eksistert lenge. I sin siste utgave har også denne blåtann og app, som tillegg til display og fjernbetjening. Dette er i mine øyne et optimalt produkt for batteriovervåkning i båt, men det gjenspeiles også i prislappen som er litt over det doble av Battery Sense. Jeg er dog tilbøyelig til å si at den prislappen kanskje er verdt det dersom du har en større (og dermed kostbar) batteribank.
Victron BMV-700
Simarine Pico er relativt ny på markedet, men har rukket å bli vår favoritt for mer avansert overvåkning. Ikke billig, men svært anvendelig og dessuten lekker å se på.
Simarine Pico

Konklusjon.

CTek Battery Sense er en enkel form for batteriovervåkning, godt egnet på enklere batterioppsett som startbatterier i bil og båt. Hvis vi forutsetter at du allerede har en smarttelefon, koster utstyret deg 6-700,-, noe som er mye sammenliknet med å kjøp de enkleste formene for batteriovervåkning på eBay etc, men lite sammenliknet med mer avanserte merkevarer som Victron. Prisen vil jeg påstå er litt stiv, men utstyret fungerer som det skal og hvis det sparer deg for et ellers unødvendig batteriskifte har du fort spart inn kostnaden der. 

Mer om batterier og slikt?

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?