Gå til hovedinnhold

Testet: CTek Battery Sense 12V - enkel batteriovervåkning

Er det noe som er mer kjedelig enn en tur avbrutt på grunn av flatt batteri? Du vet det øyeblikket hvor du ikke får start på motoren, eller øvrig elektronikk slår seg av, og du klasker deg selv i pannen fordi du ikke har ladet skikkelig? Vi har testet en enkel problemløser i form av batteriovervåkning fra CTek.


Kjedelig, og egentlig helt unødvendig.

Bildet over taler for seg. På en tidlig vårtur ville ikke fiskebilen starte, og jeg burde egentlig ha skjønt akkurat det før jeg prøvde. Batterier tapper seg selv om de ikke er koblet til noe som helst (selvutladning), og er batteriet koblet til noe vil selv minimal krypstrøm i systemet sørge for flatt batteri på sikt. I en moderne bil er det også endel elektronikk som aldri er helt av, så bilen bruker litt strøm selv om den ikke er i bruk. I eksempelet over med fiskebilen, hadde ikke bilen vært brukt på et par måneder, og dermed var batteriet ikke i stand til å starte bilen.

Det ekstra kjedelige med (blybaserte-)batterier som lades ut, er at de tar skade av det hvis de ikke topplades jevnlig. Prosessen kalles sulfatering, og gjør at selv om du til slutt lader batteriet, så blir det ikke helt ladet opp. Dermed går det kortere tid før det lades ut igjen, og du får i praksis en ond sirkel der batteriet taper seg fort. Det går kanskje bra en gang eller to, men så vil du merke at batteriet er merkbart svekket.
Battery Sense i Appstore

Her kommer temaet batteriovervåkning inn. Som navnet sier, handler det om å holde et øye med batteriet, og formålet er å kunne si noe om batteriets status utover "det virker/ det virker ikke". Batteriovervåkningssystemer finnes i mange prisklasser, og som regel får du det du betaler for. CTek Battery Sense befinner seg i den lavere prisklassen, og er da også ganske enkel. Med "enkel" mener jeg at den baserer seg utelukkende på batteriets spenning (måles i volt - V), ikke på forbruket av strøm (måles i ampere - A, eller watt - W). Fordelen er at teknikken er enkel å montere, og billig. Ulempen er at batteriovervåkning basert på spenning har sine begrensninger. (Mer om det lengre ned.)
Løsningen på batteriproblemer?


Det tekniske.

  • Spenningsområde: 7-16V
  • Temperaturområde: -30 til 85C
  • Batterityper: Blybasert 12V
  • Batterikapasitet: 20-200Ah
  • Vannavvisning: IP67
Spenningsområdet sier noe om hva Battery Sense klarer å beregne batterikapasitet ut i fra. Det er litt overraskende at den går helt ned til 7V, med tanke på at et 12V-batteri er "flatt" ved 11,7V. Men dette er nok så enkelt som at de benytter den samme sensoren også i andre produkter.

Temperaturområdet bør holde for de fleste av oss, og batteriypen er den de fleste har som start- eller forbruksbatteri i bil og båt. Lithiumbaserte batterier som LiFePo blir stadig vanligere, men her kan IKKE Battery Sense brukes. Batteritypen er gitt av typen overvåkning. Siden Battery Sense baserer seg på spenning, kan den ikke brukes på batterier med innebygget BMS. BMS = Battery Mangement System = batteriovervåkning og -styring. Innebygget BMS finner du typisk på Lithiumsbatterier av typen LiFePo, så med Battery Sense er det i praksis blybaserte batterier vi snakker om. Både tradisjonelle våtbatterier, Gel og AGM er aktuelle og med det dekker vi mye av forbruks- og startbatterier der ute per i dag. Batterikapasitet på 20-200Ah bør dekke de fleste med unntak av en og annen moped og gressklipper. Her er det dessuten viktig å angi riktig informasjon i appen ved oppstart (det kan endres senere), Battery Sense MÅ vite hvor mange Ah batteriet er på for å gjøre sin beregning.

IP-systemet sier noe om hva et elektrisk system tåler av fuktighet. IP67 betyr at Battery Sense er støvtett og skal tåle kortere perioder nedsenket i vann. Igjen er dette godt nok for de fleste, men skal du feks montere Battery Sense på en moped eller motorsykkel hvor den vil kunne bli eksponert for steinsprut eller vann under trykk, bør du plassere den så den IKKE utsettes for det.

Ulempen med at Battery Sense bare baserer seg på spenning, er at den nødvendigvis ikke egentlig vet noe om hvor mange ampere som har gått inn (ved lading) og ut (ved forbruk) av batteriet. Den baserer seg rett og slett på en tabell som sier noe om antatt kapasitet ved en gitt spenning, og det er en vitenskap med betydelige feilkilder. Temperatur er en av disse feilkildene, batteriets slitasje og oppbygning (tykkelse på blyplatene) en annen. Dog er motposten til dette en svært enkel montering, min ublue påstand er at Battery Sense kan monteres av absolutt ALLE. 

Montering.

Battery Sense består av en liten boks, en modul om du vil, og fra denne går det en sort og en rød ledning. Disse ledningene monteres mot polene på batteriet ditt, typisk rett i polskoen (dvs den metalldingsen som gjør at du kan feste kabler til batteriets poler). Alt du trenger er en skiftenøkkel eller skrutrekker avhengig av om polskoene dine har bolt eller skrue, og så er du i mål.
Monteres enklest i polskoen
Neste steg er å laste ned appen som finnes til både IOS og Android, IOS er testet. Så kobler du mobilen din på blåtannsignalet og legger inn den nødvendige informasjonen om din bil/ båt/ hva som helst. Den viktigste delen her er å legge inn riktig Ah på ditt batteri, det står som regel på batteriet hvis du er i tvil.

En liten anbefaling fra min side; gå inn i innstillinger og aktiver visning av temperatur og volt. (Grønn firkant på bildet under.)

Battery Sense tar nok høyde for lufttemperatur i sin beregning uansett, men ved å huke av her får du også se hva Battery Sense faktisk måler av temperatur og spenning, ikke bare hvilken status den ender opp med i sin beregning. (Takk til Thomas for tipset.)

I praksis.

Startbildet når du åpner appen ser slik ut, bildet er selvfølgelig valgfritt og lett å laste opp i appen:

Jeg startet testen med Battery Sense i båten koblet mot et 95Ah AGM-startbatteri, men for å få nok driftstimer på systemet til å skrive en skikkelig test, flyttet jeg den fort over i bilen som har et lukket 45Ah våtbatteri. Da måtte jeg selvfølgelig fortelle appen at jeg hadde skiftet batteri, noe som er enkelt å gjøre i innstillingene.

Ved å klikke på "Vis detaljer" kommer man til neste bilde, som viser nettopp litt mer detaljer. Det er lett å forstå hva systemet mener om batteriets status både i startbildet og det mer detaljerte bildet.
90% og helt OK
Jeg har kontrollmålt med multimeter og Battery Sense er helt klart "innafor" hva gjelder nøyaktighet. Vel å merke hva gjelder nøyaktig man kan få ved å måle spenning. Det er her vi helst vil være, 100%:
Flotters!
Min Battery Sense blir stående i bilen gjennom vinteren for å sjekke holdbarheten, og for å hjelpe meg å huske på når jeg må topplade bilens batteri. Til den bruken, type "må jeg lade nå?" er Battery Sense helt topp og gjør en utmerket jobb. Det er mye raskere og enklere å bare sjekke appen, enn å åpne bilpanseret og sjekke med multimeter. Nå blir batteriet sjekket oftere enn før og dermed er risikoen for startproblemer eller ødelagt batteri mye mindre enn før.

Alternativer?

Det finnes en drøss med alternativer, og de koster alt fra en hundrelapp eller to og opp til mange tusen kroner. Her løfter jeg frem to, som jeg anser som gode alternativer i båt.

Via eBay, Swish og andre "billigløsninger" kan du få kjøpt batteriovervåkningssystemer til en brøkdel av prisen for Battery Sense. Bildet under viser to slike i Carls båt, en for hver av batteribankene han ønsker å overvåke. Disse er teknisk mer avansert enn Battery Sense, i det de også måler forbruk, men de har sjelden IP-klassifisering eller Blåtann og app. Utvalget der ute er dog stort, så er du litt teknisk så du kan koble opp dette er det et godt alternativ.
eBay-varianter

Victron BMV-700 er mye brukt og har eksistert lenge. I sin siste utgave har også denne blåtann og app, som tillegg til display og fjernbetjening. Dette er i mine øyne et optimalt produkt for batteriovervåkning i båt, men det gjenspeiles også i prislappen som er litt over det doble av Battery Sense. Jeg er dog tilbøyelig til å si at den prislappen kanskje er verdt det dersom du har en større (og dermed kostbar) batteribank.
Victron BMV-700
Simarine Pico er relativt ny på markedet, men har rukket å bli vår favoritt for mer avansert overvåkning. Ikke billig, men svært anvendelig og dessuten lekker å se på.
Simarine Pico

Konklusjon.

CTek Battery Sense er en enkel form for batteriovervåkning, godt egnet på enklere batterioppsett som startbatterier i bil og båt. Hvis vi forutsetter at du allerede har en smarttelefon, koster utstyret deg 6-700,-, noe som er mye sammenliknet med å kjøp de enkleste formene for batteriovervåkning på eBay etc, men lite sammenliknet med mer avanserte merkevarer som Victron. Prisen vil jeg påstå er litt stiv, men utstyret fungerer som det skal og hvis det sparer deg for et ellers unødvendig batteriskifte har du fort spart inn kostnaden der. 

Mer om batterier og slikt?

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…