Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

søndag 26. november 2017

Nyheter fra Metstrade - Simarine PICO

Victron bmv-700 har lenge vært batteribankens beste venn, og med det sportsfiskerens sikkerhetsline med tanke på godt stell av batterier. Men nå har det dukket opp en spennende utfordrer i Simarine Pico.
Simarine PICO+

Simarine er slovensk, og på mange måter et eksempel på den underskogen av gode ideer og entrepenørskap vi ser i kjølvannet til de store etablert merkene. De som jobber der er gode på software, gjennomsnittsalderen er lav og de tør å tenke nytt. Vi kom først borti Simarine i 2015, i form av en informasjonsmail fra Universitetet i Maribor om en "Venture startup" av nettopp Pico-serien. Simarine som sådan har eksistert siden 2013.

Siden den gang har Simarine kommet godt i gang, og har skaffet seg OEM-kontrakter flere steder. (OEM =  Original Equipment Manufacturer, dvs standardutstyr i dette tilfellet, montert fiks ferdig i feks en båt.) I 2017 var de på Metstrade, og vi snakket litt med de. Dessverre hadde blitzen min tatt kvelden innen jeg kom til Simarine sin stand, så vi får leve med bilder fra deres egen nettside i denne artikkelen. Simarine ble også nominert til en DAME-pris under Metstrade, for sitt større strømpanel kalt Nereide. Neriede er defintivt spennende, men ment for større båter så den hopper vi over her.

Hva er vitsen med batteriovervåkning?

I DENNE artikkelen skrev vi litt om ulike batterityper, hva de er egnet for, hva de tåler av utladning og hvordan de skal vedlikeholdes. Uansett batteritype er det viktig å ha kontroll på dette, dersom du ønsker lengst mulig levetid på batteriene dine. Det spiller ingen rolle hvor mange tusenlapper du legger i batteribanken din, dersom du mishandler den så vil den måtte skiftes og det heller før enn siden.

PICOone

Dette er den enkleste modellen, og sannsynligvis den mest relevante for sportsfiskere. Med denne kan du overvåke en batteribank fullstendig, men samtidig få spenningsmåling på enda to batteribanker. For de med fast tank for drivstoff eller vann, kan den også vise fyllingsgrad for to slike. I den typiske sportsfiskebåten, betyr dette at du kan få full overvåkning av forbruksbatteribanken, og samtidig holde et øye med spenningen på startbatteriet. 
Startbildet på PICOone

PICOone er bare kompatibel med en av Simarines sensorer, SC302T som er en kombinert sensor og shunt. En shunt er rett og slett noe som lar elektrisitet (strøm) passere gjennom et eller forbi et punkt. I sin enkleste form er det en bryter, når bryteren er på er den en shunt som tillater strømmen å passere gjennom bryteren og til hva det nå enn er du skal ha strøm til. Det er svært vanlig å bruke en shunt der man skal måle strøm i ampere, da brukes den sammen med et ammeter. Ammeter er igjen en forkortelse for amperemeter, det vi si en måling av ampere, eller forbruk av strøm om du vil. Hvis du vil fordype deg i temaet, er DENNE artikkelen på Wikipedia en bra start. 

Ser du på bildet over, så ser du på startbildet på PICOone. Øverst til venstre ser du barometrisk trykk, en sensor som er innebygget i både PICOone og PICO+. Pilsymbolet ved siden av trykket viser trenden, med andre ord om trykket er på vei opp eller ned. Meget nyttig for sportsfiskere, og kanskje særlig for de som fisker etter abbor og gjørs.

Vi ser ellers klokke og dato, og nederst til venstre ser vi at det er tilkoblet lading (enten tradisjonelt via lader eller via en motor) og et anslag på hvor lang tid det vil ta før batteribanken er full, med den ladestrømmen som står på her og nå. (9 timer og 30 minutter i bildet). Den blå pilen ved siden av tidsanslaget viser at ladestrømmen er sterkere enn forbruket, med andre ord at batteriet faktisk lades. Dersom ladestrømmen hadde vært negativ hadde den blå pilen blitt rød og pekt nedover, symbolet som viser lading (lynet) hadde forsvunnet og timeantallet hadde vist tid igjen til batteribanken er tom. Smart automatisering fra Simarine der.

Det store prosenttallet (73%) sier at batteribanken er på 73% av sin kapasitet, eller "SOC - state of charge" som det egentlig heter. Hadde dette vært et blybasert startbatteri, betyr 73% at vi må se å få koblet til lading, for vi har snart ikke nok futt i batteriet til å starte motoren og vi er uansett inne på en SOC som skader batteriet på sikt.

Ikke lite informasjon for et startbilde, og sannsynligvis midt i blinken for de fleste. Displayet er 3,5" så det er begrenset hvor mye informasjon som kan presses inn i ett slikt oversiktsbilde før det hele blir uoversiktlig. Men så kan man selvfølgelig klikke seg videre, og få mer informasjon om barometrisk trykk eller tanknivå. Vi nøyer oss med å vise barometrisk trykk.

Skjermen er klassifisert til IP67, som betyr at den er støvtett og skal tåle kortere perioder nedsenket i vann ned til en meters dybde. Med andre ord er displayet mer enn godt nok til å brukes utendørs og i åpne båter.

Som nevnt er skjermen 3,5", og stiller størrelsesmessig omtrent der svært mange slike data-displayer ligger. Men PICO har to ting de fleste andre mangler. For det første er skjermen av IPS-standard (kontra TFT), som i praksis betyr at den er lesbar i direkte sollys, lesbar selv om du har polaroidbriller på nesen, og lesbar fra de fleste vinkler. Om 3,5" så gjør at du må frem med lesebrillene, noe som er lite trolig, så har PICO innebygget WIFI, så du kan hente opp bildet på både Android og IOS via gratis app. Via appen kan også softwaren i PICO oppdateres enkelt, men Simarine har tatt det hele enda et steg, og satt inn en toveis WIFI-router. Det betyr at via mobildata på din mobil, eller lokal WIFI der du har båten din, så kan data fra PICO lastes opp til Simarines skytjeneste. Kanskje ikke veldig aktuelt for mange, men det gir muligheter for å se på for eksempel batteribruk på sikt, noe man igjen kan bruke når batteribanken skal skiftes ut. Med dette kan du se om neste batteribank skal være større enn dagens, mindre eller tilsvarende. Her ligger PICO mange hestehoder foran konkurrentene, for dette er funksjonalitet du ellers finner i systemer med en 0 til på prislappen.

PICOone kombinert med SC302T (se lengre ned) operer fra 6-35V, som igjen gjør den svært aktuell mot batteribanker for frontmontert elektrisk motor med 12 eller 24V. Forbruket til PICO-systemene varierer mellom 5 og 90 mA, og det er høyst akseptabelt. Det laveste forbruket har du med PICOone slått av, men fortsatt med logging av data på. Systemet er dimmensjonert opp til 300A, som bør holde i de fleste sportsfiskebåter, men i større båter med forbruksbanker for drift av kjøleskap, stekovn etc må man opp en klasse til Pico eller Pico+ som er kompatible med shunter over 300A.

PICOone i pakke med SC302T koster 279 EUR pluss porto og norsk MVA via deres nettside, eller 3.290 NOK fra Ramotech i Norge.

PICO+

Kontra PICOone kan denne fullstendig overvåke 6 batteribanker, gi spenning fra ytterligere seks batterier, måle fyllingsgrad i 14 tanker og lese av forbruk på 20 strømforbrukere. Sannsynligvis overkill så det holder for de fleste, så vi skal ikke gå i dybden på dette. Men er du på dette utstyrsnivået, så finner du Simarines produktinformasjon HER. Prisforskjellen kontra PICOone er dog minimal for selve displayenheten (259 EUR kontra 219 EUR), det er når du også skal ha alle sensorene at prisforskjellen kommer for alvor. PICO+ er kompatibel med alle Simarines sensorer, så her kan du virkelig slå deg løs.

SC302T

Mens PICO+ kan bruke flere ulike shunter/ sensorer, er PICOone begrenset til denne.
SC302T med tilbehør.
SC302T Active Digital Shunt er "hender, ører og øyne" for PICO-displayet. Denne kobles inn på - kabelen mellom batteriet og hva det nå enn er som bruker strøm, for eksempel mellom batteriet og elmotoren eller mellom batteriet og sikringspanelet i båten. Dermed får man målt både spenning (volt) og strøm (ampere) på dette batteriet eller batteribanken. Så kan man også koble medfølgende temperatursensor mellom SC302T og batteriet for den mest presise beregningen av gjenværende kapasitet, siden batterikapasitet er avhengig av batteriets temperatur. Ønsker man å overvåke spenning på enda et batteri, kobles dette til, og det samme dersom man ønsker tanknivå. Dette høres kanskje litt komplisert ut, men i praksis er det ganske enkelt å gjennomføre, og vips så har du det meste du ønsker å overvåke inne på PICO-skjermen.

Hva savner vi på PICO?

Egentlig ingenting, og det skjer ikke ofte. Skal vi virkelig flisespikke ønsker vi oss støtte for NMEA2000, men det er allerede på vei. Siden PICO-displayet typisk vil bli montert ved konsollen, hadde en mulighet til å dele batteristatus til den skjermen man har der man står og fisker vært helt topp. For de aller fleste sportsfiskere har PICOone alt man trenger og mer til allerede, og med NMEA2000-støtte på vei bør alles ønsker være oppfylt. Klarer du å komme på noe annet?

Mer om temaet:

Team Colibri tester CTEK Battery Sense.
Team Colibri generelt om batterier.
Team Predator om Victron bmv
Panbo om Simarine Pico

Denne artikkelen ble første gang publisert på Hooked.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar