Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

tirsdag 9. mai 2017

Drømmen om en portabel farkost - kano

De siste årene har jeg sett et behov for en farkost nummer to å fiske ifra. Et supplement til den tyngre båten, som kan settes ut nesten hvor som helst, som ikke stikker dypere enn noen desimeter og som lett kan håndteres av meg alene. Jeg var lenge innstilt på at fiskekajakk var det rette for meg, men da kona foreslo at vi kunne kjøpe en kano var jeg ikke vond å be.

Oppdraget var altså å finne en kano som både kunne dekke mine behov som fiskefarkost, og ta med hele familien på to voksne og to barn på helgeekspedisjon. Det er mange merker og modeller på markedet, og som alle andre prosjekter startet også dette med kartlegging av behov. En familie på fire som skal på tur blir fort 250kg. I tillegg stiller to barn krav til stabilitet. Det må også være plass til alt vi trenger på telttur. I vårt tilfelle ble vi enige om at kanoen måtte være lett nok til at to personer kan bære den, men ikke mer enn kortere avstander. Den måtte være solid for å unngå problemer på tur. Jeg vurderte skrog i både duk, plast og aluminium. Alle disse har som kjent sine fordeler; skrog av duk gir mulighet for å slå sammen og bære kanoen som en sekk over lengre avstander. Plast er nesten evigvarende, men til gjengjeld relativt tungt. Aluminium er lett og slitesterkt, men kan også bli kjølig og utvikle en del kondens hvis vannet er kaldt.

For min egen, og sportsfiskets, del stilte jeg også noen krav. Farkosten måtte være lett nok til at jeg kunne håndtere den alene, dvs løfte den korte avstander fra biltak eller henger og ned til vannet. Den skulle være stabil slik at jeg ikke måtte bruke energi på å holde balansen mens jeg fisker. Å kunne stå oppreist var en fordel, men ikke nødvendig. I tillegg ønsket jeg å kunne feste ekkolodd og giver, samt mulighet for å sette på en liten elmotor. For fiskets del kunne jeg ha trengt en pram, eller såkalt jon boat på bare 10-12 fot, men plassbehovet ville gjort den for lite portabel til familieturene.

Blid gutt med nytt leketøy!
Etter å ha tilbragt mange timer på internett og youtube tok jeg turen til West System i Oslo. De har det meste innen portable farkoster, fra joller og prammer, via kanoer til kajakker, og ikke minst god fagkunnskap på området. Å kunne se og ta på de forskjellige modellene gjorde valget mye lettere. Det ble tidlig klart at jeg kunne hente mye på kombinasjonen av lav vekt og høy slitestyrke på en kano i aluminium. Jeg var innom både Linder og Sportspal, men falt for sistnevnte på grunn av noen løsninger jeg syntes var avgjørende.

16 fot og rett akterspeil.
Sportspal leveres i flere utgaver, fra 12 til 16 fot. Med fire personer på tur måtte vi ha den største. 16 fot gir meg også god plass på fisketur, mens vekten kun er 33kg. Alle modellene finnes i to alternativer; klassisk kano, med spiss i begge ender, eller mer tradisjonell båtfasong, med rett akterspeil. Modellen med rett akterspeil er bredere bak. Begge alternativene er tilpasset elmotor. Den med rett akterspeil passer nok best, mens den spisse utgaven har et metallfeste som stikker ut på siden. Fordelen med et slikt feste er at man får motoren på siden, og dermed mer ergonomisk sittestilling. Ulempen er at festet er der hele tiden, og fort blir mest i veien. For oss var plassen viktigst, og vi valgte derfor en 16 fot med rett akterspeil.

Praktisk med robåtårer.
Etter én sesongs bruk må vi si oss veldig fornøyde med kanoen. Den er stabil og romslig, og gir oss akkurat det vi var på jakt etter. Med sitteplass foran og bak, i tillegg til løse skumseter til passasjerene i midten får alle en behagelig tur. Innsiden av kanoen er trukket med en skummatte, ikke ulik den man bruker som liggeunderlag. Dette gjør innsiden myk, samtidig som man ikke er i kontakt med det kalde aluminiumsskroget. Jeg pleier å legge i noen ekstra underlag for å øke komforten ytterligere, samt for å skåne skummet i bunnen av kanoen mot slitasje. Kanoen har noen brede skumpølser montert på utsiden. Disse skal gi økt oppdrift hvis man skulle klare å få vippet kanoen over mot siden. Siden den er så stabil har vi ikke hatt behov for dem, men jeg har testet dem ved å lene meg godt ut over siden. Bevegelsen stoppes effektivt opp når skummet treffer vannet, og oppdriften gjør at det skal enda mer til for å tippe rundt.

Sommerminne.
Jeg har også fisket en del alene fra kanoen. Jeg klarer fint å bære den fra hengeren til vannet så lenge den er tom. Den største utfordringen med én person i en stor kano er at det krever en del teknikk for å padle den. Samtidig er den svært vindutsatt hvis vinden treffer nesa fra siden. Sportspal har løst dette ved å montere årefester og sende med et par årer med fastmonterte årepinner. Derfor kan jeg sitte midt i kanoen og ro den som en vanlig båt. Dette er en utrolig enkel måte å flytte seg på, og det går også vesentlig fortere enn å padle. Når jeg er alene fisker jeg stort sett fra det midterste rommet, og da er det smidig å kunne ha årene montert slik at jeg kan snu kanoen eller flytte meg på en enkel måte. Det aller beste med en slik farkost er at jeg har muligheten til å komme meg til steder jeg ikke kommer til med båt. Lite slår popperfiske i en grunn vik en lun sommerkveld!

Masse plass til fisker og fisk.
Denne kanoen er for meg et godt kompromiss mellom fiskekajakk og aluminiumspram. Nå gjenstår det bare å gjøre den enda mer sportsfiskevennlig. Som det meste annet vi driver med må det modifiseres og tilpasses litt slik at vi får det som vi vil. Jeg har flere planer for hvordan jeg skal pimpe opp Sportspal'en. Mer om det i en senere artikkel...


Stor stas!



3 kommentarer:


  1. Det var et informativ og interessant innlegg om kano valg. Vi er også en familie på 4, som i disse dager er i ferd med å kjøpe kano, til rene koseturer/telt mm. Vi havner mest sannsynlig også opp med 16 fot Sportspal standar modell. Har søkt etter fordeler ulemper med aluminium, og kommet frem til at vekt og vedlikehold er mest positivt vektlagt i forhold til annet matriale. Men spørsmål om eventuelle skader som kan oppstå ved bruk, og omfang er vi litt i tvil om, har du noen formeninger om det?

    SvarSlett
  2. Hei Knut!
    Tusen takk for hyggelig tilbakemeldimg!
    Som jeg skriver i artikkelen er alu ganske holdbart. Dette er også min erfaring. Vår Sportspal begynner etterhvert å vise tegn på mye og ganske røff bruk. Det har etterhvert blitt en del riper og bulker, men det er nok litt av sjarmen. Vi har ikke klart å få hull i kanoen. Jeg tror det kan skyldes at aluminiumen er så tynn at den heller gir etter og blir bulkete enn å yte motstand. Jeg kjøpte et rep kit med en skumkledd platebit, lim og litt lakk på West System. Dette kan jeg foreløpig ikke si noe om bruk av. Det i seg selv er et godt tegn.
    Aluminium har såvidt jeg kan se bare én ulempe, og det er aldring. Vi snakker over lang tid, kanskje +15 år. Alu kan bli sprøtt. I båter viser det seg som oftest rundt naglene, først og fremst fordi det er her skrogdelene beveger seg i forhold til hverandre. Hvis du har et generasjonsperspektiv på kanokjøpet ditt er nok polyetylenplast å anbefale. Dette er samme materiale som Pionerbåtene er laget av. Dette påvirkes ikke av tid, men er vanskeligere å reparere på tur.
    Lykke til med kanokjøpet, vi hører gjerne fra deg!
    God sommer!

    Hilsen Dag

    PS! Del 2 om pimping av kano er rett rundt hjørnet. Ekkolodd, giverfeste og elmotor er stikkord.

    SvarSlett
  3. hei igjen

    Takk for tilbake melding :-) Kjøpte sportspal i Juli og har hatt mange fine turer i den til nå. Er kjempefornøyd med valget. I begynnelsen var vi litt forsiktig med hva vi seilte over, men merket fort at den føyde seg lett over steiner i vannet, da skroget er så tynt og fleksibelt (som også du sier) Vi skal nok klare å leve godt med denne i +15 år, da aldren våres fort nærmer seg pensjonsalder :-) Jeg kommer helt sikkert til å gå til innkjøp av el-motor etter hvert, synes det kan være til god hjelp i sterk motvind :-) ønsker deg lykke til med dine prosjekter. Det ble sen tilbake melding fra meg, da det gikk i kano/telturer og ferie i forrykende tempo frem til nå :-)

    SvarSlett