Jeg tror det var Cato Bekkevold som sa at "bilen er sjøørretfiskerens beste venn". Med det mente han at sjøørretfiske handler om å finne fisken, og at man måtte være mobil og flytte seg rundt til man fant fisken. Dette gjelder ikke bare for sjøøretfiske, noe stadig flere oppdager. Den største fordelen med å ha en båt som er liten nok til å dra bak en bil, er nettopp muligheten til å prøve stadig nye vann, elver eller land for den saks skyld. Men ikke alle har like god kontroll på lover, regler og sikkerhet.
Trolling Master Bornholm (TMB) er Skandinavias største trollingkonkurranse og samler flere hundre sportsfiskebåter på en øy i Østersjøen. Under konkurransen i 2014 gjennomførte dansk politi en mindre kontroll av biler med båt på henger som kom i land på øya via fergen fra fastlandet. Av 12 ekvipasjer som ble stanset, fikk 4 kjøreforbud. Med andre ord var 33%, en tredjedel, av ekvipasjene i en tilstand som ikke hører hjemme på en offentlig vei i henhold til lovverket. Dansk Politi har varslet at de kommer til å gjennomføre ytterligere kontroller under TMB2015, så hvis du har tenkt deg til TMB bør du sørge for å ha ting i orden.
Man kan mene mye om reglene som vi som har båt på henger må forholde oss til. Jeg skal bruke noen eksempler fra mitt eget båtliv som nok forteller ganske klart hva jeg mener. (Hvis ordensmakten skulle se dette, ekvipasjene som er ulovlige er selvfølgelig ikke kjørt en meter, de er kun stilt opp og tatt bilde av for eksempelets skyld.....)
På bildet over har hengeren en tillatt totalvekt på 1350 kg, og ble kontrollveid til 1320 kg på en vekt. Bilen har i henhold til vognkortet lov til å dra inntil 1350 kg så lenge hengeren har brems, og mitt førerkort i Klasse B gjør at jeg kan kjøre vogntog (vogntog = bil+henger med last) på inntill 3500 kg. Med andre ord var ekvipasjen lovlig, og jeg kunne kjøre den med mitt førerkort.
På bildet under, er bil og førerkort det samme. Båten er mye lettere, men hengeren har en tillatt totalvekt på mer enn 1350 kg. Selv om hengeren hadde vært tom, er den dermed ulovlig å kjøre med bilen på bildet og mitt førerkort. Årsaken er at tillatt totalvekt (altså den teoretiske vekten i vognkortet) på vogntoget overstiger 3500kg. Har man bare klasse B regnes da hengeren som maks lastet uansett hva som faktisk er på den, og jeg ender over både hva bilen har lov til å dra, og hva mitt førerkort har lov til å dra.
Bildet under viser en bil som kan dra inntill 450 kg ubremset henger. Hengeren er godkjent for en totalvekt inntill 750 kg, men med hengerens egenvekt skal det ikke mye til før jeg kommer opp på grensen for bilens vognkort. Båt pluss motor veier mer enn de 270 kg med last jeg kan dra på hengeren, så ekvipasjen er ulovlig.
Samme problem som på bildet over, finner du på bildet under. Men her er det et problem til, bilen er bare godkjent for 400 kg ubremset slep, så her er det et enda større avvik. Litt interessant med tanke på at det er nesten 20 år mellom de to bilene, og bilen under har endel ting som den over ikke har; 4WD, ABS og antispinn har altså liten betydning.
Nå blir det virkelig morsomt. Bil, førerkort og båt på bildet under er de samme som i det 3. bildet, men her har hengeren en tillatt totalvekt på 450 kg. Fult lovlig med andre ord.
Det er flere ting med eksemplene over som jeg irriterer meg kraftig over, men jeg skal la det ligge for øyeblikket. Poenget med eksemplene er at du IKKE kan anta at ting er logisk, du MÅ sjekke detaljene.
Det desidert viktigste for en som skal kjøre med henger, er å begynne med å sjekke at man har lov til å kjøre ekvipasjen. Det gjør du enklest på Vegvesenets Tilhengerkalkulator. Den finnes også som en app til mobiltelefoner og nettbrett som heter "Bil og henger". For å bruke kalkulatoren må du vite hva slags førerkort du har (hvis du ikke vet det, så har du sannsynligvis klasse B), og hva registreringsnummeret på bil og henger er. Resten er ganske selvforklarende.
Det neste som må gjøres er å sjekke hva slepet (slepet = henger + det du har på hengeren) veier. For å gjøre dette må du i praksis kjøre alt på en vekt. Du finner dette på alle Trafikkstasjoner, og på Vegvesenets veiestasjoner. Vær litt obs på at både Trafikkstasjonene og veiestasjonene har åpningstider, selv om det er flere av veiestasjonene som har vekten tilkoblet så du kan bruke den utenom åpningstidene. Du finner en oversikt over hvor disse befinner seg her: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Kontakt/Kontakt+oss/Trafikkstasjoner?WT.ac=knapp_forside_trafikkstasjoner
Du kan få en ganske god ide om vekten på slepet ditt ved å sjekke spesifikasjonene fra produsentene av båt, batterier, bensintank og motor etc, men vær obs på at det på ingen måte behøver å stemme med virkeligheten. I tilfellet med min egen Guymarine, er avviket mellom teoretisk vekt og reell vekt på hele 15%. Du bør med andre ord ta den teoretiske vekten du har regnet deg frem til, og gange med et sted rundt 1,15 til 1,20.
I tillegg til vekten på hele slepet, både hva hengeren er godkjent for, og hva den reelt er lastet med, så må man også passe på kulevekten. Kulevekten sier noe om hvor mye vekt hengeren din legger på tilhengerfestet. Den enkleste måten å sjekke kulevekten er ved å sette en badevekt eller tilsvarende under nesehjulet på hengeren, med nesehjulet sveivet såpass langt ned at hengeren har en vinkel som tilsvarer vinkelen den har når den er koblet til bilen din. I bilens vognkort finner du opplysninger om tillatt kulevekt for bilen din, en vanlig stasjonsvogn har som regel øvre tillatt kulevekt rundt 50-70 kilo. Er kulevekten for høy, kan du flytte båten bakover på hengeren ved å flytte tårnet (der vinsjen står) bakover. Bortsett fra at for høy kulevekt er ulovlig, kan det føre til at bilen din understyrer, siden forhjulene på bilen løftes fra bakken. Dette er livsfarlig!
Sjekk at lysene på hengeren fungerer. Kjørelys, bremselys, ryggelys og blinklys. Kvaliteten på lysanlegget på de fleste båthengere ligger et sted mellom dårlig og elendig, så det er bare et spørsmål om tid før du får problemer. Har du for vane å kjøre hengeren så langt ut i vannet at det elektriske anlegget kommer i kontakt med vann, er du spesielt utsatt.
Den siste tingen man skal følge med på, er bredden på vogntoget/ ekvipasjen. Maksimal tillatt bredde på norske veier er 2,55 meter. Vogntog med en form for EU-godkjenning kan være 2,6 brede, men det er ikke aktuelt for oss og bør ikke bidra til forvirring. Finn frem tommestokk eller målebånd, og sjekk at du er innenfor 2,55 meter.
Å følge med på hva gjeldende fartsgrense er når man kjører bil, bør være en selvfølge. Men likevel ikke mer selvfølgelig enn at jeg selv har gått på en skikkelig smell på det området tidligere, på vei til fisketur, heldigvis uten båt på slep. For hengere uten brems er øvre tillate hastighet 60 km/t, og for hengere med brems er den 80 km/t. Så selv om du ligger i en 100-sone på E6, må du altså holde deg under 60 eller 80, avhengig av hengeren din. Hvis du ikke har skilter på hengeren, typisk noe som gjelder såkalte "opplagshengere" er øvre fartsgrense 30 km/t. En registrert henger med last hvor total reell vekt på slepet er under 300 kg, kan kjøres opp til 80 km/t selv om hengeren ikke har brems. Dette er først og fremst aktuelt når hengeren er tom, men også for de som har små og veldig lette båter.
Du skal selvfølgelig ha med deg ditt førerkort, og bilens vognkort når du er ute å kjører. Har du henger på slep, skal du også ha med vognkort for hengeren. Beveger du deg ut av Norge, bør du også ha med dokumentasjon på at båt og motor tilhører deg, dette er spesielt viktig hvis det er såpass nytt at det kan se ut som det er nyinnkjøpt. Det er neppe morsomt å bli stoppet på Svinesund, og måtte betale 25% MVA på båt og motor for å få det med deg hjem til Norge igjen. Jeg har selv blitt stoppet på grensen etter en tur til Vänern, da var mitt SecurMark-kort som viser at båt og motor er registrert i Norge med meg som eier tilstrekkelig.
Hvis du skulle mene at dette høres tungvindt ut, så har jeg full forståelse for det. Men hvis viljen til å følge lover og regler ikke skulle være nok, så kan kanskje straffen for å ikke følge reglene være det. Per i dag risikerer du 3.000,- i bot for hver enkelt overskridelse av reglene, og du må sette igjen slepet ditt. (Kjøreforbud). Hvis du er maksimalt på kanten av regelverket, har du vekt over 3500 kg, henger over det bilen har lov til å dra, bredde over 2,55 meter og ser på en bot rundt 9-12.000,- Sannsynligvis vil regningen totalt bli det dobbelte, innen du har fått noen med lastebil til å hente slepet med kjøreforbud og fått det fraktet til et egnet sted. Skulle du befinne deg på Bornholm med et kjøreforbud, så kan jeg bare gjette hva det vil koste å få båt og henger hjem igjen.
Edit:
Team Predator har en fin artikkel om sikring av båt på henger. Her er det selvfølgelig også noen regler man skal følge med på.
http://www.team-predator.no/2015/06/sikker-transport-av-bat-pa-henger.html
Trolling Master Bornholm (TMB) er Skandinavias største trollingkonkurranse og samler flere hundre sportsfiskebåter på en øy i Østersjøen. Under konkurransen i 2014 gjennomførte dansk politi en mindre kontroll av biler med båt på henger som kom i land på øya via fergen fra fastlandet. Av 12 ekvipasjer som ble stanset, fikk 4 kjøreforbud. Med andre ord var 33%, en tredjedel, av ekvipasjene i en tilstand som ikke hører hjemme på en offentlig vei i henhold til lovverket. Dansk Politi har varslet at de kommer til å gjennomføre ytterligere kontroller under TMB2015, så hvis du har tenkt deg til TMB bør du sørge for å ha ting i orden.
Man kan mene mye om reglene som vi som har båt på henger må forholde oss til. Jeg skal bruke noen eksempler fra mitt eget båtliv som nok forteller ganske klart hva jeg mener. (Hvis ordensmakten skulle se dette, ekvipasjene som er ulovlige er selvfølgelig ikke kjørt en meter, de er kun stilt opp og tatt bilde av for eksempelets skyld.....)
Lovlig |
På bildet under, er bil og førerkort det samme. Båten er mye lettere, men hengeren har en tillatt totalvekt på mer enn 1350 kg. Selv om hengeren hadde vært tom, er den dermed ulovlig å kjøre med bilen på bildet og mitt førerkort. Årsaken er at tillatt totalvekt (altså den teoretiske vekten i vognkortet) på vogntoget overstiger 3500kg. Har man bare klasse B regnes da hengeren som maks lastet uansett hva som faktisk er på den, og jeg ender over både hva bilen har lov til å dra, og hva mitt førerkort har lov til å dra.
Ulovlig |
Ulovlig |
Ulovlig |
Lovlig |
Det desidert viktigste for en som skal kjøre med henger, er å begynne med å sjekke at man har lov til å kjøre ekvipasjen. Det gjør du enklest på Vegvesenets Tilhengerkalkulator. Den finnes også som en app til mobiltelefoner og nettbrett som heter "Bil og henger". For å bruke kalkulatoren må du vite hva slags førerkort du har (hvis du ikke vet det, så har du sannsynligvis klasse B), og hva registreringsnummeret på bil og henger er. Resten er ganske selvforklarende.
Det neste som må gjøres er å sjekke hva slepet (slepet = henger + det du har på hengeren) veier. For å gjøre dette må du i praksis kjøre alt på en vekt. Du finner dette på alle Trafikkstasjoner, og på Vegvesenets veiestasjoner. Vær litt obs på at både Trafikkstasjonene og veiestasjonene har åpningstider, selv om det er flere av veiestasjonene som har vekten tilkoblet så du kan bruke den utenom åpningstidene. Du finner en oversikt over hvor disse befinner seg her: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Kontakt/Kontakt+oss/Trafikkstasjoner?WT.ac=knapp_forside_trafikkstasjoner
Du kan få en ganske god ide om vekten på slepet ditt ved å sjekke spesifikasjonene fra produsentene av båt, batterier, bensintank og motor etc, men vær obs på at det på ingen måte behøver å stemme med virkeligheten. I tilfellet med min egen Guymarine, er avviket mellom teoretisk vekt og reell vekt på hele 15%. Du bør med andre ord ta den teoretiske vekten du har regnet deg frem til, og gange med et sted rundt 1,15 til 1,20.
I tillegg til vekten på hele slepet, både hva hengeren er godkjent for, og hva den reelt er lastet med, så må man også passe på kulevekten. Kulevekten sier noe om hvor mye vekt hengeren din legger på tilhengerfestet. Den enkleste måten å sjekke kulevekten er ved å sette en badevekt eller tilsvarende under nesehjulet på hengeren, med nesehjulet sveivet såpass langt ned at hengeren har en vinkel som tilsvarer vinkelen den har når den er koblet til bilen din. I bilens vognkort finner du opplysninger om tillatt kulevekt for bilen din, en vanlig stasjonsvogn har som regel øvre tillatt kulevekt rundt 50-70 kilo. Er kulevekten for høy, kan du flytte båten bakover på hengeren ved å flytte tårnet (der vinsjen står) bakover. Bortsett fra at for høy kulevekt er ulovlig, kan det føre til at bilen din understyrer, siden forhjulene på bilen løftes fra bakken. Dette er livsfarlig!
Sjekk at lysene på hengeren fungerer. Kjørelys, bremselys, ryggelys og blinklys. Kvaliteten på lysanlegget på de fleste båthengere ligger et sted mellom dårlig og elendig, så det er bare et spørsmål om tid før du får problemer. Har du for vane å kjøre hengeren så langt ut i vannet at det elektriske anlegget kommer i kontakt med vann, er du spesielt utsatt.
Den siste tingen man skal følge med på, er bredden på vogntoget/ ekvipasjen. Maksimal tillatt bredde på norske veier er 2,55 meter. Vogntog med en form for EU-godkjenning kan være 2,6 brede, men det er ikke aktuelt for oss og bør ikke bidra til forvirring. Finn frem tommestokk eller målebånd, og sjekk at du er innenfor 2,55 meter.
Å følge med på hva gjeldende fartsgrense er når man kjører bil, bør være en selvfølge. Men likevel ikke mer selvfølgelig enn at jeg selv har gått på en skikkelig smell på det området tidligere, på vei til fisketur, heldigvis uten båt på slep. For hengere uten brems er øvre tillate hastighet 60 km/t, og for hengere med brems er den 80 km/t. Så selv om du ligger i en 100-sone på E6, må du altså holde deg under 60 eller 80, avhengig av hengeren din. Hvis du ikke har skilter på hengeren, typisk noe som gjelder såkalte "opplagshengere" er øvre fartsgrense 30 km/t. En registrert henger med last hvor total reell vekt på slepet er under 300 kg, kan kjøres opp til 80 km/t selv om hengeren ikke har brems. Dette er først og fremst aktuelt når hengeren er tom, men også for de som har små og veldig lette båter.
Du skal selvfølgelig ha med deg ditt førerkort, og bilens vognkort når du er ute å kjører. Har du henger på slep, skal du også ha med vognkort for hengeren. Beveger du deg ut av Norge, bør du også ha med dokumentasjon på at båt og motor tilhører deg, dette er spesielt viktig hvis det er såpass nytt at det kan se ut som det er nyinnkjøpt. Det er neppe morsomt å bli stoppet på Svinesund, og måtte betale 25% MVA på båt og motor for å få det med deg hjem til Norge igjen. Jeg har selv blitt stoppet på grensen etter en tur til Vänern, da var mitt SecurMark-kort som viser at båt og motor er registrert i Norge med meg som eier tilstrekkelig.
Hvis du skulle mene at dette høres tungvindt ut, så har jeg full forståelse for det. Men hvis viljen til å følge lover og regler ikke skulle være nok, så kan kanskje straffen for å ikke følge reglene være det. Per i dag risikerer du 3.000,- i bot for hver enkelt overskridelse av reglene, og du må sette igjen slepet ditt. (Kjøreforbud). Hvis du er maksimalt på kanten av regelverket, har du vekt over 3500 kg, henger over det bilen har lov til å dra, bredde over 2,55 meter og ser på en bot rundt 9-12.000,- Sannsynligvis vil regningen totalt bli det dobbelte, innen du har fått noen med lastebil til å hente slepet med kjøreforbud og fått det fraktet til et egnet sted. Skulle du befinne deg på Bornholm med et kjøreforbud, så kan jeg bare gjette hva det vil koste å få båt og henger hjem igjen.
Edit:
Team Predator har en fin artikkel om sikring av båt på henger. Her er det selvfølgelig også noen regler man skal følge med på.
http://www.team-predator.no/2015/06/sikker-transport-av-bat-pa-henger.html
Applåder!
SvarSlettHur var det med hastigheter då?
Godt poeng, jeg la til et avsnitt om hastighet. Bedre nå KJ?
SlettToppen :)
SlettDu kan faktisk kjøre i inntil 80km/h med henger uten brems dersom aktuell vekt av henger og båt er under 300kg. Gjerne tilfellet for de minste alubåtene
SvarSlettDet har du selvfølgelig helt rett i Martin. Jeg skal også legge til litt om tillatt kulevekt. Takk for tipset.
SlettJeg tror du tar feil på det 3. bildet. Maksvekt for ubremset henger gjelder vel aktuell totalvekt..? Jeg finner hvertfall bare en tillatt totalvekt for min bil på tilhengerkalkulatoren til vegvesenet (1805 kg). Under tilhenger uten brems er det bare oppgitt maks aktuell totalvekt (450 kg).
SvarSlettHei Erlend. Jeg skal være enig i at teksten min kunne vært klarere, så jeg skal redigere den. Svar fra tilhengerkalkulatoren: "Tilhengeren kan lastes med maks 270 kg. Dette gjelder selv om tilhengeren er registrert for tyngre last.
SlettHøyeste tillatte hastighet er 60 km/t. Hvis tilhengeren med last veier mindre enn 300 kg, er høyeste tillatte hastighet 80 km/t." Vekten av båt pluss motor er i seg selv 300+ kg så ekvipasjen var ikke lovlig. (Reg nummer er AR59598 og AZ7035)