Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

tirsdag 23. desember 2014

La det bli lys

Neida, jeg har ikke fått en plutselig religiøs vinkling på bloggen. Derimot har jeg kjøpt et lys for å se hvor jeg kjører under døgnets mørke timer.

Ebay er elsket og hatet. Undertegnede heller nok mot elsk, i hvertfall når det kommer til ymse dingser, som man kanskje ellers hadde handlet på Biltema og Clas Ohlson. Ting som ikke koster fryktelig mye penger, og som man ikke har noe problemer med å vente litt på. Jeg har kjøpt denne lykten på ebay, den kostet 500,- inkludert porto:

Mange pærer er det i hvertfall

Lykten har LED-pærer (light emitting diode), noe som var en forutsetning for mitt kjøp. Skikkelig kjørelys på båten er flott, men jeg må ha strøm til å drive dette også, helst i timesvis mens jeg kjører med dorgemotoren og kartlegger ymse innsjøer. Med hovedmotoren i gang er ikke strøm noe problem, den lader så det holder selv på tomgang. Men den lille Tohatsuen lader ikke engang nok til å dekke strømsuget fra den elektronikken jeg har ombord nå.


Spesifikasjoner

Som bildet over sier, skal denne lykten dra 72W. For å regne om til strømforbruk, deler man W på voltstyrken i systemet, dvs 72/12=6. Lykten drar altså 6A. Mitt batteri er 62A, og skal helst ikke belastes mer enn ned til 50%. Ergo har jeg 31A til disposisjon, som igjen tilsvarer 5,1 timers drift av lykten. (31/6=5,1). Skal jeg kjøre mer enn det med lykten på, må jeg enten bruke den store motoren, eller bytte om på batteriene mine. (Jeg har to batterier som er på 62A hver.) Det bør holde til mine kveldsturer.

72W og 5040 lumens med lys er en hel del. Uansett hvordan jeg regner på det, vil denne lyskasteren gi mer lys enn jeg har på bilen. Siden jeg enda ikke har kjørt på noen eller noe med bilen, bank i bordet, satser jeg på at dette holder. At lyskasteren har sentrert stråle fra de midterste diodene, og en form for spredt nærlys fra diodene på hver side, tror jeg kan bli riktig bra.

Opprinnelig så jeg etter lykt for å montere på taket av Frøken Evada. Men etter en diskusjonsrunde med diverse andre på forumet til Scandinavian Trolling, slo jeg fra meg det. Ulempen med takmontering er at det nødvendigvis vil bli lysrefleksjoner fra fordekket, og fra den blanke pulpiten. I værste fall hadde jeg endt opp med å enten blende meg selv, eller ikke ha lys de første 10-30 meterne foran båten. En helt annen ting er at dersom det skulle dukke opp en radar på taket en dag, ville lykten fort gitt en blindsone på radaren. 

Tanken er derfor å montere lyskasteren så langt frem på båten jeg kommer, aller helst i underkant av pulpiten. (Rekkverket i front.) Av spesifikasjonene på lykten ser jeg at det er 15 centimeter mellom de to gjengede beina som lykten festes med, så neste utfordring blir å finne en løsning for å få dette festet. Pulpiten har 25 mm rør, men de er ovale så det må sikkert fores opp litt med gummi. Tanken er en form for brakett på rørene, som lykten igjen skrus fast i.

SeaSea har en variant av et feste som jeg har kikket litt på. Men det virker litt tullete at prisen for festene blir høyere enn prisen for selve lykten....


Feste fra SeaSea

Det står ikke hvor mye lykten veier, så jeg er usikker på om jeg trenger et så grovt feste som det fra SeaSea. Det kan hende at en enklere (og billigere) løsning over temaet slangeklemme kan fungere bra. 


Slangeklemme med gummiforing


Jeg avventer innkjøp av klemme/ brakett til jeg får lykten i hendene. Da får jeg også sjekket dimmensjonen på festeboltene, og en litt bedre gefühl på hva som må til for å holde den på plass. Jeg er med andre ord ikke helt i mål med investeringene her, men det nærmer seg. 

En annen ting jeg må gruble litt på, er hvordan jeg skal dra strømmen frem til lykten. Jeg har allerede en elektrisk ankervinsj i front, men lykten må nødvendigvis kunne slås av og på fra konsollen der jeg sitter. Samtidig er alt det elektriske for ankervinsjen under fordekket, det eneste som går igjennom og opp er selve vinsjen som drar ankerkjettingen. Jeg må med andre ord ha en gjennomføring som fører ledningen innenfra kabinen og ut på fordekket, og da kan det være like greit å strekke egne kabler for lykten hele veien. Diverse slike vanntette gjennomføringer har jeg liggende allerede, men spørsmålet er nøyaktig hvor jeg skal lage hull. Fordekket brukes som fiskeplass, så det skal helst ikke være noen snublefeller i form av ledninger der, samt at vask og feiing av snø er lettere dersom dekket er mest mulig fritt for hindringer.

Det er forresten en god ide å ta en hel haug med bilder av båten sin i ymse vinkler og varianter. Med programmet Paint, eller andre mer avanserte bildebehandlingsprogrammer, kan man så sitte hjemme i sofaen og leke seg med monteringsalternativer og grovskisser. Jeg brukte dette mye i forbindelse med takstativet, og har laget et par bilder for å vise hva jeg tenker denne gangen også.



Vi begynner med et alternativ for skroggjennomføring for ledningen. Lager jeg hull her, kan ledningen følge benet på pulpiten opp og frem, og det blir ikke noe man kan snuble i på fordekket.

Mulig skroggjennomføring

Neste viser hvordan jeg har tenkt at lykten skal stå. Jeg vil ha den på undersiden av pulpiten, delvis fordi den ikke blokkerer for utsynet fra kabinen der, og delvis fordi den da vil være rimelig beskyttet.



Plassering av lykt

Fortsettelse følger...


2 kommentarer:

  1. Eller sätta den på den fantastiskt väl monterade rampen på taket och sätt en lite skärm nedtill av aluminium som skärmar av båten. Då får du även ljus lite åt sidorna lite grann.

    När du väl skall upp med en radar skall du i alla ha ut en sladd där uppe.

    Det är som du vet inte det optimala stället att ha en genomföring OM den börjar läcka kan det ju bli jobbigt i hårt väder.

    En svensk vän till dig har börjat roa sig med solpaneler precis. Just sayin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei KJ. Jeg tror det må en heftig avskjerming til for å lede alt det lyset, og da ender jeg opp med å sende lyset rett til værs i steden for å få alt fremover. Derfor ingen avskjerming. :) Solpaneler er slettes ikke dumt, hvis du har funnet noen som faktisk fungerer?

      Slett