Gå til hovedinnhold

Båten over til saltvann for vinteren

Da er Frøken Evada flyttet fra Tyrifjordens ferskvann til Oslofjordens saltvann.

Hun var rimelig ensom der hun lå ved Storøen nå:
Ensom svale


Opp kom hun:

Up she goes


Jeg tok service på Suzukien i dag (DF80). Skiftet motorolje og oljefilter, girolje og rengjorde samt fettet opp propellakslingen. Kjørte også inn nytt fett i fettniplene, men kom ikke helt i mål der for fettpressen min tok kvelden etter den første niplen. Fettet som sitter rundt dreiepunktene på motoren var rimelig dregt i den lave temperaturen i dag, så jeg må skaffe meg en kraftigere presse som orker å dytte det gamle fettet igjennom.
 
Det var to ting ved servicen som overrasket meg litt. Det første var at motoren tok mindre motorolje enn jeg trodde, så jeg måtta tappe av litt igjen etter at jeg hadde fylt på. Jeg varmkjørte motoren før jeg tok opp båten og startet på servicen, og som vanlig gjorde det at oljen rant rett ut som vann. (Kald olje er treg, og gjør at det tar evigheter før alt er ute.) Etter at jeg har latt den gamle oljen renne ut, og skiftet oljefilter, heller jeg forresten en klunk olje i motoren som jeg lar renne rett igjennom og ut. Dette tar med seg siste rest av gammel morro, og dytter bokstavelig talt ut restene av den gamle oljen så det bare er ny frisk olje igjen i systemet. Så setter jeg inn den nederst pluggen, og fyller opp med ny olje. Jeg bruker Biltemas 5-40w helsyntetolje, den har jeg brukt i mange år og er meget fornøyd med den, oljefilteret kjøper jeg originalt.
 
Det andre som overrasket meg litt var at det kom ut lite girolje, kanskje så lite som 2 desiliter. Det er helt normalt at moderne motorer mister girolje, det er en konsekvens av at det er overtrykk på oljen i girhuset. Poenget med overtrykket er å presse olje ut i diverse pakninger, som smører og sørger for at det ikke kommer vann inn. Men her var det altså mindre igjen enn jeg hadde trodd, kanskje fordi jeg har kjørt 30 timer eller så mer med motoren enn jeg burde gjort før service. Motoren har serviceintervall på 100 timer, og det er 130 timer siden forrige gang. Helt klart en ting å legge seg på minnet, jeg får ta et giroljeskift til litt utpå vårparten eller forsommeren så jeg får to skift per år. Jeg bruker også her Biltemas olje SAE-90.

Neste stopp var båtslippen ved Kongen, slippen der er knallfin og det var faktisk plass til å parkere både bil og henger før jeg kjørte båten rundt til Killingen Sjøsenter hvor hun skal ligge i boblehavn i vinter. Det var rimelig mørkt utpå fjorden da jeg kjørte forsiktig rundt i 5 knop med nesa mot frontruten:


Mørkt ja


Jeg begynte spaserturen fra Killingen og tilbake til Kongen akkurat tidsnok til at det begynte å regne for alvor. Heldigvis kom det en ledig taxi forbi meg, og da ble fristelsen så stor at spasertur ble omgjort til taxitur. Neste steg blir å sette hengeren på hytta for vinterlagring, så er alt på plass der det skal være for vinteren.



På vei ut fra båthavna ved Kongen var det forresten store mengder fisk på ekkoloddet, helt fra bryggene og ut til 20-30 meters dyp. Derfra og utover var det nesten helt dødt på ekkoloddet.

Mye fisk 1

Mye fisk 2

Så får vi se hva vintersesongen i Oslofjorden bringer....

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?