Gå til hovedinnhold

Så tar vi sagen fatt....

Jeg har aldri likt å borre hull i båten min, ikke engang når hullene bare er på innsiden av skroget. Om det er det som har gjort at jeg har utsatt å montere bryterpanelet du kan lese om i DENNE artikkelen, eller ren latskap er uvisst. Men når man blir kvalm av å borre et hull på noen stakkarslige millimeter, så skal jeg love deg at følelsen ikke er noe bedre når man sitter i båten og tar en ny elektrisk stikksag ut av emballasjen sin....

Dagens prosjekt var altså å lage hull til bryterpanelet, feste koblingsblokken for den negative delen av systemet, få på plass RAM-braketten til den pent brukte Lowrance HDSen jeg har kjøpt, feste 4-blokken for NMEA2000-nettverket under dashbordet og teste å strekke litt kabler. Ikke så rent lite med andre ord.

Jeg er ikke ferdig med kablene, men det begynner å likne på noe nå. Fortsatt endel jobb igjen, men mer om det lengre ned.

RAM-braketten
Det er fult på selve dashbordet, og jeg vil ha muligheten til å snu og vinkle skjermen slik det passer utifra hva slags fiske som skal bedrives. Løsningen er å montere denne braketten. Rent teknisk bestå den av dette: En RAM-B-202U ball, en RAM-B-238U ball og en RAM-B-201U 3" arm. Alt er i metall, og man justerer enkelt vinkelen ved å skru opp knotten, justere og så stramme igjen. Av opplagte grunner kan jeg ikke si noe om slitestyrken, men dette virker bra for min 5" HDS. Skal du montere større skjermer bør du nok gå opp i størrelse til C eller D.


RAM-brakett i B-størrelse


Tanken er å lage et mellomstykke mellom toppdelen til RAM-braketten og braketten til HDSen. Delvis for å fordele belastningen på HDS-braketten bedre, og delvis fordi jeg da slipper å borre nye hull i HDS-braketten siden de som er der fra Lowrance sin side ikke passer med de som er i RAM-braketten.
 
Markert med rød tusj hvor det skal drilles
 
 
Ferdig med drillen, ble dette riktig mon tro?
 
Ja, det ser riktig ut
 
Med armen på
 
Tre på rekke og rad
 
 
NMEA 4-block
Planen bak nettverket kan du lese om HER. For å få det mest mulig ryddig under dashbordet avslutter jeg nettverket i en 4-block der. Jeg bruker bare tre av de fire kontaktene, så derfor brukte jeg begge endestykkene fra start-kittet her. En del i enden på 4-blocken, og en del i den ledige kontakten, så nettverket er tett og avsluttet slik det skal, uten åpne porter.

Så var det frem med drillen, for å feste blokken. Jeg har satt den så høyt opp som mulig, så den skal være mest mulig skjermet for eventuell vannsprut.
 
NMEA 4-block under konsollen
 

Bryterpanelet
Flere av tingene i båten trekker strøm hvis ikke kursen de er koblet på brytes rent fysisk. Eksempler på dette er NMEA-nettverket, USB-uttaket og sannsynligvis Sonar Huben. De drar omtrent ikke strøm, men litt er uansett for mye siden det betyr at batteriet tappes også når båten ikke er i bruk. Jeg vil ha muligheten til å ta strømmen til en og en ting, så å koble alt til en hovedbryter er ikke et alternativ. Siden bryterpanelet også har integrerte sikringer, slipper jeg dessuten en haug med løse sikringsbokser på ledningene. 

Jeg var veldig i tvil om jeg skulle ha bryterpanelet der det endte opp, eller ved siden av USB-ladeporten jeg har montert tidligere. (Du kan lese om den monteringen HER.) 
 
"Her skal byen bygges."
 
 
Skremmende stort hull
Testmontering
Litt annen vinkel
 
Med dekselet på
 
Sånn ser det ut på baksiden, klar for å koble på alt av ledninger med +.
 
 
 
Negativ koblingsblokk
Samme merke som bryterpanelet, dvs BlueSea. 
 
Koblingsbar for alt av ledninger med -.
 

Hva gjenstår?
- Montere ny ekkoloddbrakett fra Silver. Jeg tror jeg skal bytte om på den nye og den gamle, så den nye havner på styrbord side og den gamle på babord side. Den nye har en vinkel på platen som selve ekkoloddgiveren skal på, og den vinkelen passer til styrbord side.
- Finne en måte å få NMEA-kabelen som går inn i Hondaen til å komme ut av motorkåpen sammen med øvrige kabler. Dette innebærer sannsynligvis å kappe noen strips og få løs gummimansjetten som sitter rundt de eksisterende kablene. Så må kabelen inn i det bakre stuerommet under baktoften samme vei som resten av kablene.
- Lage kabel med kabelsko for å koble bryterpanelet til batteriet.
- Lage kabel med kabelsko for å koble koblingsblokken til batteriet.
- Skifte kabelsko på så godt som alt av elektriske kabler så de passer til bryterpanel og koblingsblokk.
- Lage hull til det siste 12V-ladepunktet. (Må først bestemme meg for hvor det skal være.)
- Montere Sonar Hub og TM150.
- Teste alt på vannet. :)

Foreløpig så har ikke Lowrance Sonar Hub og Airmar TM150 ankommet, så de tingene har jeg ikke begynt å tenke på enda. Jeg har fortsatt endel timer igjen i garasjen med andre ord, kanskje like greit med tanke på hvordan forholdene er utenfor garasjen.




Kommentarer

  1. Oi, dette må da bli bra. Finnes det en festebrakket fra Lowrance til å montere rett på reelingen også tru ...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Linder. Nja, ikke direkte fra Lowrance, men det finnes varianter som kan festes i rælingen på båter ala Linder. Linder kaller det for et dypriggfeste, men dette festet kan også brukes til andre ting. ;) http://www.linder.se/index.cfm?x=product&pg=7&pr=14

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…