Gå til hovedinnhold

Harrytur 28.09.19


Av ymse grunner har det blitt flere år siden siste jeg var på Vänern i Sverige, men denne helgen skulle jeg gjøre noe med det. Kalenderen var ryddet, campinghytte var booket og søknad om lite vind sendt oppover i systemet.

Dessverre ble søknaden avvist, og dermed måtte jeg avlyse campinghytta og se på andre alternativer for helgens fiske. Det ble mye frem og tilbake de siste arbeidsdagene av uke 39, sjeldent mye "virring" til meg å være. Uansett så endte jeg opp på IKEA (av alle steder) på fredag, men med en plan om å gjøre unna det som skulle gjøres der så fort som mulig og så sette kursen mot en noe mindre innsjø i Sverige. 

Det gikk litt sånn som det måtte gå. Da jeg hektet varehengeren min på bilen for å kjøre til IKEA hadde det ene hjulet låst seg (igjen, dette er andre gang på kort tid) så hengeren måtte til forhandler. Heldigvis har IKEA gratis utlånshenger så jeg fikk gjennomført dagens handling, dog med en aldri så liten forsinkelse. Klokken ble 22 før jeg hadde pakket bil og båt om, og var klar for å kjøre sydøstover. 

Jeg har ikke vært i Västra Silen siden 2016, turrapporten fra den turen kan leses HER, men jeg husket turen nedover langs sjøens vestsiden som lang og humpete så jeg hadde rekognosert på nett etter båtramper lengre nord. Via nettsider og flyfoto på eniro.se hadde jeg to alternativer, en i Årjäng og en mer i periferien ved Bottnane. Her ble det to bom av to mulige....

Rampen i Årjäng var stengt med gjerder og bom, samt en lapp som sa at havnevakten ikke var tilgjengelig etter 21.00. Siden jeg ikke kom dit før 00.15 var løpet kjørt, og jeg plottet inn Bottnane på navigatoren. Etter 40 minutter kjøring i stup mørke og plaskregn på diverse veier av typen smal, svingete og gruset, kom jeg til et skilt med innkjøring forbudt og "Privat väg". Da ga jeg opp, plottet inn rampen ved Silverlake i syd og kjørte den samme svingete elendige veien tilbake igjen og rundt sydenden av sjøen. 02.15 la jeg meg i soveposen bak i Starwelden, passelig sliten og passelig sur. 

05.30 var det på tide å komme seg opp, stup mørkt men i det minste lite vind og bare yr. Ut med båten og så bar det nordover før jeg satte de fire stengene som trollingkortet tillater. To på rigg på henholdsvis 10 og 15 meter, og to på sideparavaner hvor en hadde en 50g blyparavan mens den andre gikk høyt i vannet (IMA Kommomo II går 20-40 cm under overflaten). 


Selfie - mest for å vise de fine nye luene våre.
Jeg tøffet litt rundt i et område jeg hadde sett meg ut på forhånd, først på den ene siden av sjøen, men der var det lite byttefisk:
Ikke helt overbevist.

Jeg snudde derfor rask over til den andre siden, her var det mye mer byttefisk:
Dette ser bedre ut

I det jeg kom litt tett på en grunntopp klokken 08.30 smalt denne madammen på.
92 cm og 6,38 kilo - da snakker vi god apetitt.
Sånn kan det gå når man har glemt kartet
Målet for turen var laks og ørret, og med ørretwoblere og fluorkarbonfortom på 0,40 er det med en viss nervøsitet man håver slike. Særlig når den tok en av få woblere jeg IKKE rigger med lenke, en IMA Kommomo SF-90.

Heldigvis fikk jeg redet wobleren min, og lastet ned kart fra C-Map Genesis så jeg skulle unngå tilsvarende bommerter.
Kartet er ikke dekkende på Västra men mye bedre enn ingenting.

Greit å holde seg på litt dypere vann.

Så ble det mange timer uten at det skjedde stort, før denne lille gjedda tok en Strike Pro i overflaten klokken 14.02.
Stakkars liten

Da jeg tok opp båten 16.20 viste min Simrad GO at jeg hadde kjørt i 8 timer og 27 minutter, tilbakelagt 9,48 nautiske og brukt 21,8 liter bensin.
Tripinfo på Simrad GO xse
Heldigvis gikk hjemturen uten større forviklinger. Neste harrytur blir nok til en annen sjø enn Västra Silen, og sannsynligvis med gjedde som mål - ikke bifangst.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?