Gå til hovedinnhold

Minitreff på Mjøsa 19-20.07.19

Etter noen dager i Danmark med familien så jeg virkelig frem til det som jeg antok ville bli sommerens fiskemessige høydepunkt, et mini-treff på Mjøsa.

Dag Christer og Kyrre hadde for lengst booket en campinghytte og siden den hadde et par senger mer enn de trengte (det blir god plass når gutta skal ligge i skje...) så eglet jeg meg innpå der. Jeg kjørte fra Oslo i 12-tiden fredag, og rakk både den obligatoriske pre-fiskingspraten og endel fiske på fredagen.

Det er ikke så ofte vi har begge Starweldene på samme sted, så da benyttes anledningen til å ta litt bilder av begge to. Vi har samme skrog (Starweld Fusion 16 DC) og motor (Mercury 115 Pro XS) men på forskjellige tilhengere og med litt forskjellig elektronikk og stangholdere i båtene. Det er litt morsomt å se reaksjonene fra folk når vi kommer rullende med begge båtene. Folk smiler og vinker, og kommer bort for å slå av en prat.



Etter preik og tull kom vi oss på vannet.
Undertegnede på vei ut (Foto; Dag Christer Rathke)
Jeg la meg pent bak og fulgte kjentmannen.
Siden jeg fortsatt låner en Garmin GPSmap 8410xsv med LVS12-ekkoloddgiver ville jeg gutse litt på vertikalfiske. Jeg brukte utstyret endel til både spinn- og vertikalfiske den første ferieuken min, som ble tilbragt i Vansjø, men der Vansjø er grunn og grumsete er Mjøsa dyp og klar. Det er et poeng i seg selv å bruke utstyret under varierte forhold for å få så bredt erfaringgrunnlag som mulig.

Under følger en video av vertikalfiske med LiveScope, tatt opp via ActiveCaptain-appen på min Iphone 7. Men vi begynner med en skjermdump hvor jeg skal prøve meg på å forklare noe av det du ser i videoen.
Skjermdump fra video.

  1. Etter kalibrering av LVS12 får man opp symbolet i høyre hjørne som viser hvilken vei ekkoloddgiveren peker i forhold til båten. Jeg kan dreie på stativet giveren står på, slik at jeg retter den mot det jeg ønsker å se på. På grunn av den smale konevinkelen på LVS12 er dette i praksis et must ved bevegelig vertikalfiske.
  2. Jeg får mye bedre resultater med LVS12 ved å justere gain/ følsomhet/ forsterkning manuelt enn dersom jeg lar automatikken styre. Det krever stadige små justeringer for å få et optimalt bilde.
  3. Som med gain justerer jeg også rekkevidden manuelt. Automatikken har ellers en tendens til å justere opp og ned med bølgene, noe som blir ganske slitsomt i lengden.
  4. Her ser du jiggen min med et 40g-jigghode. Ca 50 cm ovenfor jiggen ser du svirvelen mellom multifilamenten og fluorkarbon-fortommen. 
Ellers ser du dybden ytterst til venstre, og "range", dvs avstanden utover, øverst. Da er vi sikkert klare for å se på bevegelige bilder av det samme:


Kan du ikke se videoen? Prøv DENNE direktelinken.

Som du ser i videoen er det først en abbor der, men etterhvert får den selskap av to andre også. Ingen av de hugger denne gangen, men du kan følge bevegelsene deres. Etter en revansj noen minutter senere kom denne opp.
Ikke helt targetarten som var gjedde, men artig nok uansett.
På vanlig 2D-ekkolodd ser du den samme abboren, bildet under er fra etter at de forsvant ut av LiveScope-konen mens jeg fortsatt hadde de innenfor konen til den aktermonterte ekkoloddgiveren min.:
Abborjakt.
Via mail har jeg fått spørsmål om hvor dypt jeg ser jiggen min med LVS12. Det har dessverre blåst for mye de turene jeg har hatt for å få en test av maksimal rekkevidde under ideelle forhold.
Maksimal rekkevidde i bølger og vind.
På bildet over ser du jiggen min på omtrent 16 meters dyp og 4 meter ut fra båten. Men du kan også se at jeg driver i 0,6 km/t så dette er langt i fra ideelle forhold. Når jeg har brukt LVS12 i fremoverseende modus ved spinnfiske, har jeg sporet gjeddejigger ut til rundt 22 meter som det beste. Jeg regner med å se jiggen ved vertikalfiske på minst den samme avstanden, men LVS12 er utsatt for vind og bølger. Storebror LVS32 er mye mer versatil i så måte.

Vertikalprosjektet mitt tok hele fredagen og mesteparten av lørdag morgen, men jeg fant bare abbor å fiske på, med ett unntak:
Typisk ekko fra større fisk.
Dessverre stod den fisken i et garn... Derimot dukket Atle i Team Krokodille opp.
Team Krokodille ute og troller.
Det ble med andre ord mest båtkjøring, og lite tid med jiggen i vannet. Etter noen timer på lørdagen slo jeg over til litt enkel trolling, og etter noen timer med det slo en snipe til på en Savage Gear 4-Play. Da ankret jeg opp og gikk over til spinnfiske, noe som ble melodien resten av lørdagen før jeg pakket sammen i 8-tiden på kvelden. Men for et spinnfiske det ble!
Fin gjedde 1

Fin gjedde 1

Fin gjedde 1

Totalt ble det seks gjedder og fire bomhugg. De tre største ser du over, den tyngste av de veide 5,7kg og er sesongebeste for min del. Litt ekstra artig at alle tok på spinnfiske og alle på en stang- og snellekombinasjon jeg tester fra Daiwa om dagen.
Snipe og Daiwa-combo
Jeg fikk alle gjeddene på en Kinetic Playmate i blå 20cm/ 62g.
Gojiggen.

I 20-tiden pakket vi sammen og satte kursen hjemover.


Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?