Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

tirsdag 6. november 2018

Rødenessjøen 03.11.18

2018-sesongen har bestått av mye prøving for min del, dagen i dag var intet unntak.

En av tingene som skulle testes denne gangen var ny plassering av Airmar TM185HW, denne gangen enda litt høyere, lengre fra motoren og tilnærmet vannrett i forhold til vannlinjen.
Ble det bra nå da?
Igjen ble det fisketur med barn, og med det blir det nødvendigvis mer trykk på "tur" enn på "fiske". Da passer det fint å utforske nye steder, og i dag ble det Rødenessjøen i Haldenvassdraget. Det første som møter oss er en båtrampe som fortjener hederlig omtale. Dette er rett og slett perfeksjon, her er KARTLINK:
Eksemplarisk båtrampe ved Rødenessjøen.
Som sportsfisker med båt på henger møter man mange dårlige båtramper. Selv splitter nye ramper kan være helt elendige da det tydeligvis ikke er en forutsetning at man noen gang har brukt en båtrampe for å få i oppdrag å lage nye ramper. Men denne rampen var et skoleeksempel på hvordan det bør gjøres.
Passe lang og med perfekt vinkel.
Starwelden gikk pent av hengeren og siden det ikke var andre der som skulle bruke rampen kunne vi fortøye midlertidig i brygga mens vi gjorde oss klare for avreise.
Hjelpebrygga ved siden av kunne hatt gummiert kant men er ellers helt topp.
Også når båten skal opp igjen gjør perfekt vinkel at det holder at man så vidt har vann på dekkene.
Med perfekt vinkel på rampa går båten av og på som en lek.
Siden jeg aldri har vært i Rødenessjøen før sender jeg en takknemlig tanke til de som har logget som helter for å lage kartet hos Dybdekart.no også- Kartet er allerede er oppdatert med mine logger og PNG-versjonen av kartet ligger åpent for alle. Spesielt en vik fikk seg et skikkelig løft etter vår visitt.

Før logging.
Etter logging.
Til dette bruker jeg ekkoloddopptak (sonarlog) som vanlig, men det er veldig greit med Genesis Live som rusler og går på kartplotteren mens jeg logger. Da ser jeg fort om det er noe ekstra spennende som kanskje bør logges en gang ekstra.
Lite agnfisk ute på dypt vann.

Desidert mest fisk langs kanten.
I bildet under ser du at jeg kan styre Trolling mode på min Mercury 115 Pro XS via Vesselview Link som igjen deles med HDSen via NMEA2000-nettverket. Trolling mode er en mulighet for å justere turtallet helt ned til 550 omdreininger, og jeg kan også styre dette via Mercurys multiinstrument i dashen. Men det er enklere og raskere å slå det av og på via HDSen, med hurtigmenyen til venstre.

Lite fisk inne på grunnflaket.
Vesselview Link gjør også at jeg får opp det meste av motordata på HDSen. Dette kan du uansett få via de noe rimeligere motor-interfacene, mens styringen av feks Trolling Mode og trim krever Link-modulen. Ser du nederst i høyre hjørne på skjermbildet under ser du forresten en ting jeg ikke har fått gjort enda, nemlig å koble tankmåleren inn på nettverket i båten.

Mercury motordata på Lowrance HDS.
Bortsett fra oppdagelsesferd hadde jeg med meg en splitter ny HDS 7 Live ut i båten i dag, Dette er siste reinkarnasjon i Lowrance sin HDS-serie, og du kan lese artikkelen vår om den HER, og en sammenlikning mellom nykommeren HDS Live og forgjengeren HDS Carbon HER. Dessverre har jeg ikke fått tak i noen av de nye ekkoloddgiverne til den enda, og da fungerer den i praksis som en HDS Carbon. Jeg skal uansett få dratt gjennom det jeg får testet ut uten de nye giverne i tiden fremover.
Struktur via StructureScan 3D på HDS Live

Fisk via StrucureScan 3D på HDS Live
 I bildet under har jeg blåst opp stimen til venstre i bildet over:
Værsågod å telle enkeltfisk
Kommende helg er satt av til vrakleting i Oslofjorden med nettopp HDS Live i hovedrollen. Så får vi håpe det blir lite vind for vind og ekkoloddtesting passer ikke sammen.

Etter et par timer var tålmodigheten slutt hos poden og podinnen, og vi måtte ha en runde på land for å brenne av litt krutt. Bortsett fra at jeg mistet min favoritt-abborjigg ved fiske fra land fikk jeg knipset et par bilder av båten. Neste gang skal jeg prøve å huske på å legge podinnens rosa pakksekk ned i en luke.....
Starweld Fusion 16DC 2018-modell i Rødenessjøen.

Flott er den.
Dessverre får jeg fortsatt ikke gode resultater med TM185HW i plan, den skal nok enda litt høyere opp. En annen ting som irriterer meg litt er at dette ble en ganske kostbar tur i praksis. Bompengekalkulatoren viser 92 kroner en vei:
Dyr kjøretur
Legg til 100 kroner i fiskekort, Inaturs gebyr på 20 kroner, bensin for bil og turen kostet meg lett 500 korner for to timer på vannet, uten å regne kostnadene ute på vannet med båtens bensinforbruk og mat/ drikke. Jeg er en tilhenger av veiprising, men nesten en krone per kilometer er i overkant. For 2019 er planen å kjøpe sesongkortet for Haldenvassdraget, det er rimelig til bare 400,- Men bompengene er sure penger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar