Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

søndag 7. oktober 2018

Oslofjorden 07.10.18

En måned siden sist fisketur for min del, det er for lenge midt i årets beste fisketid. Tidlig høst og høst er og blir høysesong for det meste av predatorer, men jeg må nøye meg med en liten morgentur.


Om ikke annet er påhengeren min alltid like tøff i soloppgang.

Jeg hadde egentlig en plan om å ta en tur til en for meg ukjent sjø i Haldenvassdraget i går, men planen måtte skrinlegges av hensyn til andre plikter. Jeg bestemte meg derfor for en morgentur, litt sånn på sparket. Havabbor og sjøørret er også trivelige fisk, og med en kilometer fra meg og ned til båtrampa er det ikke lange biten mellom "skal jeg ta en tur tro?" og fiks ferdig ute på vannet.
XID fungerer som det skal, giveren velges automatisk.

Bortsett fra selve fiskingen var det to tekniske ting jeg ville teste litt mer ute på vannet. Siden sist har min trofaste Airmar TM150M blitt pensjonert og en Airmar TM185HW har tatt dens plass. Da må selvfølgelig ting testes, ikke minst at ekkoloddgiveren har fått korrekt høyde og vinkel i forhold til båtens akterspeil.
Fra venstre til høyre; P66, TM150M og TM185HW.
Det neste som måtte prøves var ny plassering av min Point-1. Etter at jeg trakk om endel kabler i båten var ikke den gamle plasseringen min helt heldig lengre, kompasset ble påvirket av de nye kablene og viste feil kurs. Så da var det frem med dobbeltsidig tape og teste noen nye plasser. Denne ser ut til å være bra, både for kompass og GPS-mottager.
Point-1 på nytt sted
I praksis kommer jeg til å ta bort det originale festet for stangholder som du ser til høyre for Point-1 i bildet over, og så montere Point-1 over hullet etter det festet. Da slipper jeg å lage (enda) ett hull i relingen, pøkken kommer lengre vekk fra kryssholtet og jeg blir kvitt en stangholder som egentlig bare irriterer meg siden plasten er for myk.

Jeg kom meg dessverre litt sent avgårde i dag, så sola hadde allerede begynt å krabbe over horisonten innen jeg tok det første kastet. Jeg droppet derfor havabborplassene i dag, og konsentrerte meg om sjøørretplasser. Noen kjente gamle plasser, og en ny plass på utsiden av Langåra som så spennende ut på kart og flyfoto men som jeg ikke har besøkt før.

De kjente plassene leverte bare makrell. Greit nok som tidsfordriv og mat men ikke helt dagens mål. Det ble uansett liv i live-wellen hvor jeg oppbevarer makrellen til jeg kommer hjem og får tatt hånd om dem.
Soon-to-be mat.
Jeg la over til dorging og satte kursen sydover til utsiden av Langåra. I det jeg kommer inn på den antatte nye godplassen, smeller det til på en IMA Komomo II 90mm.
Dagens vinnerwobler.

40 centimeter sjøørret.
Ørreten var både kort og litt tynn for min smak, så den ble returnert ned i matfatet. Og den nye plassen var virkelig et matfat, i motsetning til plassene jeg prøvde først var det godt med byttefisk her.
Byttefisk 1

Byttefisk 2.
Det ble et par makrell etter ørreten også, så var det på tide å gi seg. På vei hjem fikk jeg bekreftet min mistanke om at den nye ekkoloddgiveren min står for lavt, dårlig prestanda i plan og vannsprut fra giveren allerede fra 17-18 knop er noe som må utbedres.
Mye vannsprut = for lavt montert ekkoloddgiver.

For lavt montert ekkoloddgiver gir også turbulens rundt giveren, og elendig bunnkontakt i plan.
Derimot fungerte prøvemonteringen av Point-1 meget bra, så den skal få en permanent plassering nå.

Et lite tips hvis du er usikker på om din retningssensor (Point-1 i dette tilfellet) viser riktig kurs, er å slå på kursforlenger både for GPS og kompass, og sammenlikne de to. Det gjør du ved å trykke på Pages-knappen, og så velge "Kart". På skjermbildet under ser du hva som skal slås på::
Aktivisere både GPS-kurs (nederst) og kompasskurs (øverst).
Da får du opp begge variantene av kurs på kartplotteren din, og så lenge båten kjører fremover i minst 3-4 knop skal disse to linjene smelte sammen i en linje. I det første skjermbildet her gjør de IKKE det, da er noe galt. I det andre bildet er linjene gått helt sammen, etter at jeg fjernet kilden til magnetisk forstyrrelse fra min Point-1.
Kompasskursen (den røde) er feil, GPS-kursen (den blå) er riktig.

Alt OK.
Jeg er litt usikker på når jeg får tatt neste tur, så vel hjemme fikk båten en skikkelig vask. Jeg håper inderlig det ikke blir en hel måned til neste gang....

Kortreist mat - fersk makrell med salt og pepper.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar