Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

tirsdag 15. mai 2018

Hvordan importere båt fra Sverige

Merverdiavgift, toll, frakt, forsikring. Disse stikkordene skal du ha kontroll på hvis du skal handle båt noe annet sted enn i Norge. Handler du utenfor EU skal du også ha kontroll på CE-merkingen. 
Ny båt - men hva gjør man så?


Forskjellen på merverdiavgift og toll. 

Nesten alle varer som skal selges i Norge eller importeres til Norge skal det betales merverdiavgift (moms/ MVA) på, inkludert båt og båtmotor. Det finnes flere merverdiavgiftsklasser, men den relevante i dette tilfellet er 25%. Du skal med andre ord betale 25% i avgift på det du tar inn til Norge, og det gjelder uansett om du kjøper nytt eller brukt. Kjøper du brukt kan du naturligvis ikke få refundert svensk avgift, og du får i praksis en 25%-merkostnad på ditt båtkjøp. Men handler du nytt, kan du få refundert svensk avgift etter import til Norge, og siden den svenske avgiften også er 25% blir det omtrent et nullspill. (Det går ikke helt i null, da du må betale et behandlingsgebyr og det er valuttaforskjell på den norske og svenske avgiften, men det er småpenger i denne sammenhengen.)

Vær obs på at du betaler merverdiavgift også på transportkostnaden. Det gjelder uavhengig av om du henter båten selv, eller bruker en speditør. Henter du selv beregner tollbetjenten en kostand basert på hvor langt du har kjørt, og så betaler du MVA av den kostnaden.

Toll er en egen særavgift, og altså ikke noe som gjelder alle varer og heldigvis hverken båt eller båtmotor fra EU-land. Du kan få toll hvis du handler fra et land utenfra EU, du kan lese mer om toll HER, men det er altså IKKE relevant i denne omgangen.

Det er egentlig ganske enkelt å privatimportere båt til Norge, men du må ha litt kontroll på papirarbeidet og være forberedt på at du får noen dager der du har lagt ut både svensk og norsk moms, før du får refundert den svenske momsen. Det bør ikke ta mer enn 2-3 dager fra du har lagt ut norsk moms før svensk forhandler kan returnere svensk moms til din bankkonto, men du må altså ha penger nok på din konto til å dekke begge deler en liten stund.

Hva er det du kjøper?

Dette virker kanskje som et dumt spørsmål, men du må kunne dokumentere hva du har kjøpt, hva du har betalt for det, samt hva som er netto pris og hva som er prisen inkludert svensk moms. Vanligvis vil dette fremgå klart og tydelig av din kvittering (ditt kjøpsbevis eller din kontrakt) fra svensk forhandler, men hvis det ikke gjør det må du be om at forhandler skriver ut et kjøpsbevis hvor disse opplysningene står klart og tydelig. I verste fall kan du risikere at Tollmyndigheten ved grenseovergangen krever deg for norsk moms av HELE beløpet du har betalt i Sverige, altså også den svenske momsen. Nå er det mulig å få ryddet opp i det i ettertid, men alt blir mye enklere hvis papirene er i orden fra starten. Ikke minst blir utlegget ditt vesentlig lavere der og da.

Vær obs på at svensk forhandler ikke er pliktig å refundere deg svensk moms. Du må med andre ord sørge for at forhandler er klar over hva du skal gjøre, og helst få det med i kjøpekontrakten din slik at du kan dokumentere at en forutsetning for ditt kjøp var refusjon av svensk moms. Da kan du i verste fall heve hele kjøpet hvis forhandleren plutselig setter seg på bakbeina og nekter å refundere den svenske momsen. Igjen er stikkordet dokumentasjon, ha papirene og avtalen i orden, så går alt så mye bedre. Som et minimum skal kjøpsbeviset inneholde:
  • Dato for kjøp
  • Totalbeløp/ bruttobeløp
  • Nettobeløp/ beløp uten svensk MVA
  • Beskrivelse av varen(e)
  • Selgers kontaktopplysninger og firmanavn

Hva er CE-godkjenning og hva betyr det ved import?

CE, eller Communaute Europeenne, er en EU-regulert sertifisering av produkter. Via EØS-avtalen er Norge bundet opp mot dette regelverket, og det er akkurat så tungt og byråkratisk som bare EU-byråkrater kan få til. CE er rett og slett en bekreftelse (deklarasjon) fra produsenten om at produktet oppfyller de kravene EU stiller til det spesifikke produktet. Det er med andre ord ingen reell testing eller kontroll fra EUs side her, det er en ren papirmølle. Legg til at CE-merkingen går på helse, miljø og sikkerhet, ikke nødvendigvis produktets kvalitet for deg som forbruker, og du sitter igjen med en godkjenningsordning som egentlig har svært liten verdi for deg og meg som båteier. Min ublue påstand er at CE handler mer om at produsent, selger og forsikringsselskap skal kunne fraskrive seg ansvar, enn å beskytte oss båteiere. Men vi båteiere må uansett ta hensyn til CE-reglene.

Alle båter som selges i EU skal være CE-godkjent, og merket deretter. Det er unntak for båter eldre enn en viss alder (relevant ved kjøp av bruktbåt eldre enn 1998) og for båter laget på spesialbestilling, men disse er såpass sære og uvanlige at vi hopper over de i denne omgangen.

Kjøper du båt utenfor EU er det ditt ansvar som importør å få den CE-godkjent. Hvis du for eksempel importerer en båt fra USA, fungerer du som produsentens agent og har ansvaret for CE-godkjenningen etter import. Som privatperson har du lov til å importere og bruke en båt som ikke er CE-godkjent, men vi vil på det sterkeste fraråde dette. Hvis noe går galt risikerer du en solid regning i ettertid, du vil slite med å forsikre båten og skulle du påføre andre skade under bruk av båten kan du få en skikkelig baksmell. Du har heller ikke lov til å selge båten videre innenfor EU, så du sitter i praksis med en båt som er verdt 0,- kroner etter import. 

Tidligere var det ganske enkelt å få en båt CE-godkjent ved privatimport, så lenge man hadde en sammarbeidsvillig produsent. Siden godkjenningen er en ren papirprosess, kunne man be produsenten om å fremskaffe de nødvendige tekniske dokumentene, og så la båten stå på tollageret til disse var godkjent og båten CE-merket. Men reglene rundt slik godkjenning har blitt innskjerpet og i dag er det i praksis bare folk med inngående kjennskap til CE-merking som kan gjøre dette. Det finnes flere selskaper som kan hjelpe deg med dette om nødvendig, men sørg for å ha kontroll på dette før du bestiller båt. Det koster penger å ha en båt stående på tollager, så når den først er ankommet landet bør ting gå radig.

Vi gjentar vår anbefaling: Sørg for at båten er CE-godkjent FØR du kjøper den. Kjøper du ny båt innen EU er dette i praksis ikke noe problem.

Kjøpe alt i Sverige, eller noe der og noe her?

I de fleste tilfeller kjøper man ny båt og motor som en pakkeløsning. Dette har ingen betydning for din privatimport, men det kan uansett være lurt å ha et bevisst forhold til om du skal kjøpe en slik pakke, eller bare båt. Det er forskjeller på norsk og svensk kjøpslov, og i all ærlighets navn er du som forbruker bedre beskyttet med norsk kjøpslov enn svensk. Hvis vi skal generalisere litt, er det lite sannsynlig at du får problemer med båten din og må reklamere på den, men det er noe mer sannsynlig at du må reklamere på motoren. Selv om det som skjer ikke er en reklamasjon, men et rent service-spørsmål, kan det tenkes at det er lurt å ha forhandler av motor innenfor en viss geografisk nærhet. Særlig hvis du ikke er særlig bevandret i service på båtmotorer, vil du ofte få serviceavtaler og i det minste "goodwill" hvis motoren er kjøpt på det samme stedet som du planlegger å legge servicen til. Du bør i i hvertfall se på muligheten her, men vær obs på at du ofte får bedre pris på båt og motor som pakke, enn hvis de kjøpes hver for seg.

Heldigvis er det liten prisforskjell på båtmotorer i Norge og Sverige, ofte er prisen i Norge litt lavere enn i Sverige. Den særnorske HK-avgiften er for lengst historie, så hvis du kjøper motor i Sverige er det bare merverdiavgift som skal betales ved import, ingen andre avgifter.

Det samme gjelder selvfølgelig alt annet av utstyr på båten. Alt skal du betale merverdiavgift på, og alt må stå på ditt kjøpsbevis. Alt fra elektronikk til fendere og fortøyningstau.

Tilhenger - tenk deg godt om nå!

Mitt generelle råd er at du IKKE kjøper tilhenger i Sverige, men kjøper denne i Norge og så tar du den selvfølgelig med til Sverige når du henter båten. Båthengere skal inn i kjøretøyregisteret i Norge, du har IKKE lov til å kjøre en svenskregistrert henger i Norge.

Så lenge det selges identisk henger i Norge, er omregistreringen grei nok, og du kjører med tollskilter på hengeren fra grensen og til Trafikkstasjonen for omregistrering. Men hvis hengeren IKKE selges i Norge kan du fort gå deg fast i kravene til dokumentasjon for norsk registrering. Hvis du tenker deg å kjøpe henger i Sverige, så kontakt nærmeste Trafikkstasjon i god tid før kjøpet, så du finner ut av om det du tenker deg i det hele tatt er mulig. I verste fall ender du opp med en henger du ikke får registrert i Norge, og som derfor ikke kan brukes på offentlig vei. (En såkalt opplagshenger.)

Husk å ta med verktøy så du får justert hengeren din på stedet, og husk for all del på å ha med vognkortet for hengeren slik du alltid skal når hengeren brukes.

Hvordan gjøres det?

Dette kan dessverre ikke gjøres på nett, du må fysisk møte opp på et tollkontor, og da er det enklest å velge en grenseovergang med tollkontor.
Ørje Tollsted
Siden du har gjort hjemmeleksen din og har dokumentasjonen i orden, er den praktiske øvelsen enkel nok. Når du skal tilbake til Norge med det nye flaggskipet på hengeren din sørger du for å passere en betjent grenseovergang. (Husk å sjekke åpningstider, de ligger på nett.) Her kjører du på rødt, og så tar du med deg papirbunken din inn for fortolling. Tollbetjenten bak disken ser over kjøpsbeviset ditt, og beregner norsk merverdiavgift, som du betaler på stedet med kort. Du får kvittering på dette der og da, denne må du sørge for å ta vare på.
Du skal inn til Ekspedisjonen

Inn til tollbetjenten har du din svenske kvittering, CE-papirene og hvis båten er produsert utenfor EU: "Proof of origin". Alle disse tre dokumentene skaffer den svenske forhandleren deg, siden svenskene har mer eller mindre identiske regler de forholder seg til ved import til Sverige. Du kan betale med kort, også kredittkort.
Beviset på at alt er i orden.

Så sender du kvitteringen på betalt norsk moms til den svenske forhandleren, og denne refunderer så den svenske momsen til din bankkonto.


Forsikring.

Bruker du en speditør, vil ofte de ha en forsikring av det de frakter, men dette bør du sjekke med speditøren. Skrekken er en båt med transportskader, og ingen du kan sende regningen til. Bruker du en speditør, er det EKSTREMT VIKTIG at du ser over båten veldig nøye før du signerer på at du har mottatt den. Enhver merknad, alt fra avfarging på skroget fra emballering til mindre riper og oppover til synlige skader, må gjøres skriftlig før du signerer. Hvis ikke er det en betydelig risiko for at speditøren og dennes forsikringsselskap vil si at eventuelle skader på båten har oppstått etter at den ble ditt ansvar, og du har dermed fått det berømmelig skjegget i postkassen. Det finnes dessverre minst ett skikkelig kjedelig eksempel på dette i norsk rettspraksis, så her må du være veldig nøye!

Henter du båten selv, bør du ha en forsikring på båten klar før du reiser. Dette er ikke noe spesielt for import av båt, men gjelder egentlig uansett om du bare skal rulle noen meter bort i gaten fra deg og til båtforhandleren. I det øyeblikk båten befinner seg på din båthenger, er den å anse som levert av forhandler og er ditt ansvar. Da er det lurt å ha forsikringen klar på forhånd, i tilfelle noe går galt på hjemveien. Som et minimum bør din båt være forsikret for tyveri og transport, siden det typisk er her du får problemer. Husk å sjekke at forsikringen din er gyldig helt fra forhandler og hjem, så det ikke er skrevet noe med liten skrift nederst på bakerste side i vilkårene om at den kun er gyldig i Norge. Kjøper du en mindre båt bør du også sjekke at ikke forsikringsselskapet krever at båtens motor skal tas av ved lagring, det er dessverre noen selskaper som har begynt med dette tullet. Selv en 20HK veier i dag over 50 kilo, så det er selvfølgelig helt urimelig at du skal ta av motoren når båten lagres, men vi har sett eksempler på at dette har vært et krav. Har selskapet et slikt krav, så bytter du forsikringsselskap for dette kravet vil du neppe kunne etterleve på sikt.


Eksterne artikler verdt å lese:
Tolletaten om import av fritidsbåt.
Team Predator om kjøp av båt i Sverige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar