En av årsakene til at vi valgte denne båten, er kalesjeløsningen. Her følger diverse bilder av den for de som måtte være nyskjerrige.
Det er et faktum at vi bor i et land med 6 måneder vinter og 6 måneder dårlig skiføre. Så selv om jeg har lagt kabinbåt-fasen bak meg for denne gangen, var det en nødvendighet for min del med en skikkelig kalesjeløsning. Den skal ikke bare beskytte mot dårlig vær, den må også fungere på varme sommerdager for å gi skygge de få dagene i året hvor det faktisk er nødvendig. Kalesjen til Starweld er egentlig basert på det siste, en såkalt bimini-top, men med mulighet til å sette på flere deler. Kalesjen er gedigen, den er virkelig gjennomført med gode detaljer og skikkelig håndtverk i sømmer etc. Det gjenspeiler seg også i prisen som er ca 30.000 SEK for hele pakken. Du kan også kjøpe delene hver for seg, feks hvis du bare vil ha bimini-delen som sikkert er den det selges mest av på verdensbasis.
Biminien har allerede vært i bruk ved flere anledninger, som beskyttelse mot sol både under fiske og under mekking i båten(e) i hagen min.
|
Med bare bimini-delen oppe. God ståhøyde under for en på 185cm. |
|
Bimini-delen lagt sammen - null problem å fiske eller kjøre båt med den slik. (Foto; Dag Christer Rathke) |
Ser vi så på resten av delene så består de av:
- To sidevegger
- En bakvegg
- En frontvegg/ vindu
- En liten del som tetter hullet under døren i vindskjermen
- En del som dekker kastedekket i front
Poenget med sistnevnte del er først og fremst som havnekalesje der båten ligger ute med resten av kalesjen oppe. Du kan ikke bruke det vanlige trekket i kombinasjon med kalesjen.
Med sidevegger, bakvegg og "dørtetter" på ser det slik ut:
|
Godt utsyn og full ståhøyde. |
|
Ingen mangel på vinduer i kalesjeveggene. |
|
Kalesjen dekker ut til kanten, men ikke lenger. |
Da været foreløpig har vært strålende, har vi ikke testet kalesjen i skikkelig regnvær enda. Men basert på bildet over, vil det komme noe vann inn langsmed relingen. Aluminiumskanten ytterst på relingen er høyere enn relingen, og vann som renner ned kalesjeveggen vil derfor renne tilbake under kalesjen og inn i båten. Man må med andre ord påregne at gulvet og bakre kastedekk blir vått inn mot båtens reling.
Derimot tetter kalesjen godt mot båtens motorbrønn og akterveggen på kalesjen er konstruert slik at en stor del av vannet fra tak og aktervegg vil renne ned i motorbrønnen. Motorbrønnen er igjen drenert ut så vann der forsvinner av seg selv.
|
Her er bare biminidelen i bruk under makrellfiske i Oslofjorden. |
|
Med litt mild maktbruk kan biminien legges helt ned i båten under trailing. FotoD Dag Christer Rathke |
Kalesjen er forresten ingen hindring for å montere utstyr på relingen. Enten må det monteres innenfor knappene til kalesjen, eller så må det være avtagbart. med skinnesystem får du til begge deler.
|
Cannon dyprigg med Berts deler til. |
|
Samme sett bakfra. |
På bildene over ser du en Cannon Uni-Troll 10 montert på
Berts Custom Tackle skinne med en
Rod Holder Ratchet stangholder på samme skinne. Dypriggen er montert på en pidestall av typen
Fixed Mount Downrigger Base for å få den opp til en behagelig arbeidshøyde. Skinnen sitter permanent på båten, med en forsterkning av oljeimpregnert finerplate under relingen og 6mm gjennomgående bolter.
Du må defintivt forsterke relingen hvis du skal feste dyprigger, det er ikke snakk om at den vil tåle presset uten det. Men med skinnesystem er det enkelt å ta alt av og på ettersom bruken tilsier det.
Kommentarer
Legg inn en kommentar