Gå til hovedinnhold

Testet: TK STAR TK905 GPS Tracker

Verden er dessverre full av kjeltringer og pakk, og som båteier bør man ta alle mulige forholdsregler for å unngå at kjeltringene forsyner seg.

Litt enkelt sagt finnes det to varianter av tyverisikring. Varianter som hindrer tyven i å ta med seg ting (preventivt) og varianter som skal gjøre livet surt for tyven etter at han har gjort sin ugjerning. Kjetting og lås er definitivt preventivt, Securmark og tilsvarende er midt i mellom da det merkes tydelig, og så har man skjulte sporingsprodukter som ikke er merket som en "siste utvei". Poenget er å vite hvor det man eier befinner seg, slik at man kan finne det igjen dersom noen flytter på det.
Ikke en rar hockeypuck, men en sporingspuck.

Det finnes mange varianter av sporing på markedet, men de beste har to fellesnevnere, SIM-kort og innebygget GPS-mottager. Med SIM-kort og tilhørende mobilabonnement kan sporingsenheten sende diverse informasjon til deg uten å være avhengig av nettilgang via kabel eller WIFI, og med innebygget GPS-mottager er posisjonen du mottar nøyaktig nok til vår bruk.

Jeg har tidligere benyttet to typer sporing. En enkel variant som baserer seg på WIFI, som i praksis betyr at jeg får beskjed dersom sporingsenheten flyttes ut av WIFI-sonen. Fordelen med denne er at man ikke trenger SIM, så det er ingen løpende kostnader i det hele tatt. Ulempen er opplagt, etter at sporingsenheten først har forlatt WIFI-sonen den er koblet til har du ingen sporing lengre. Med andre ord vet du at gjenstanden din er stjålet, men har ingen mulighet til å finne den igjen.

Den andre varianten var en av løsningene som selges i Norge, med SIM og løpende abonnement. Varianten jeg hadde ga oppdateringer av posisjon som basis, men kunne også gi informasjon om batterispenning og status på for eksempel en elektrisk lensepumpe. Unektelig en helt topp tjeneste, men med en startkostnad på flere tusen kroner og et løpende abonnement til noen hundre kroner i måneden i tillegg. Bra, men også kostbart.

Jeg droppet sistnevnte løsning da jeg gikk over til å ha båten min i hagen. Her står den innenfor husets WIFI-sone og dermed kunne den overvåkes uten løpende kostnader med både sporing og kamera. Siden jeg nå kjøper ny båt og ny påhenger, og nytt er mer tyveriutsatt enn gammelt, vil jeg igjen ha sporing også utenfor WIFI-sonen. Men som den gjerrigknarken jeg er vil jeg ikke betale et alarmselskap og en mobiloperatør flere hundre kroner i måneden for noe som ikke koster de en krone å drifte. Skulle trackeren vise at det er tjuvradder på ferde klarer jeg fint å ringe politiet selv, og skulle politiet ikke være i stand til å ta affære er jeg over middels løsningsorientert...

Dinside.no har en test fra 2016 som er verdt å lese, den finner du HER. To år senere har det tilsynelatende ikke skjedd veldig mye på denne fronten. Jeg Googlet litt rundt og fant ut at jeg skulle prøve ebay-varianten TK905, som nettopp har GPS-mottager og krever SIM-kort men hvor jeg kan velge fritt hvilket abonnement jeg skal ha på SIM-kortet.
Alt du trenger - bortsett fra SIM.
Bildet over viser hva som var i pakken. For snaue 400 kroner får man selve enheten, pose å ha den i, ladekabel (USB), EU-plugg og SIM-adaptere. Jeg bestilte så et kontantkort fra CHESS av typen CHESSkontant. Jeg var ute etter et kontantkort uten startkostnad, med lav SMS-kostnad (siden trackeren sender SMS) og med lavest mulig årlig minstepris.

Litt om valg av abonnement.

Ja, selv kontantkort har nemlig en årlig minstepris. Her må du ta en kikk i den lille skriften men i praksis stenges abonnementet som regel etter et år eller to dersom det ikke er brukt (og dermed betalt inn) et minstebeløp i perioden. For dette abonnementet er det minstebeløpet 50 kroner per 12 måneder. Med en SMS-pris på 29 øre gir det 172 SMS i året, eller 14 SMS i måneden. Hvor mange SMS som skal sendes er opp til deg, du kan motta SMS basert på følgende:

  • Fart - hvis trackeren flytter seg raskere enn en viss hastighet.
  • Vibrasjon - hvis trackeren ristes på.
  • Forflytning - hvis trackeren beveger seg mer enn et gitt antall meter (geofence)
  • Driftsstatus - hvis trackeren mister GPS-lås, lavt batteri etc
  • Løpende posisjonsoppdatering (tracking)
I en båt vil det typisk være forflytning og driftsstatus du bruker. Forflytning sier seg selv, driftsstatus er et poeng for å få varsel om lavt batteri, men i praksis også for varsel om mulig tukling med trackeren. En tjuvradd med litt vett i skallen kan finne på å slå av trackeren, bryte signalet med en jammer eller putte trackeren i en metalleske. Da er det kjekt å få et varsel om mulig tukling så du kan hive deg avgårde og sjekke hva som skjer.

Det denne trackeren IKKE har, er toveis kontroll av driftsstatus. I en ideell verden burde trackeren si i fra om sin status per et gitt intervall, og så bør appen man styrer den med gi en alarm dersom driftsstatusen uteblir. Da vil du få varsel hvis trackeren kobles helt ut, men slik er det altså ikke i denne modellen. Ulempen med en slik funksjon er kostnaden, for at funksjonen skal ha en nytte må driftsstatus utveksles mellom tracker og app ofte, og dermed blir det mange SMSer å betale for.

De fleste SIM-kort kommer med en gitt PIN-kode. Den byr på problemer her, siden du selvfølgelig ikke får angitt noen PIN i trackeren. Du må enten ha en mobiltelefon eller nettbrett du kan putte SIM-kortet i, og så slå av PIN via innstillingene der, eller et SIM-kort uten PIN til å begynne med. Sistnevnte kalles gjerne M2M, maskin til maskin, og er beregnet på nettopp vår bruk. Ulempen med M2M er at de bare finnes med mye dyrere abonnementsordninger enn enkle kontantkort.

Jeg valgte altså et vanlig kontantkort (med SIM-kode), fant frem en gammel mobil som tar det store SIM-kortet, og brukte den mobilen til å deaktivere SIM-koden på kontantkortet. Så satte jeg SIM-kortet i trackeren, sendt de nødvendige kommandoene for oppstart, og 5 minutter senere var alt i drift og jeg fikk den første meldingen med posisjon:
Slik ser tekstmeldingen med posisjonsvarsel ut.

Før du kan starte å bruke appen (mer om den lengre ned) må du tillate at trackeren bruker GPRS. General Packet Radio Service er et litt fancy uttrykk for datatrafikk via mobilnettet. Appen bruker med andre ord mobildata, ikke SMS i sin kommunikasjon med trackeren.

La meg avklare en ting: Hvis du er av typen som har ti tekniske tommeltotter så er neppe dette et produkt for deg. Det er litt fiklete å sette opp trackeren riktig med diverse SMS-kommandoer hvor du må passe på små og store bokstaver, mellomrom på riktig sted og en bruksanvisning som er grei nok men på engelsk og skrevet av/ for de med god konsentrasjonsevne.  Hvis du betviler egne evner på dette området kan du like gjerne belage deg på at du trenger hjelp med en gang, eller på å kjøpe en av de norske variantene (dog med en litt annen prislapp). Dette er ikke veldig vanskelig, men ting må gjøres i riktig rekkefølge og ikke minst må man slå av PIN-koden på SIM-kortet før man i det hele tatt får liv i trackeren.

Fysiske mål.

Tilbake til selve trackeren så har den et feste i den ene enden, og ladeport og SIMport i den andre. Portene er beskyttet med et gummideksel.
Feste og porter.
Trackeren har en magnet på undersiden så den kan enkelt "monteres" på steder der magneten kan brukes. Men der dette ikke fungerer, og det er i praksis ganske mange steder for moderne båter og båtmotorer har så mye plastdeler at det er begrenset hvor du får brukt en magnet, så er festet og en snor et greit alternativ. Jeg hadde gjerne sett at det fulgte med borrelås på klistrelapper i pakken, men det er uansett lett å få tak i ellers. 

Trackeren i seg selv er 9,5 cm lang, 7,5 cm bred og 2,5 cm tykk ved min kontrollmåling. Dette er noen ekstra millimeter kontra oppgitte mål fra selger. Oppgitt vekt på 168 gram har jeg ikke sjekket. Den er uansett liten nok til at den er enkel å plassere, samtidig som oppgitt batteritid (90 dager standby) er helt ok. Det er verdt å merke seg at batteritiden faller for hver SMS, så hvis lang standby er et poeng for deg bør du sette den opp så den ikke sender flere SMS til deg enn strengt nødvendig. Dog er batteritiden i praksis ikke et veldig stort problem, du skal være særdeles lite interessert i å etterse båten din for å få et problem med batteritiden her. Når båten brukes setter du trackeren til lading, og i vinterhalvåret kommer du langt med en powerpack ala det du ellers bruker på mobiltelefoner.

Trackeren er klassifisert som IP66 somk betyr "støvtett og spylesikker". Det betyr i praksis at den tåler ganske mye vann, men at den ikke skal ligge i vann.

Litt om GPS versus LBS.

De fleste har fått med seg at Global Positioning System (GPS) er basert på en håndfull satelitter som sender ut et signal til din dings med en GPS-mottager, og så triangulerer dingsen din sin posisjon basert på dette og en klokke. Systemet fungerer bra og er mer enn nøyaktig nok for vår bruk. Men TK905 GPS Tracker bruker også LBS der den av en eller annen grunn måtte miste GPS-signalet. Location Based Service (LBS) er en samlebetegnelse på forskjellige software-baserte måter å anslå posisjon, som sådan er GPS et eksempel på LBS. Men LBS kan gi posisjon basert på andre kilder enn GPS og begrepet brukes i praksis om posisjon via triangulering av mobiltelefonsignal eller WIFI og internett. TK905 kan bruke både GPS og LBS basert på triangulering av mobilmaster. Dette er det samme prinsippet som de fleste moderne mobiltelefoner, kombinasjonen av GPS og LBS gir høyere nøyaktighet enn bare en kilde, og ikke minst har du et alternativ å falle tilbake på dersom den ene kilden feiler. (Feks fordi noen bruker en jammer.)

GPS alene er klart bedre enn LBS alene, i praksis ender du fort på noen hundre meters feilmargin uten GPS.


Appen.

Selvfølgelig finnes det en app, du får snart ikke kjøpt skolisser engang uten at de knytes med en app... 
TK STAR app
Du må ikke ha appen for å bruke trackeren, den kan styres helt og holdent via SMS og i SMSen er det link til posisjonen dens i Google maps. Du må med andre ord ha en smarttelefon med internett, men du må ikke ha appen.

Jeg har testet å styre Trackeren både via SMS og via app, og det er klart enklest med app. Merk deg det vi skrev om GPRS under avsnittet om valg av abonnement, du må aktivere GPRS i trackeren selv om SIM-kortet ditt uansett er klargjort for dette fra leverabndøren. (Det er så godt som alt av nyere SIM.)

Via "Issue command"-menyen kan du slå av eller på ulike funksjoner.
Hovedmeny
På skjermbildet over kan du også se at trackeren bare har 10% strøm, noe jeg også fikk en alarm om. Man kan dessverre ikke begrense alarmen om lav strøm i form av antall varslinger, så når den alarmen først går må man inn i menyen under og slå av den varslingen. Hvis ikke får du en ny varsling hvert tredje minutt til kontantkortet er tomt, trackeren er tom for strøm, eller du har koblet til en lader.
Commando-menyen

I appen har du også funksjonen man helst håper man aldri vil bruke, "Real time tracking". Hvis du for eksempel har satt opp geofence-kommandoen, slik at du får et varsel hvis trackeren beveger seg utenfor en gitt sone, vil du få et varsel dersom den gjør det. Så kan du slå av geofence (for å unngå ørten varsler til) og heller slå på real time tracking så du kan spore posisjonen løpende.
Grønn er trackeren - blå er meg
Bildet over viser denne funksjonen. Det blå symbolet er meg, for anledningen på jobb i Bjørvika i Oslo. Det grønne symbolet er trackeren, for anledningen i et bygg på Høvik. I bildet over vises kartbildet, men du kan også velge satellittbildevisning om du ønsker det.
Trackeren i satelittbilde
Med denne funksjonen aktiv, sender trackeren sin posisjon til deg hvert 15. sekund, så skal du bruke denne funksjonen over tid er det greit å ha litt penger på kontantkortet. Funksjonen ellers fungerer som den skal, og med en hyggelige tilleggsopplysning som ikke stod i spesifikasjonene. Appen beregner avstand (i luftlinje) fra deg og til trackeren. Som du ser på bildet over sier også trackeren i fra om den står i ro eller beveger seg, og hvilken retning den sist beveget seg i.

Appens real time tracking har en svakhet kontra posisjon mottatt som SMS, og det er mangelen på kjøreanvisninger. Siden SMSen inneholder en link til trackerens posisjon vist i Google Maps, er du to tastetrykk unna kjøreanvisning etter å ha åpnet linken. Men bruker du appen må du finne ut av kjøringen selv. Det er heller ingen "klipp og lim" mulighet for posisjon fra appen og til Google Maps.

Siste funksjon jeg skal dra frem er historikk. På skjermbildet under har jeg vært tur-retur Tyrifjorden, med to runder i båt rundt Storøen i forbindelse med innkjøring av motor.
Historisk rute i grønt.
Her kan man hente opp hvor man har vært, inkludert å se tidspunktene underveis om man ønsker det. Om ikke annet en praktisk funksjon hvis man for eksempel skal se hvor poden eller podinnen egentlig var med fars lånte båt...


Oppsummert.

TK905 GPS Tracker gjør jobben, og det til en billig penge. Den kunne vært enklere å sette opp, og batteritiden er i praksis 1/3-av hva produsenten gir inntrykk av (rundt 3-4 uker i praksis). Men det er rent småplukk sammenliknet med nytteverdien.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?