Gå til hovedinnhold

Nytt flaggskip del II - Vinneren ble....

Da er valg av ny farkost tatt, og "handpenning", som svenskene kaller depositumet, overført. Jeg har aldri vært på blind date før, men nå tror jeg at jeg vet hvordan det føles.

Loddet er kastet, og valget ble:
Starweld Fusion 16DC

Starweld Fusion 16DC, levert av Borgs Motor AB. De holder til i Kumla, litt syd for Örebro i Sverige, så det blir en drøy kjøretur for å hente båten når veiene tørker opp utpå vårparten i 2018. Men hva gjør vel det når man har noe så fint å glede seg til? Rent praktisk leveres båten fra USA i januar en gang, men jeg har ikke lyst til å dra den gjennom 9 timer eller så med saltlake så den får stå pent hos Daniel/ Borgs Motor til veiene tørker opp litt.
Med bredsiden til.
Som nevnt i DENNE artikkelen har Starweld flere modeller som kunne vært aktuelle for meg denne gangen, men det avgjørende ble (som vanlig) budsjett, vekt og antall gode sitteplasser. Jeg må innrømme at jeg falt litt for Fusion 16DC sin kombinerte aktersofa og kastedekk, hvor sofaen vippes opp eller ned etter behov og du med sofaen nede får et stooort kastedekk bak. Det hjalp også betydelig på beslutningsangsten at Daniel hos Borgs Motor har vært både informativ og imøtekommende i hele prosessen, meget bra kundebehandling der så langt. Jeg vet jeg er sær, som skal ha båt uten motor, full kalesje og spør om ting som sikkert den "vanlige" båtkjøperen aldri har tenkt på. Da er det desto mer imponerende når svarene som kommer både er gode og hyggelige i tonen.
Sofa nede - myyyye plass.

Sofa oppe - godt å sitte for hele familien.
På bildet over er begge delene av sofaen vippet opp, men man kan også ha en mellomløsning der bare halvparten er vippet opp. En annen ting som er godt synlig på bildene over, er at Starwelden har et litt høyere akterspeil enn mange andre amerikanske fiskebåter. Bortsett fra at dette gjør det enkelt å sette på en liten kicker eller elmotor bak, gjør det at båten ikke er så åpen bak så det skal mer til at det skvetter inn vann når man bakker eller driver med akterenden mot bølgene. Dette, kombinert med 60 centimeters høyde på fribordet, bør tilsi en båt som egner seg også når vind og bølger ellers kunne gjort livet ombord vått og kjipt.

Siden jeg ofte fisker med en matros, blir det i praksis gjerne slik at jeg fisker bak i båten, og matrosen foran. Sånn må det nesten bli, men ulempen med det for min del er at det som vanligvis er den beste fiskeplassen brukes av matrosen og ikke meg. Men med Fusion 16DC vil også jeg ha masse boltreplass ved spinnfiske, og med fjernstyring til den frontmonterte elmotoren har jeg uansett full kontroll under fisket.

Starwelden har masse lagringsplass, så nå vil en lett distre kaptein (les; meg) sannsynligvis forlegge mer utstyr enn noen sinne. Med doble rom i kastedekket bak, doble rom (med luker) i relingen bak konsollene, og et stort rom i kastedekket foran bør det bli enkelt å få unna alt fra batterier til posen med sjokoladeboller.

En ting jeg har savnet litt i Evadaen er skikkelige koppholdere. Ikke bare er sjokoladeboller obligatorisk på tur for undertegnede, men kaffekoppen må også med. I Fusion 16DC er det koppholdere som tåler en trøkk, og en oversiktlig førerplass med plass til å felle inn en mindre multifunksjonsskjerm. Min tanke er å felle inn en skjerm for NMEA-data, enten et rent motorinstrument eller noe ala en Simrad GO 7 med motor-interface. Skjermene jeg bruker under fisket for ekkolodd og kart vil jeg ikke felle inn. Delvis fordi de er såpass store at innfelling ikke er mulig, og delvis fordi jeg fortsatt vil bruke skjermene også i den minste båten min så de må kunne flyttes mellom båtene enkelt. Her blir det sannsynligvis diverse RAM-løsninger ala det jeg har brukt i mine tidligere båter.
Plassen under transport.
Førerplassen
Selv om min fiskeplass blir bra, lider neppe matrosen foran noen nød heller. Kastedekket foran er stort, og strekker seg helt fra konsollene og frem. Her er det to luker, en til en live-well på hele 96 liter:
Fiske-badebasseng
Akkurat agnbøtta til venstre i bildet over vil nok bli permanent lagret i garasjen, da fiske med levende agn ikke er lov i Norge. Men det betyr bare at eventuelle fisk som får seg en pustepause i båtens innendørs badebasseng får desto bedre plass. Live-wellens pumpesystem betjenes naturligvis fra dashen ved førerplass.

Foran live-wellen er det en luke til, og her er båtens største rom:
Fremre luke

Her har Starwelds designere tenkt at batteriene til den frontmonterte elmotoren kan være, pluss litt annet. Jeg må nok prøve meg litt frem med tanke på batteriene, det er også mulig å plassere disse andre steder i båten. Men siden jeg har en plan om overgang til LiFePo for elmotoren, kan det godt tenkes at jeg ender opp slik Starweld har tenkt. Jeg må rett og slett prøve meg litt frem her, og se hva som gir best vektbalanse i båten. Uansett er luken stor, så selv om det står ett eller to batterier der, vil matrosen fortsatt ha godt med lagringsrom. Det er også et mindre åpent rom under baugplaten, dvs rett under elmotoren. dette rommet er tiltenkt fortøyningstau.

Jeg har bestilt båten med Starwelds transporttrekk, så jeg holder diverse sprut og møkk fra veien unna båtens interiør under transport. Men jeg har også bestilt komplett kalesje, som går fra vindruten og bakover, for de dagene man kanskje helst skulle blitt hjemme. Jeg regner med at jeg vil installere en Eberspacher her etterhvert som økonomien tillater det, så jeg ikke bare har det tørt og lunt, men også varmt. Varme i båten gjør det veldig mye triveligere å strekke sesongen utover de to månedene båtlivet ellers er behagelig i Norge, og er en luksus jeg ønsker å ha også i ny båt.
Eksempelbildet - Starweld med kalesje.
Starwelds kalesje er dyr, faktiske en av de dyreste jeg har sett på en 5-meters båt. Men utifra det lille jeg har sett av den på nett er den også vel gjennomtenkt, med tilnærmet ståhøyde under. En bonus er at front-, side- og bakvegger kan tas av, så man sitter igjen med en bimini (soltak) som hindrer at man blir kokt på de få dagene i året hvor solen faktisk skinner. Kalesjen er en av de tingene jeg er mest spent på, etter mange år med glassfibertak.

Borgs Motor forhandler også Berts Custom Tackle, og det ligger i kortene at jeg kommer til å bruke en anseelig sum penger på det utstyret. Prinsippet med en skinne på relingen, som man så monterer øvrig utstyr på, er helt vanlig på amerikanske båter, selv om utførelsen varier litt. Med Starweldens brede reling egner den seg selvfølgelig svært godt for skinner som monteres oppe på relingen, kontra endel andre varianter som enten er integrert i relingen eller monteres på innsiden.
Alt vil gå på skinner.
Utstyret på skinnene kan dras frem og tilbake, og fjernes helt. Tanken min er fire slike skinner, to lengre bak konsollene og to litt kortere foran konsollene. På den måten kan jeg enkelt og smidig montere av og på trollingutstyr som dyprigger og stangholdere etter behov. Jeg kommer nok til å montere noen permanente stangholdere for bruk under transport også, selv om båten har lagring for fiskestenger i siderommene bak konsollen. Hva jeg gjør med tanke på planerboard har jeg ikke bestemt meg for enda, men en variant av mast i front vil være naturlig på denne typen båt. For å holde transporthøyden lav (så båten passer i garasjer og under lave broer) ønsker jeg ikke tradisjonell targa på tvers av båten, men en avtagbar planerboardmast vil gjøre jobben.

En ting jeg ikke er sikker på, er hva som skal gjøres med tanke på skjermer for ekkolodd og kartplotter i Starwelden. Det blir høyest sannsynlig HDS-serien til Lowrance som dominerer, men hvor mange, hvor store og hvor de skal plasseres i båten er jeg mer usikker på. Det kommer delvis an på hva som selges med dagens båt, og ikke så rent lite an på hvordan status for lommeboken min er når jeg kommer så langt. At jeg må ha en større skjerm ved førerplass, og en skjerm foran er naturlig, men hva med matrosens dashbord og skal jeg ha en skjerm helt bakerst slik jeg hadde på Evadaen?

I neste artikkel skal vi se nærmere på motorisering av Starwelden. Starweldens 474 kg kombinert med skrogkonstruksjonen og CE-godkjenning opp til 90HK gir noen spennende alternativer for båtens hovedmotor.

For ordens skyld:
Alle bilder i artikkelen er hentet fra nettsidene til Borgs Motor.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?