.
Starweld Fusion 16DC, levert av Borgs Motor AB. De holder til i Kumla, litt syd for Örebro i Sverige, så det blir en drøy kjøretur for å hente båten når veiene tørker opp utpå vårparten i 2018. Men hva gjør vel det når man har noe så fint å glede seg til? Rent praktisk leveres båten fra USA i januar en gang, men jeg har ikke lyst til å dra den gjennom 9 timer eller så med saltlake så den får stå pent hos Daniel/ Borgs Motor til veiene tørker opp litt.
|
Med bredsiden til. |
Som nevnt i
DENNE artikkelen har Starweld flere modeller som kunne vært aktuelle for meg denne gangen, men det avgjørende ble (som vanlig) budsjett, vekt og antall gode sitteplasser. Jeg må innrømme at jeg falt litt for Fusion 16DC sin kombinerte aktersofa og kastedekk, hvor sofaen vippes opp eller ned etter behov og du med sofaen nede får et stooort kastedekk bak. Det hjalp også betydelig på beslutningsangsten at Daniel hos Borgs Motor har vært både informativ og imøtekommende i hele prosessen, meget bra kundebehandling der så langt. Jeg vet jeg er sær, som skal ha båt uten motor, full kalesje og spør om ting som sikkert den "vanlige" båtkjøperen aldri har tenkt på. Da er det desto mer imponerende når svarene som kommer både er gode og hyggelige i tonen.
|
Sofa nede - myyyye plass. |
|
Sofa oppe - godt å sitte for hele familien. |
På bildet over er begge delene av sofaen vippet opp, men man kan også ha en mellomløsning der bare halvparten er vippet opp. En annen ting som er godt synlig på bildene over, er at Starwelden har et litt høyere akterspeil enn mange andre amerikanske fiskebåter. Bortsett fra at dette gjør det enkelt å sette på en liten kicker eller elmotor bak, gjør det at båten ikke er så åpen bak så det skal mer til at det skvetter inn vann når man bakker eller driver med akterenden mot bølgene. Dette, kombinert med 60 centimeters høyde på fribordet, bør tilsi en båt som egner seg også når vind og bølger ellers kunne gjort livet ombord vått og kjipt.
Siden jeg ofte fisker med en matros, blir det i praksis gjerne slik at jeg fisker bak i båten, og matrosen foran. Sånn må det nesten bli, men ulempen med det for min del er at det som vanligvis er den beste fiskeplassen brukes av matrosen og ikke meg. Men med Fusion 16DC vil også jeg ha masse boltreplass ved spinnfiske, og med fjernstyring til den frontmonterte elmotoren har jeg uansett full kontroll under fisket.
Starwelden har masse lagringsplass, så nå vil en lett distre kaptein (les; meg) sannsynligvis forlegge mer utstyr enn noen sinne. Med doble rom i kastedekket bak, doble rom (med luker) i relingen bak konsollene, og et stort rom i kastedekket foran bør det bli enkelt å få unna alt fra batterier til posen med sjokoladeboller.
En ting jeg har savnet litt i Evadaen er skikkelige koppholdere. Ikke bare er sjokoladeboller obligatorisk på tur for undertegnede, men kaffekoppen må også med. I Fusion 16DC er det koppholdere som tåler en trøkk, og en oversiktlig førerplass med plass til å felle inn en mindre multifunksjonsskjerm. Min tanke er å felle inn en skjerm for NMEA-data, enten et rent motorinstrument eller noe ala en Simrad GO 7 med motor-interface. Skjermene jeg bruker under fisket for ekkolodd og kart vil jeg ikke felle inn. Delvis fordi de er såpass store at innfelling ikke er mulig, og delvis fordi jeg fortsatt vil bruke skjermene også i den minste båten min så de må kunne flyttes mellom båtene enkelt. Her blir det sannsynligvis diverse RAM-løsninger ala det jeg har brukt i mine tidligere båter.
|
Plassen under transport. |
|
Førerplassen |
Selv om min fiskeplass blir bra, lider neppe matrosen foran noen nød heller. Kastedekket foran er stort, og strekker seg helt fra konsollene og frem. Her er det to luker, en til en live-well på hele 96 liter:
|
Fiske-badebasseng |
Akkurat agnbøtta til venstre i bildet over vil nok bli permanent lagret i garasjen, da fiske med levende agn ikke er lov i Norge. Men det betyr bare at eventuelle fisk som får seg en pustepause i båtens innendørs badebasseng får desto bedre plass. Live-wellens pumpesystem betjenes naturligvis fra dashen ved førerplass.
Foran live-wellen er det en luke til, og her er båtens største rom:
|
Fremre luke |
Her har Starwelds designere tenkt at batteriene til den frontmonterte elmotoren kan være, pluss litt annet. Jeg må nok prøve meg litt frem med tanke på batteriene, det er også mulig å plassere disse andre steder i båten. Men siden jeg har en plan om overgang til LiFePo for elmotoren, kan det godt tenkes at jeg ender opp slik Starweld har tenkt. Jeg må rett og slett prøve meg litt frem her, og se hva som gir best vektbalanse i båten. Uansett er luken stor, så selv om det står ett eller to batterier der, vil matrosen fortsatt ha godt med lagringsrom. Det er også et mindre åpent rom under baugplaten, dvs rett under elmotoren. dette rommet er tiltenkt fortøyningstau.
Jeg har bestilt båten med Starwelds transporttrekk, så jeg holder diverse sprut og møkk fra veien unna båtens interiør under transport. Men jeg har også bestilt komplett kalesje, som går fra vindruten og bakover, for de dagene man kanskje helst skulle blitt hjemme. Jeg regner med at jeg vil installere en Eberspacher her etterhvert som økonomien tillater det, så jeg ikke bare har det tørt og lunt, men også varmt. Varme i båten gjør det veldig mye triveligere å strekke sesongen utover de to månedene båtlivet ellers er behagelig i Norge, og er en luksus jeg ønsker å ha også i ny båt.
|
Eksempelbildet - Starweld med kalesje. |
Starwelds kalesje er dyr, faktiske en av de dyreste jeg har sett på en 5-meters båt. Men utifra det lille jeg har sett av den på nett er den også vel gjennomtenkt, med tilnærmet ståhøyde under. En bonus er at front-, side- og bakvegger kan tas av, så man sitter igjen med en bimini (soltak) som hindrer at man blir kokt på de få dagene i året hvor solen faktisk skinner. Kalesjen er en av de tingene jeg er mest spent på, etter mange år med glassfibertak.
Borgs Motor forhandler også
Berts Custom Tackle, og det ligger i kortene at jeg kommer til å bruke en anseelig sum penger på det utstyret. Prinsippet med en skinne på relingen, som man så monterer øvrig utstyr på, er helt vanlig på amerikanske båter, selv om utførelsen varier litt. Med Starweldens brede reling egner den seg selvfølgelig svært godt for skinner som monteres oppe på relingen, kontra endel andre varianter som enten er integrert i relingen eller monteres på innsiden.
|
Alt vil gå på skinner. |
Utstyret på skinnene kan dras frem og tilbake, og fjernes helt. Tanken min er fire slike skinner, to lengre bak konsollene og to litt kortere foran konsollene. På den måten kan jeg enkelt og smidig montere av og på trollingutstyr som dyprigger og stangholdere etter behov. Jeg kommer nok til å montere noen permanente stangholdere for bruk under transport også, selv om båten har lagring for fiskestenger i siderommene bak konsollen. Hva jeg gjør med tanke på planerboard har jeg ikke bestemt meg for enda, men en variant av mast i front vil være naturlig på denne typen båt. For å holde transporthøyden lav (så båten passer i garasjer og under lave broer) ønsker jeg ikke tradisjonell targa på tvers av båten, men en avtagbar planerboardmast vil gjøre jobben.
En ting jeg ikke er sikker på, er hva som skal gjøres med tanke på skjermer for ekkolodd og kartplotter i Starwelden. Det blir høyest sannsynlig HDS-serien til Lowrance som dominerer, men hvor mange, hvor store og hvor de skal plasseres i båten er jeg mer usikker på. Det kommer delvis an på hva som selges med dagens båt, og ikke så rent lite an på hvordan status for lommeboken min er når jeg kommer så langt. At jeg må ha en større skjerm ved førerplass, og en skjerm foran er naturlig, men hva med matrosens dashbord og skal jeg ha en skjerm helt bakerst slik jeg hadde på Evadaen?
I neste artikkel skal vi se nærmere på motorisering av Starwelden. Starweldens 474 kg kombinert med skrogkonstruksjonen og CE-godkjenning opp til 90HK gir noen spennende alternativer for båtens hovedmotor.
For ordens skyld:
Alle bilder i artikkelen er hentet fra
nettsidene til Borgs Motor.
Kommentarer
Legg inn en kommentar