Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

fredag 7. april 2017

Ekkoloddkrigen fortsetter, nå Garmin vs Navico

Ekkoloddkrigen er en betegnelse på den konstante kjeklingen mellom de største merkene innen marin elektronikk. I løpet av vinteren har "stridighetene" nådd en ny topp.

I DENNE artikkelen fra 2015 oppsummerte jeg litt hvem som saksøkte hvem på det tidspunktet. For noen uker siden lanserte Lowrance (eid av Navico) en video hvor de sammenlikner sin DownScan med Garmins ClearVü. Vi skal se litt på denne videoen, men først oppsummerer vi hva som har skjedd frem til denne videoen.

Lowrance har et patent på ekkolodd kombinert med ekkoloddgiver hvor et skannende ekkoloddelement ser ned. Johnson Group (eier av Humminbird) har et liknende patent på ekkolodd med ekkoloddgiver hvor det skannende elementet ser ut til siden. Det kan kanskje høres rart ut at man kan patentere dette, hverken ekkolodd eller ekkoloddelementer er i seg selv enestående. Men det er nettopp kombinasjonen av de forskjellige tekniske komponentene og software som gir grunnlaget for disse to patentene. Navico har med andre ikke patent på skannende ekkolodd som ser ned, de har et patent på skannede ekkolodd soms er ned når dette kombineres med endel andre ting. Andre merker produserer i praksis sine løsninger på lisens fra Lowrance og Humminbird.

Men Garmin ville ikke betale....
Slikt blir det bråk av. Navico har dratt Garmin inn i patentdomstolen i USA flere ganger, og vunnet hver gang (om enn ikke på alle punkter hver gang). Etter siste runde endret Garmin navnet på sitt skannende ekkolodd til ClearVü, og gjorde noen fysiske endringer på ekkoloddgiverne sine samt softwareendringer i selve ekkoloddet.

Garmin er ikke alene om dette. Humminbird har i mange år kjørt uten et dedikert element for skannende ekkolodd som ser ned på sine SI (SideImaging) modeller med unntak av Onix. Dvs første generasjon Helix og alle Matrix-modellene før Helix. Det er kun de rene DI-modellene (DownImaging) som har hatt eget element, øvrige har "laget" sitt downimaging-bilde basert på sideimaging, en ren softwaregimmikk. Men på toppmodellen Onix valgte Humminbird å lisenisere, så der har SI-modellene hatt skikkelig downimaging hele veien. På nye Helix (G2) og Solix bruker Humminbird dedikerte elementer for downimaging også på SI-modellene. Dette er utvilsomt på bakgrunn av kundenes ønske om det, et ønske som kommer fra at resultatet faktisk blir merkbart bedre med et eget element for hver "jobb" ekkoloddet skal utføre. Men dette er også et skifte hos Humminbird, et skifte som ble enda tydeligere da de lisensierte FLIR-radaren vi ellers kjenner som Raymarine Quantum. Personlig aplauderer jeg begge deler, det er mye bedre for både Humminbird og deres kunder om Humminbird fokuserer på å utvikle sine egne ting innen de områdene de er gode på, enn å forsøke å finne opp hjulet på nytt innen områder hvor de kanskje ikke har sin kjernekompetanse, eller hvor den tekniske grensen for hva man får til i 2017 innen en gitt prisklasse rett og slett er nådd.

Så da kan man lure på hvorfor Garmin nå tar et steg tilbake til enklere teknologi på utstyr solgt i USA? Svaret på det handler nok litt om penger, og en hel del om stolthet. De vil rett og slett ikke putte penger i lomma på sine største konkurrenter. For all del, Garmin har IKKE opptrådt redelig her, hverken ovenfor sine kunder eller sine konkurrenter, men de har faktisk senket prisen på sine modeller med clearvü-givere kontra de med GT-givere.

GT-giverne fra før har dedikert element for skannende ekkolodd som ser ned, ekkoloddgiverne som fremover heter CV har IKKE det. Leser du Garmins pressemelding om overgangen, er det lett å få inntrykk av at overgangen fra GT til CV er en mindre sak som handler mest om software og "tilted design", de er på ingen måte tydelige på at de de facto går bakover teknisk og gir sine kunder et dårligere produkt enn tidligere. Det er elendig, og jeg har full forståelse for at folk som har kjøpt en CV-giver er skuffet. Men den måten å agere på er ikke noe nytt, Garmin gjorde akkurat det samme for et par år siden, da de uten å si i fra om konsekvensene for sine kunder, la ut softwareoppdateringer som drastisk endret kartalternativene deres kunder hadde. Vi begynner med andre ord å se et mønster fra Garmin her, et mønster der Garmin gjør alt de kan for å låse kundene til deres produkter uten å bry seg om de kundene som faktisk ønsker å kombinere Garmin med andre ting. Et mønster hvor de gjør endringer på produkter og software uten å gjøre det klinkende klart for kundene hva konsekvensene er. Et mønster der Garmin mener deres merkevare er så sterk at de kan gjøre akkurat det som passer dem?

Så til den omtalte videoen.


Lowrance sin tekst rundt videoen kan du lese HER. Hvorfor liker jeg ikke denne videoen? Er ikke dette bare en produsent som viser hvorfor kundene skal velge deres produkt over et annet?

Det er flere ting jeg misliker ved denne videoen, selv om det på ingen måte er den dårligste produktsammenlikningen jeg har sett.
  • Det dokumenteres ikke hvilken Garmin-giver man bruker
  • Det er ingen fra Garmin til stede
  • Man fokuserer utelukkende på det negative, ingen av Echomappens styrker kontra Eliten nevnes.
  • Det sies ingenting om innstillinger man har gjort
Du har kanskje sett noen filmer der to båter har et tau mellom seg, og så tautrekkes det for å vise hvilken motor som er sterkest? Noen av disse filmene er bra, med representanter for begge motormerkene til stede, like båter og like propeller etc. Men andre er ren propagande der den ene motoren opplagt får fordeler over den andre. Det lukter litt slik av denne videoen også.

Oppsummert har ekkoloddkrigen nå tatt en vending jeg ikke liker. En vending der det ikke lengre handler om å presentere det beste produktet til kunden og la markedet bestemme vinneren, men hvor det handler om å snike seg rundt patenter, mislede kundene og slenge dritt om andres produkter. Både Navico og Garmin kunne med fordel snakket med min datters fotballtrener for en leksjon i fair play. Når en gjeng syvåringer klarer å oppføre seg, bør de godt voksne gubbene i styret til to milliardselskaper klare det også. Ordet "drittunger" er kanskje beskrivende på oppførselen til Garmin og Navico her?

PS. I følge Garmin Norge gjelder endringen på giverne kun givere solgt i USA, ikke de som selges i Norden. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar