Gå til hovedinnhold

Båtmässan 2017

For min del har et årlig besøk på Båtmässan i Gøteborg vært en lang tradisjon. Det er ikke mange av disse messene jeg ikke har vært på de siste 15 årene.

I år hang Lars og Carl seg med på bussturen opp og ned fra Oslo. Karl Johan er fastboende og møtte oss der. På vei inn til messen møtte også denne lilla gledessprederen oss:
35 fot fiskeglede ønsker velkommen.
Jeg var spesielt ute etter å se på utvalget av små og lette aluminiumsfarkoster. Det kommer (minst) en egen artikkel om det temaet etterhvert, nå er jeg i "rekognoseringsfasen" med tanke på å utvide egen båtpark. Dessverre fant jeg ingen alternativer der, det nærmeste jeg kom var Linders lille 355 men den blir for stor og tung for akkurat den bruken jeg har i tankene.

Dog var det mye annet fint å se på. Vi var selvfølgelig innom både Westgear og Mojo Boats, som begge stilte sterkt.  En båt som defintivt krevde litt ekstra tid og drømmende blikk var Fiskejournalens redaksjonsbåt, en Rocad 498. Båten er imponerende i seg selv, med sin kryssing mellom Rocads lange båtbyggertradisjon kombinert med mer amerikanske ideer som kastedekk og fiske-vennlig layout. En 60 HK i tillerutgave er heller ikke helt vanlig, og når den også er utstyrt med autopilot blir det hele noe som klart skiller seg ut.
Rocad 498, med mer utstyr enn en norsk fregatt.

Tiller og autopilot via hydraulikk ser du ikke hver dag.
Rocad 498 begynner rundt 110.000 kroner. Innen du har det utstyrsnivået vi ser på bildene over har du nok passert 200.000. Mens Rocad er en "ekte" svensk båt i glassfiber, både designet og produsert i Sverige, er UMS aluminiumsbåter produsert i Ukraina.

UMS var nytt for meg, jeg har aldri sett disse før. Modellen 550 DC AL fanget mitt blikk der den stod sammen med både mindre og større søsken.
UMS 550 DC
UMS 550 DC er bred i forhold til lengden, og i motsetning til mer velkjente Buster og Silver er den "tro" mot den mer rene aluminiumsbåten uten masse seter, puter og dill-dall som uansett bare er i veien. Modellen vi så på (og som du ser på bildene) avviker noe fra standardmodellen, men disse avvikene falt i smak hos meg. For eksempel er rutene noe endret, targabøylen er bredere og høyere (i mine øyne fortsatt litt lav), og en uttagbar utstyrskasse bak kunne brukes som aktersofa.

Standardmodellen har også to sitteplasser foran vindrutene som er fjernet her, og etterlater en gedigen plass på fordekket, tatt i betraktning at båten "bare" er 5,5 meter. Bakover ser du aluminiumskassen som også fungerer som sofa/ kastedekk. Legg merke til de to store lukene i dekket.
Stor og åpen flate
Lukene drenerer til kjølsvinnet, som heldigvis er konstruert med nok helning bakover til at eventuelt vann kan pumpes ut (eller slippes ut via drensplugg når båten står på henger). Den forreste luken har mer enn nok plass til en solid batteripakke dersom man ønsker frontmontert elmotor, og det er ferdige rør for å trekke kabler fra rommet under luken og opp i fronten:
Fronten
På denne måten havner vekten fra batteriene lavt, og forhåpentligvis passe langt bak i båten. Selve baugen er flat og enkel å montere motor på, uten masse pynt eller fancy utforminger. Platene i rekken (den sorte "inlineren" på rekken) er i glassfiber, som demper lyd. Og i motsetning til en og annen amerikansk fiskebåt, er UMS helt uten treverk som kan råtne og trekker opp totalvekten unødvendig. Kvaliteten på sveisene vurderer jeg med øyemål til "bra nok", en og annen skjønnhetsfeil. Pris med 75HK (som nok er for lite, denne bør ha minst 90+) starter rundt 268.000.

Hos Comstedt ble det tid til å se på den nye toppmodellen Solix og neste generasjon av Helix, og ikke minst en prat med "Mr Comsted", Pelle Hjertman.
Solix 12 og 15.
Det skjer mye hos Humminbird om dagen, de er skikkelig "på hugget" med både fornyelser av maskinparken og software. Også hos søstermerket Minn Kota er det ting på gang, med fornyelse av alle IPilot/ IPilot Link som nå er fult på høyde med Motorguide Xi5 rent teknisk. Med ny software og den nye BT-pucken har MK tatt igjen MGs lille forsprang. Så da gjenstår det bare å se hva MG svarer med, om ikke annet viser dette hvor godt det var for oss forbrukere at MK fikk en skikkelig konkurrent på dette området.

Garmin hadde, som vanlig, en stor og fin stand. Dessverre bar de nok litt preg av at dette var messens siste dag. Både GPSmappen Carl lekte med og Echomappen jeg lekte med låste seg fullstendig. Vi håper de kommer sterkere tilbake på neste messe.
Carl kræsjer en GPSMap
Siste stopp ble standsene til Sporting og de andre ustyrspusherne. Som vanlig var utvalget av sportsfiskeutstyr hos disse 3-4 bedre enn det du finner på noen norsk messe, og som vanlig gikk bankterminalene varme når vi entret området...
Sporting alene hadde 20 meter veggplass
Messen skuffet ikke i år heller, vi sees sannsynligvis igjen i 2018. Den eneste ulempen med en slik ekskursjon er at lysten på båtliv, fisking, varme og åpent vann blir enda sterkere.

For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at Lars, Carl og jeg fikk billetter til messen fra henholdsvis Navico (Lowrance/ Simrad) og Comstedt (Humminbird). 

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…

En katastrofe som venter på å skje?

Det går tilsynelatende mot oppdrettsanlegg i Oslofjorden, ved Bastøy utenfor Horten. Om det er det delte meninger.

Mads Bækkelund er mannen som mener han skal revolusjonere næringen. Man leser i Tønsbergs Blad (04.12.16) at hans plan er å slakte 600.000 til 1.000.000 laks per år, som han skal videreforedle lokalt. Fisken skal delvis fores opp med den svartelistede stillehavsøstersen som sprer seg i Oslofjorden. Laksen skal leveres ut med en "Food Truck" til skoler så elevene kan spise den "sunne" laksen. I Moss Avis (30.12.16) kan man lese at Kystverket har godkjent planene, og at det nå står på Fiskeridirektoratet, noe Moss Avis igjen får fra Gjengangeren.

At man ønsker å beskatte østersen er vel og bra, men la oss ta en liten kikk på dette prosjektet og mannen bak. Er alt i orden her?

Litt om godeste Mads og hans bedrifter. Han er 50 år og står som utvandret i Brønnøysund. Bare der bør det ringe noen bjeller, vi snakker om en person uten fast bopel i Norge. Bak s…