Gå til hovedinnhold

Fortid, og litt mulig fremtid - hva med 2017?

De siste årene har jeg skrevet en kombinert årskavalkade og fremtidsvisjon. Her følger Team Colibris oppsummering av 2016, og tanker om 2017, sett med Eriks øyne.
Juledekorasjon ala Paint

Fjorårets versjon kan du lese HER, og året før det HER.

Bloggen

Bloggen går som en kule. Vi fikk inn en ny skribent, og Lars har levert varene sammen med Dag og meg. Alle tre fortsetter i 2017, og så kan det hende det kommer inn en gjesteskribent eller to i tillegg til oss tre faste.

Lesertallene må sies å være bra for en blogg av vårt kaliber, vi er tross alt ganske smale. Det er få eller ingen artikler om fiske etter juletorsk, slukfiske etter ørret på fjellet eller dorging etter makrell. Vi har holdt oss til det vi mener vi kan, og er fornøyd med det. Det er ikke noe poeng i seg selv for oss å ha lesertall på det ene eller andre nivået, selv om det er hyggelig å se at ting man bruker både tid og penger på blir lest.

Vi har nylig rundet 300.000 sidevisninger i følge Blogspot sin egen statistikk. Bloggen har i skrivende stund 668 publiserte artikler, og vi får mange treff fra Google på historiske artikler pluss trafikk på nye publiseringer. Da er det litt ekstra stas når Google Analytics viser at folk som finner oss via Google faktisk går bakover i historikken og leser eldre artikler enn den de først fant oss med. Slikt gleder tre skribenter som mener de forsøker å ha et visst kvalitetsnivå på artiklene sine. Den siste måneden er 59% av trafikken lesere som har vært innom oss før, mens 41% er nye lesere, og det virker på oss som en god miks. Særlig gledelig er det å se at det Google Analytics kaller "aktive brukere", det vil si personer som jevnlig er innom, er doblet på bare en måned. Vi øker med andre ord på nye lesere, og de eksisterende vender tilbake jevnt og trutt.

Vi håper å holde nivået også i 2017. At undertegnede er i en livsfase med litt begrenset tid til fisking får så være. Som en liten teaser for 2017 kan vi nevne at vi jobber med Hooked om å lage noe som kan bli veldig spennende utover i 2017. Stay tuned, så kommer resultatet på en skjerm nær deg etterhvert.

Fisket

Familien min fikk et nytt medlem 29. oktober 2015 da Eine fant det for godt å komme frem i lyset. Av erfaring la jeg derfor båten på land senhøstes 2015, i motsetning til å legge henne i boblehavn i Oslofjorden. Av samme årsak la jeg ambisjonsnivået for fisking ganske lavt for 2016. Da jentungen kom gikk det et drøyt år før jeg kom i flytsonen igjen fiskemessig, og to år før jeg var oppe på det jeg selv ser på som et passelig antall timer på vannet for en småbarnsfar. Dvs 200-400 timer i året for min del.
Eine



Sesongdebuten ble dog som normalt. Isfiske ble det ikke noe av men da isen kom sent og min kjære ga meg disp til en fisketur ble året innviet med en tredagers tur på Tyrifjorden. Turrapporten ligger HER, og er en real blankerapport. Bildet av en nediset Motorguide sier det meste om den turen:
Kaldt ja.


Så kom vinteren for alvor, og jeg gikk i hi fiskemessig et pra måneder. Da vannet gikk fra solid til flytende form i Nitelva gikk Dag og jeg i taket omtrent simultant. Sjelden har smågjedder bragt så mye glede som på DENNE turen.
Dag med snipe fra Nitelva


Så ble det et par småturer uten det helt store å melde om, før årets høydepunkt. Vårens Vakreste Eventyr (VVE) er en aldri så liten tradisjon for min del. Deltagerne har variert litt opp igjennom årene, men i 2016 var Stian, Øyvind og jeg klare som egg for en tur østover til lax og öring. Rapporten er som vanlig fyldig og ligger HER.
Øyvind med svensk blankfisk
Jeg rakk noen småturer (bland annet DENNE med Dag og avkom på Steinsfjorden) før hele familien dro nordover. Jeg fikk da fisket litt der også, selv om fasit primært ble små torsk og sei til jentungens store glede.
Fint i Malangen, men lite fisk verdt å nevne.
Sammen med VVE er sommeren på hytta i Vansjø noe som står mitt hjerte nær. Lett fiske etter abbor, gjedde og gjørs er artig, og kombinert med skikkelig kvalitetstid med familien i en strålende sommer er det bare fantastisk. Sjelden føler jeg meg mer priviligert enn her.
Jeg er en priviligert mann.
Neste store kryss i kalenderen er Norges Trollingforbunds røyetreff i Randsfjorden sammen emd Karl Johan. Sosialt samvær, noen pils, god mat og en og annen røye er en oppskrift på trivsel.
KJ lager frokost
Så kom pappapermisjonen min. 10 uker uten jobb, men med veldig mye jobb. (Har du barn skjønner du hva jeg mener.) Jeg dro med meg alt jeg hadde av erfaring fra permisjonen med første barn, samt et meget godt råd fra kona, og fikk med masse hjelp lånt meg en båtplass omtrent rett utenfor stuedøren i Oslofjorden. I de kommende 8 ukene hadde Eine og jeg 2-4 dager i båten, før nordavinden kom og gjorde båtlivet lite egnet for en liten tass. De to siste ukene ble brukt på å klargjøre leiligheten vår for salg (Jepp, den er solgt og ny bolig er kjøpt med overtagelse 01.02.17) og turer til vann i nærmiljøet. En oppsumering av nærturene ligger HER. Turene i Oslofjorden handlet mye om rent båtliv, men litt fisking ble det da også. Vi fikk testet endel elektronikk, sett masse vrak og sølt ned båten med mer makrellblod enn noen sinne. Rapporter finner du HER
En haug med vrak i Oslofjorden
Fiskeåret 2016 ble for min del rundet av med DENNE turen sammen med Dag. Det ble en strålende liten dagstur med mye grom abbor.
Undertegnede med grom abbor.
Etter den turen sent i oktober, ble det mye jobb med leiligheten, jobb med jobben og diverse annet som måtte prioriteres. I skrivende stund er det to måneder siden sist fisketur....

For 2017 planlegges det en ny VVE, sannsynligvis til Sverige igjen. Sommeren er litt i det blå planmessig, mens det sikkert blir en tur til Randsfjorden igjen i august. resten får bli som det blir, med små barn og nå et aldri så lite renovasjonsobjekt av et hus, legger jeg igjen listen lavt.

Utstyret

Undertegnede er fortsatt en utstyrsfanatiker. For min del er det å prøve nytt utstyr en hobby i hobbyen, omtrent som fluebinding er det for fluefiskeren eller tackleknyting er det for havfiskeren.


På elektronikkfronten ble det innkjøpt StructureScan 3D og en Lowrance HDS 10m Gen 2 i 2016. HDSen erstatet en HDS 7m Gen 2 Touch på akterdekket, SS 3D erstattet det eksisterende StructurScan-utstyret.
Stort skal det være.
HDSen fungerer bra, og siden jeg kjøpte den brukt gikk jeg fra 7" til 10" for en billig penge da jeg solgte den gamle. 10" er mer enn stort nok på akterdekket, egentlig var jeg ute etter en HDS 8 (8,4") men man tar det man får. På bakdekket er det mest 2D-ekkolodd og kart som er i bruk, og da vil jeg ha en skjerm med litt høyde på. Den får både ekkolodd og kart via nettverket fra øvrige moduler og HDSer ombord, og vi er blitt gode venner siden den kom ombord. RAM-festet i størrelse D er helt perfekt for den.


StructureScan 3D fungerer også bra. Jeg har ikke blitt helt venner med justeringen av kontrasten enda, men det har kommet en softwareoppdatering til modulen som jeg ikke har kjørt enda. Selve 3D-funksjonen gir meg ikke så mye da jeg er vant til å lese sidescan-bilder, men for andre som ikke har så mye erfaring med sidescan er 3D gull. Det jeg virkelig er imponert over er rekkevidden på sidescan, ikke bare den teoritiske men også den praktiske. Det hjelper lite å ha stor rekkevidde på sidescan hvis bildet blir utydelig utover på sidene, men med SS 3D får jeg gode bilder laaaangt utover. Jeg kan kjøre med range (avstand ut til siden) på 10-12 ganger dybden, og det er meget bra.
Merk range versus dybde
Sidescan fra SS 3D er også et vakkert syn på en PC, noe som betyr mye for en kartnerd.
Ser riktig bra ut.
Jeg rakk også å teste to fiskestenger kjøpt på ebay, to fiskestenger kjøpt i norske butikker og diverse jigger og woblere. Slettes ikke værst for et "hvileår".


For 2017 har jeg et mål om å teste Simrad Evo3 eller Lowrance HDS Carbon. Jeg ønsker også å skifte båthengeren min, batteripakken til elmotoren og å få på plass en dobbeltbånds chirp-giver fra Airmar. Vi får se hva tid og økonomi tillater fremover, jeg er egentlig ganske fornøyd hvis jeg får råd til en av disse tingene.



Da gjenstår det å ønske alle lesere en riktig God Jul og et Godt Nytt År!
Takk for i år!





Kommentarer

  1. God lesning og en ærlig blogg.
    Blir spennende å høre deres test fra EVO3 og Carbon , her så ryker EVO2 ut og EVO3 inn så fort den er tilgjengelig i Norge.
    Jeg er ikke overasket over atferden med returnerende lesere, "content is king" fortsatt og her blir man ikke utsatt for trenden med "click baits".
    Stå på gutter!Håper dere får tid til både fisking , testing og blogging i 2017.
    God jul og godt nyttår!




    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, skal hilse fra Dag og Lars også.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?