Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

mandag 7. september 2015

Minn Kota Riptide Ulterra

Minn Kota er kjent for sine elektriske motorer og ankerløsninger. Siste tilskudd i familien heter Ulterra. Dette skal være neste generasjon frontmonterte trolling-motorer. I tillegg til deres velkjente teknikk for styring og framdrift har nå all betjening av motoren blitt automatisk.
 
Man kan velge høyde på motoren med fjernkontrollen under kjøring, slik at man kan gå inn på virkelig grunt vann uten at motoren kommer borti bunnen.

I tillegg er også ned- og oppfelling av motoren automatisert. Med et trykk på fjernkontrollen går motoren altså ut av lagringsposisjon og ned til kjøreposisjon, med ønsket høyde. Når man så skal flytte seg med utenbordsmotoren trykker man på en knapp, og Ulterraen ordner seg selv.



I løpet av høsten slipper Minn Kota den nye Ulterra Riptide. Dette er en modell som er tilpasset bruk i saltvann. 

Ulterra leveres i 24v og 36v utgaver, med henholdsvis 80 og 120 punds skyvekraft. 24V-modellen leveres med skaft på 54 eller 60 tommer, og 36V-modellen med 60 eller 72 tommer. Ulterra vil ikke leveres i 12V til de med mindre båter fordi det nå, i tillegg til ordinær drift av motoren, trengs en del strøm til heving og senking av motoren.

Ulterra er tilgjengelig med både I-pilot og I-pilot Link. Kort fortalt betyr dette at man kan velge mellom autopilot, med lagring av noen ruter, samt ankringsfunksjon eller om man i tillegg også ønsker å koble el-motoren mot kartplotter/ekkolodd.
Sistnevnte kalles I-pilot Link og er kun kompatibel med de råeste Humminbirdloddene, for eksempel Onix. Her kan man sitte i ro og fred hjemme og planlegge fisketuren, eller velge å la el-motoren følge en spesiell dybde ved hjelp av kartplotteren.

Prisen på moroa er satt fra 2000 dollar og oppover i USA, avhengig av størrelse og gps-utstyr. Hva den kommer til å koste i Norge er foreløpig uklart. I Sverige er prisen på ferskvannsmodellene av Ulterra satt til veil. fra 35000 og oppover, og at de norske prisene legges ca her er nok ikke utenkelig.

Så til spørsmålet alle stiller seg; hva skal man så med alt dette??? 
Jeg mener det fungerer på samme måte som med f.eks ekkolodd. Forskjellen på å ha ekkolodd og ikke er total. Så finner man et hav av tilleggsmuligheter utover kun "å ha" ekkolodd.
På samme måte fungerer det med frontmontert elsnurre. De fleste som har prøvd å fiske fra en båt som har en slik mener at det aldri blir det samme å fiske uten. Det er utrolig smidig og effektivt å kunne flytte seg stille langs en kant eller rundt en vik mens man fisker. Ulterra gjør den jobben enda enklere for oss ved at den ordner seg helt selv. Som med all annen hobby er det også her kun lommeboka som setter grensene. Det er noe med å ha det grommeste utstyret...

Jeg, for min del, synes det er stas at det er mulig å dra den tekniske utviklingen til nye høyder, men for den ekstra kostnaden tror jeg at jeg orker bryet med å felle motoren opp og ned for hånd...


Imidlertid finnes det én genial fordel med en slik motor... (for den som tør!)

2 kommentarer:

  1. Eller om man har elmotoren på dekk foran, og det er et "herk" å komme til der den står...

    SvarSlett
  2. Enig, men den utfordringen er nok ukjent for Dag. :) For våre "skandinaviavennlige" båter er konseptet genialt.

    SvarSlett